RECENZE – Jeden ukradený obraz rembrandtova nejtalentovanějšího žáka, jeden sirotek a jeden z nejdiskutovanějších románů posledních pěti let. Stehlík v sobě má spoustu emocí, spoustu témat, ale i minimum řádu.
Když třináctiletému Theovi (Oakes Fegley) zemře při bombovém útoku na newyorské Metropolitní muzeum matka, ujme se ho rodina jejich bohatých známých, typických představitelů vyšší společnosti. Chlapec si padne do oka zejména s paní Barbourovou (Nicole Kidman), ale po osiření se spřátelí také s dalšími lidmi, kteří ovlivní jeho život – restaurátorem starožitností Hobiem (Jeffrey Wright), svou vrstevnicí a životní láskou Pippou (Aimee Laurence), která sama byla v osudnou dobu v muzeu, a ukrajinským přistěhovalcem Borisem (Finn Wolfhard). Nikdo z nich ale nezná Theovo temné tajemství – hoch totiž po výbuchu ukradl vzácný Fabritiův obraz Stehlík. Obraz, který se mu už tehdy líbil a k němuž si vytvořil s traumatem spojenou citovou vazbu.
Množství těchto lidí je důležité hlavně proto, že se film odehrává ve dvou časových rovinách, které od sebe dělí 8 let. V té druhé poznáme Thea (Ansel Elgort) jako na první pohled sebevědomého mladého muže, kterého postupně čeká setkání s většinou svých starých známých a který se uvnitř stále mučí pocitem viny za smrt matky (to kvůli němu byli osudového dne v muzeu) i zcizení uměleckého díla, které svět považuje za zničené.
A důležité je to také proto, že příběh klade velký důraz na to, jakým způsobem každý z osudových lidí pomohl současného Thea stvořit. Slovo osudový je v tomto případě zásadní – myšlenka osudu a věcí větších než je člověk sám se Stehlíkem vine jako rudá nit. Nejprve jen jakoby mimochodem, později jeho myšlenka vychází i z úst jednotlivých postav. Film si tak na jednu stranu „elegantně“ ospravedlňuje různá náhodná setkání, která lehce zavání vykonstruovaností, zároveň ale zajímavě zhmotňuje staré známé rčení o tom, že minulost nás vždy nakonec dožene.
Stehlík operuje i s dalšími zajímavými tématy, zejména s pocitem viny a tím, co může s člověkem provést několikanásobné odloučení od těch, kteří ho milují. Ne vše se mu daří sdělit tak, jak by chtěl, nebo jak by si to látka zasloužila, ale i v slabších momentech se může opřít o kvalitní herce (zaujmou hlavně výborný mladý Fegley, jako vždy zábavný Wolfhard a Kidman, která má sice roli menší, ale už jen její přítomnost dodává filmu na lesku) a výbornou technickou stránku – jako vždy výbornou kameru oscarového Rogera Deakinse doplňuje decentní soundtrack méně známého skladatele Trevora Gureckise.
Režisér Crowley, který už za sebou má např. na Oscara nominovaný Brooklyn, se rozhodl narušit lineární vyprávění předlohy Donny Tartt a přeskakovat mezi oběma obdobími tak, aby diváka více napnul a snad i zdůraznil některé paralely v životě hlavního hrdiny. Výsledek bohužel nefunguje tak, jak by si režisér přál – vzniká lehký chaos a dojem roztříštěnosti, který oslabuje emocionální i myšlenkový dopad snímku. Množství myšlenek a dílčích nápadů, které se Stehlík snaží předestřít, je ve výsledku rozmělněné a nedostane se jim ani divákovi pořádně pod kůži. A nejspíš není divu, protože ačkoliv má film skoro dvě a půl hodiny (které mimochodem utečou jako voda), obsáhnout víc než 700stránkovou předlohu si vždy žádá kompromisy.
Stehlík je dobrý film, který ale působí dojmem, že stačilo málo, a byl by výborný. Možná kdyby se dočkal rozdělení na dvě kratší části, nebo kdyby byl pojatý trochu jinak. Pro ty, kdo chtějí do kina na ambiciózní, ale artově nijak zatížené drama, kterému stříbrné plátno opravdu sluší, ho ale můžeme jen doporučit – dnes už se s podobným typem filmu přeci jen setkáme mnohem méně často než před patnácti dvaceti lety.
Celkové hodnocení: 65 %
The Goldfinch (2019)
Hrají: Ansel Elgort, Oakes Fegley, Nicole Kidman, Sarah Paulson, Finn Wolfhard, Luke Wilson, Willa Fitzgerald, Jeffrey Wright, Aneurin Barnard a další
Režie: John Crowley
Scénář: Peter Straughan
Předloha: Donna Tartt
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Trevor Gureckis
USA / 149 minut / drama
Související
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
RECENZE: Dokument Hudba Johna Williamse staví legendárnímu skladateli oslavný pomníček
recenze , film Stehlík , Nicol Kidmanová , literární adaptace , Ansel Elgort , Umění , Fabritius
Aktuálně se děje
před 36 minutami
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
před 59 minutami
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
před 1 hodinou
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
před 2 hodinami
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
před 3 hodinami
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
před 4 hodinami
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
před 6 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 8 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 9 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 17 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
včera
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
včera
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
včera