RECENZE: Šestý Jurský svět: Nadvláda je nejslabším dílem, se špatným scénářem a režií

Režisér Colin Trevorrow chtěl snímkem vzdát hold původním hrdinům. Dorazí tak paleontologové Alan Grand (Sam Neill) a Ellie Sattlerová (Laura Dern) i doktor Ian Malcom (Jeff Goldblum). Ovšem předání pomyslných otěží Chrisi Prattovi šeredně selhává na špatném scénáři a toporné režii. Místo velkolepé oslavy tak divák sleduje nepovedenou tryznu.

Steven Spielberg musí být nešťastný z toho, kam se posunula jedna z věhlasných filmových značek, kterou nastartoval v roce 1993. Navazující trilogie s Chrisem Prattem navázala na první tři snímky v roce 2015, přičemž minimálně první díl byl přijat velmi kladně. Bohužel Jurský svět následoval tak trochu cestu Star Wars, které poslední trilogii rovněž završily dosti rozporuplně, přičemž se divák musel postupně vzdávat hledání logických souvislostí a přijmout fakt, že věci se zkrátka dějí.

Děj se odehrává čtyři roky po zániku ostrova Isla Nubar. Dinosauři se rozšířili do světa a žijí v divoké přírodě i po boku lidí. Samozřejmě se záhy stali terči pytláků a překupníků, s nimiž bojuje Claire (Bryce Dallas Howard). Její přítel Owen Grady (Chris Pratt) zase chytá divoké dinosaury a posílá je na bezpečná útočiště. Společně bydlí v odlehlém srubu v horách, kde vychovávají Maisie Lockwood (Isabella Sermon), naklonovanou dceru vědkyně Charlotte Lockwood, jež má být klíčem k léčbě genetických nemocí.

Maisie však unesou pytláci, kteří vědí o její výjimečnosti a aby toho nebylo málo, tak unesou i potomka raptoří samice Blue. Owen s Claire se pak vydají oba dva zachránit. Asi by se dalo souhlasit s tím, že se jedná o zcela validní zápletku snímku, se kterou by se dalo pracovat.

Ovšem autorům scénáře to bylo zřejmě málo, a tak se paralelně rozbíhá ještě další dějová linie, která sleduje starou gardu. V ní Ellie vyšetřuje původ obřích sarančat, která pustoší americká pole. Stopy ji vedou do firmy Biosyn, v níž pracuje Ian, který ji pozval na prohlídku biotechnologického parku, který firma provozuje v Alpách. V něm žijí nejen divocí dinosauři, ale probíhá zde také jejich výzkum, jež má vést ku prospěchu společnosti. Ellie požádá o pomoc starého známého Alana Granda, kterého zastihujeme jak jinak než u vykopávek.

Již je Vám nejspíš zřejmý jeden z problémů snímku – ono jde vlastně o tři samostatné dějové linie, které spolu příliš nesouvisí a dvě výše zmíněné slouží pouze jako berlička, která nasměřuje všechny postavy do Alpského údolí, v němž se zcela náhodou jejich cesty protínají a společně musejí zastavit zlotřilého majitele Biosynu, doktora Lewis Dodgson (Campbell Scott). Z výše řečeného také vyplývá dosti přestřelená stopáž atakující dvě a půl hodiny, která je absolutně nevyužitá.

Snímek také nepobral moc zajímavých nápadů a zcela okatě vykrádá staré díly, ale i filmy, u nichž bychom to vůbec nečekali. Zhruba půlhodinu se snímek tváří jako podivná variace na Bondovku, během níž se dočkáme nepříliš dobře nasnímané honičky na motorce s velociraptory, která byla mohutně propagována v trailerech. Tón snímku se však postupně mění a s příletem do parku nabývá děj temnějších odstínů.

Několik světlých momentů se však najde – například dobře nasnímané a atmosféricky zvládnuté plížení do jezírka à la Spielberg. Ovšem těchto záblesků je pochmurně málo a mnoho scén má zcela zabitý potenciál tím, že jsou buď nastříhané strašně chaoticky nebo tvůrci vzdali snahu o jejich vybudování.

Ikonický souboj dinosaurů se tak odehrává jaksi mimochodem a jeho finále je vlastně poměrně nudné. Dost možná i z toho důvodu, že chybí geneze jejich příběhu, což mistrně zvládal odvyprávět zejména první Jurský park.

Vizuálně je pak snímek poměrně hezký a obrovští tvorové vypadají skvěle. Ano utracené peníze na digitální efekty jsou náležitě vidět. Ve snímku však drhnou i rutinní dialogy, které jsou natočeny velmi ledabyle a bez jakékoliv snahy je pojmout alespoň trochu zajímavě. Většina akčních scén pak trpí chaotickým střihem, který úspěšně kouskuje i ty drobné úponky napětí, jež se podařilo v divákovi vyvolat.

Celkově je snímek spíše zklamáním a jeho schopnost vyprávět příběh krásně ilustruje epilog, v němž voiceover se záběry dinosaurů pobíhajících se soudobými živočichy proklamuje, otřepané fráze o důležitosti života všech tvorů. Tak okaté eko pozérství by šlo snad chápat u nějakého hlubokého snímku, který se snaží dané téma zpracovat, ale u filmu s ambicí laciné atrakce působí taková proklamace přinejmenším podivně. Když už tvůrci chtěli sdělit silnou myšlenku, proč ji nesdělili prostřednictvím děje, ale upnuli se k prvoplánové proklamaci.

Jurský svět: Nadvláda tak sice nikoho přímo neurazí, ale ani nemá čím diváka nadchnout. Logicky porouchaný scénář v kombinaci s nepřesvědčivou režií a často chaotickým střihem tak ze snímku dělá obyčejné spotřební zboží, které sice vypadá na venek hezky, ale pod naleštěným povrchem ukrývá zadírající se motor. Snímku by prospělo osekání stopáže na únosnější dvě hodiny a sevřenější výprava, která se především v první polovině plácá od jedné dějové linie ke druhé, přičemž ani jednu z nich nedokáže smysluplně vytěžit.

Jurassic World: Dominion (2022)

Hrají: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, DeWanda Wise, Mamoudou Athie, BD Wong, Dichen Lachman, Daniella Pineda, Justice Smith, Omar Sy, Isabella Sermon, Campbell Scott, Kristoffer Polaha, Scott Haze, Glynis Davies, Varada Sethu, Elva Trill, Enzo Squillino Jr.

Režie: Colin Trevorrow

Scénář: Colin Trevorrow, Emily Carmichael

Kamera: John Schwartzman