RECENZE: Známí neznámí jsou podařeným remakem úspěšných Naprostých cizinců

Úspěšný italský film Naprostí cizinci se dočkal i českého remaku, který se tak připojuje k téměř dvěma tuctům zahraničních snímků. Některé scény byly převzaty jedna ku jedné, jiné byly upraveny pro české publiku, a to je vlastně veškerá inovace oproti originálu. Podařilo se české produkci přiblížit výbornému originálu?

Na úvod je potřeba říct, proč je italský snímek Naprostí cizinci (2016) tak oblíbeným materiálem pro remaky. Jeho premisa je velmi jednoduchá a univerzálně pochopitelná ve většina světa, a proto se můžete podívat například na díla z Mexika, Armenie nebo na připravovaný snímek z Japonska (pokud jej tedy někde seženete).

Asi si říkáte, proč jsme se ještě nedočkali hollywoodské verze, který by zcela jistě zacílila na mezinárodní publikum. Práva na původní snímek totiž zakoupila společnost Harveyho Weinsteina, jenže po jeho obvinění se zastavila naprostá většina projektů jeho studia. Tím pádem dostal svět dostatek prostoru pro natočení vlastních verzí, jež tak měly prostor proniknout i za hranice domácích trhů.

S tím se pojí další aspekt, tedy poměrně vysoká kvalita jednotlivých mutací, která často patři mezi špičku tamní produkce. Nehovoříme teď samozřejmě o originalitě scénáře, jenž je často přebírán jedna ku jedné a na mnoha místech jen s malými obměnami, aby byl snímek pochopitelnější pro lokální publikum. Díky slušné kvalitě se tak jednotlivé mutace snadněji dostávaly na zahraniční trhy, a i u nás jsme před dvěma lety mohli vidět německý remake Téměř dokonalá tajemství.

O čem je tedy snímek? Tentokrát si vypomohu citací z recenze německé varianty, protože bych se jen opakoval. „Základní premisou filmu je umístění telefonů všech dotyčných na stůl s podmínkou, že veškerá komunikace proudící přes ně musí být veřejná. Velmi jednoduchá zápletka se rázem zvrhne, protože na povrch začnou vyplouvat věci, které by mnozí nejraději udrželi pod pokličkou.“

Český snímek se od originálu liší tím že, podobně jako většina mutací, se více přiklání ke komedii, zatímco původní film pracoval také s dramatickými prvky. Ale tuzemská varianta si na rozdíl od jiných verzí dokázala udržet trpkou chuť závěru, jež odpovídá původnímu snímku. O režii českého snímku se postarala Zuzana Marianková, zatímco úpravu scénářů si vzal na starosti Petr Jarchovský.

Herecký ansámbl je plný osvědčených českých a slovenských herců a jejich jazykové rozprostření je rovnocenné – tři ku třem (Slovenka Táňa Pauhofová mluví ve snímku česky). Ve snaze zachovat věrnost originálu se jazykové odlišnosti nijak nekomentují, což ostatně ani není potřeba, protože snímek jako celek funguje dobře. Autoři české verze si dobře poradili i s přednostmi jednotlivých herců, a tak například Martin Hofmann dostává více prostoru pro svůj komediální talent.

Snímek nám tak ukazuje jednu bolestnou věc, kterou již naznačilo například Přání ježíškovi. Česká produkce umí natáčet filmy, jež mají přinejmenším evropský potenciál. Máme na to herce i štáb, ale hlavní problém leží ve scénářích, které postrádají zajímavé a silné myšlenky. Místo toho se často pohybují na hranici triviálnosti a postrádají sdělení, které by mělo potenciál zaujmout i za hranicemi české kotliny a Slovenska.

Známí neznámí jsou solidně natočenou konverzační komedií, která zvýrazňuje problémy tuzemské kinematografie. Je příznačné, že jedny z nejlepších českých komedií jsou předělávkami zahraničních snímků, které byly uzpůsobeny pro české reálie. Je radost vidět tuzemskou komedii, který se nepotácí mezi sexistickými narážkami petrifikovaných stereotypů a archetypálními postavami bez vnitřní psychologie, jejichž jednání často zcela rezignuje na jakoukoliv vnitřní logiku. Hlavní problém Známých neznámých je tak hlavně v tom, že pokud jste již nějakou jazykovou mutaci viděli, tak je na zvážení, jestli chcete vidět již viděné. S blížící se sezónou letních kin si však dokážu představit, že snímek bude velmi dobře fungovat jako zpříjemnění letního večera.

Známí neznámí (2022)

Hrají: Táňa Pauhofová, Klára Issová, Martin Hofmann, Tomáš Měcháček, Tomáš Maštalír, Petra Polnišová, Anna Kadeřávková, Sväťo Malachovský

Režie: Zuzana Marianková

Scénář: Petr Jarchovský, Paolo Genovese (původní scénář), Paolo Costella (původní scénář), Rolando Ravello (původní scénář), Filippo Bologna (původní scénář), Paola Mammini (původní scénář) Kamera: Peter Bencsík

Hudba: Slavo Solovic

Česko / 103 min / komedie