RECENZE: Tenet je velkolepý snímek protínající žánry, který musíte zažít v kině

Začínalo to vypadat, že se letos žádného velkého filmu nedočkáme, ale nakonec jako první dorazil do kin asi ten nejočekávanější snímek rok. Režisér Christpher Nolan opět servíruje velkolepou podívanou, která vypadá a zní naprosto fantasticky. Prolínání žánrů funguje, ale občas se hraje podle trochu jiných pravidel.

Kus nesl název TENET a sestavil ho sám principál. Jeho děj vyprávět bych nesvedl. Autor vracel jej hned do minulosti a hned zase zpátky, takže jsem brzy nevěděl, kde vlastně jsem. Touto známou frází věhlasného divadla Járy Cimrmana by bylo možné uvést nový snímek Christophera Nolana. Ovšem pouze za předpokladu, že divák přišel do kina vypnout mozkové závity.

Ano TENET je náročný se stopáží sto padesáti minut, během nichž nesmíte ani na chvíli vypnout, protože by se vám mohlo stát, že zrovna v ten moment vám režisér doručí nějakou důležitou informaci do skládačky, kterou velmi precizně sestavuje. Nejedná se o chaos a zmatek, jak zaznělo z některých úst. TENET vyžaduje aktivního diváka, který stále sleduje jemné předivo, z něhož je pomalu splétán celek. Film nevypráví tak přímočaře jako Počátek – ano, ten byl v tomto duchu ještě docela konvenční – ale jednotlivé kousky mozaiky distribuuje za pochodu a někdy jen tak mezi řečí.

Děj tentokrát nebudu příliš rozvádět, protože je opravdu radost přicházet na to, co se vlastně na plátně děje a proč. Jádrem je skutečnost, že někdo v budoucnosti nalezl způsob, jak invertovat materiály v čase. To znamená, že takto upravené věci se pohybují proti toku času, ovšem tak to vypadá pouze z našeho pohledu. Z pohledu invertovaného materiálu plyneme v obráceně v čase my. Snímek si hodně pohrává s relativitou a možností reverze šipky času. Ovšem asymetrie svým způsobem funguje stále, pouze se mění úhel pohledu.

Za ty dvě a půl hodiny se toho stane opravdu hodně. Kromě pomalejších třiceti minut, během nichž má divák prostor sžít se s hlavními postavami, je tempo skoro vražedné. Několik volnějších pasáží, kde akci střídají dialogy, je zase vyplněno střípky skládačky, takže divák nemá žádný prostor si odpočinout. I proto ten čas uteče neskutečně rychle.

Velkým plusem je poměrně neokoukaný John David Washington jako Protagonista (ano tak se jeho postava skutečně jmenuje). Syn Denzela Washingtona se konečně dostal na velká plátna a s TENETEm se mu otevřelo mnoho dveří. O Protagonistovi toho moc nevíme a je to vlastně jedna z postav, jejíž vývoj je spjat s tím, jak je divák pozorný. Johnu Davidovi zdárně sekunduje Robert Pattinson jako Neil, který se tímto snímkem definitivně zbavil nálepky teenage ikony, jež na něm zůstala viset od Stmívání.

Původní nejistota plynoucí z této dvojice mizí velmi rychle a Nolan z nich vymáčknul maximum. Po herecké stránce není snímku co vytknout, podobně jak vykreslení postav, na které je díky dlouhé stopáži čas. A nutno podotknout, že zase jednou jsme dostali snímek, v němž jsou motivace hlavních postav uvěřitelné. Ačkoliv je potřeba namítnout, že jedinou motivací Kat (Elizabeth Debicki) je to, aby mohlo plnohodnotně žít se svým synem, protože v tom jí brání záporák Andrei Sator (Kenneth Beanagh). Postava Kat se tak jeví trochu ploše, nicméně lze uvěřit tomu, že pro své dítě je matka ochotna udělat vše.

TENET má ze všech Nolanových snímků největší podíl akčních scén. A jestliže měl Nolan někde slabinu, bylo to právě v podání akce. Ovšem v tomto ohledu na sobě zapracoval a ani z tohoto hlediska není snímku co vytknout. Hrátky s časem jsou sice v některých chvílích matoucí, protože některé charaktery se zkrátka pohybují jakoby pozpátku, což činí především interakci s prostředím velmi nepředvídatelnou, ale ve výsledku to vše do sebe zapadne.

Grande finále je velkolepé. Na můj vkus je možná až příliš velké, protože jsou momenty, kdy diváka doslova zavalí a přehřívající se mozkové závity mají tendencí dát si pohov. Nicméně i přes pompézní pojetí finále se v něm nachází veskrze komorní scény během nichž začíná mít celkový obraz smysl a jednotlivé nitky se protínají.

Pokud něco Nolan umí na výbornou, pak je to vizuální dojem. I tentokrát spolupracoval se svým dvorním kameramanem Hoytem van Hoytenem a výsledek je opět dechberoucí. Scenérie vypadají fantasticky a milióny utracené za kulisy jsou vidět. Navíc je potřeba dodat, že Nolan v maximální možné míře pracuje s praktickými triky, takže vše působí neskutečně realisticky a žádný digitální odpad se nekoná.

A jestliže tvrdíme, že vizuál je výborný, pak je zvuk naprosto parádní. Zvukaři odvedli vynikající práci a každá kulka, výstřel či náraz zní prostě skvěle. Hans Zimmer tentokrát nemohl, protože pracoval na hudebním doprovodu Duny, ale doporučil Nolanovi svého známého – Ludwiga Göranssona. Ten odvedl bezprecedentně vynikající práci a stvořil hutný soundtrack, který se nebojí místy převzít taktovku, aby ji posléze pět vrátil zpět ději. Hudba do sebe často komponuje zvukovou stopu, jindy zase kompozice začne fungovat až ve chvíli, kdy se propojí standardní plynutí času s invertovaným.

Jedna výtka by se však našla. TENET si Christopher Nolan napsal pro sebe. To není v žádném případě nic špatného, ale je to podobné, jako s dobrým vínem. Když už je ho příliš, nastupuje kocovina. Dalším problémem, který bývá Nolanovi vytýkán, je chování postav, které jsou svým způsobem odlidštěny. Ovšem zde se dá namítnout, že Nolan nechává část práce na divákovi, který si musí danou postavu interpretovat, a nikoliv pouze přijímat tak, jak leží a běží.

Celkový dojem také trochu kazí fakt, že TENET ničím nepřekvapuje. Nolan využívá ověřené postupy, které vybrousil do každého detailu, ale žádný přelom v řemesle se nekoná. Není to Počátek, na jehož konci vám zůstal hlodající červík v hlavě. Není to ani opus magnum, kterým byl Interstellar. Pravdou však zůstává, že není moc tvůrců, kteří by dokázali takto velký a komplikovaný snímek natočit s takovou bravurou.

TENET je přesně ten snímek, který se chcete vidět v největším možném formátu. Pokud můžete, zkuste IMAX. Ne tohle není reklama, tenhle snímek si o to jednoduše říká. Fantastický zvuk. Vynikající vizuál. Skvělí herci, kteří pod přísným vedením ze sebe dostali to nejlepší. TENET kombinuje různé žánry, od bondovky se přesouvá k heistu, aby následně zakotvil ve válečné vřavě. Zároveň tvrdošíjně odmítá hrát podle zavedených pravidel žánrů. Inu, jak se říká i ve snímku: „Tomu nelze porozumět, To musíte prožít“.

Zajímavost: Slovo TENET je palindrom, tedy slovo, které je možné číst z obou stran a bude mít stejný význam. Objevilo se na Satorské desce, jejíž nejstarší nález se datuje do období zkázy Pompejí. Sloveso TENET pochází z infinitivu tenere, jehož význam je držet, udržet, zachovat. A tento význam se jemně prolíná také dějem filmu.

Celkové hodnocení 90 %

TENET (2020)

Hrají: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Michael Caine, Clémence Poésy, Dimple Kapadia, Himesh Patel, Martin Donovan, Andrew Howard, Anthony Molinari, Denzil Smith, Marcel Sabat, Kenneth Wolf Andersen Haugen, Laurie Shepherd, Jess Weber, Rich Ceraulo, Jurij Kolokolnikov a další.

Režie: Christopher Nolan

Scénář: Christopher Nolan

Kamera: Hoyte van Hoytema

Hudba: Ludwig Göransson

USA / Velká Británie / 150 min / akční, sci-fi, drama

Související

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 
Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.

Více souvisejících

recenze filmy Kina Christopher Nolan film "Tenet" Robert Pattinson - Čas Vertical Entertainment

Aktuálně se děje

Aktualizováno před 5 minutami

před 28 minutami

před 1 hodinou

Na Benešovsku se stala vážná dopravní nehoda. (28.12.2025)

Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo

Bez vážných nehod se neobešla ani poslední neděle letošního roku. Na Benešovsku se odpoledne srazila dvě vozidla. Nehoda si vyžádala zranění dvou osob. Příčinou a okolnostmi havárie se zabývají policisté. 

před 2 hodinami

Andrej Babiš

Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř

Nejen francouzští státní představitelé, ale i čeští politici reagují na nedělní smutnou zprávu o smrti legendární herečky Brigitte Bardotové. Lítost projevili premiér Andrej Babiš (ANO) či ministr kultury Oto Klempíř (Motoristé). Bardotová, která ukončila hereckou kariéru již před čtyřicítkou, zemřela ve věku 91 let. 

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 8 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Moskva

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

včera

Donald Trump

Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie

Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.

včera

Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci

Americké ministerstvo války učinilo zásadní krok k transformaci moderního válčení spuštěním nové platformy GenAI.mil. Podle vojenské expertky Emelie Probasco představuje tento nástroj „kritický první krok“, který má americkým vojákům a civilním zaměstnancům Pentagonu umožnit bezpečné experimentování s umělou inteligencí přímo v jejich každodenní pracovní agendě.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy