9. června se v oblíbeném malém divadle, které je jednou za scén Národního divadla Brno objevila v premiéře hra Pavla Landovského. Stejně jako autor, i hra měla svou dobrodružnou historii. Pavel Landovský (1936-2014) herec a dramatik, disident, emigrant a navrátilec, signatář Charty 77, se nějak nikdy nevešel do našich společenských škatulek. Často vyvedl něco nečekaného, co zase vyvedlo z klidu soudruhy, kteří řídili kulturu. Po podpisu Charty 77 byl opakovaně vyslýchán StB a v rámci akce Asanace vyhnán do emigrace do Rakouska (1978). Zde se naučil bez předchozích zkušeností německy, stal hercem prestižního vídeňského Burgtheatru. Od roku 1989 hrál opět doma.
Vezl jsem ho od rakouských hranic v zimě 1989 do Bratislavy, rovnou na bouřlivý mítink na náměstí, před budovou československé televize, která právě v ten den začala konečně vysílat alespoň pár zpravodajských záběrů ze dnů, které se snad omylem začali nazývat na Slovensku Něžná a v Čechách Sametová revoluce. Ono totiž ještě nejméně týden hrozilo, že na náměstí soudruzi pošlou lidovou milici, veřejnou bezpečnost a tanky. Naštěstí byli tak zaskočení nečekanými událostmi, že se na nic nezmohli. Na bratislavském mítinku promluvili před pár dny ještě vězný filozof Miro Kusý, herec Milan Kňažko, Milka Vášáryová a další osobnosti, já jsem rovnou z otevřených hranic s Rakouskem přivezl nedobrovolného emigranta, Pavla Landovského. Všichni na bratislavském náměstí ho oslavovali, zvonili klíčky a on, jak bylo pro nej typické, ten dav zaskočil. Prý ještě zdaleka není co oslavovat. Cesta k demokracii bude trnitá a nikdy se vše nepovede. Prý neřádi tady byli, jsou a budou. Ty klíčky na náměstí najednou na chvíli ztichly.
Landovského jsem znal z období mých studií dramaturgie na DAMU v Praze. Několikrát jsme seděli, my mladí študáci s Pavlem v bufetu divadla Na zábradlí. Landovský tam rád chodíval, když nehrál v Činoheráku a dal nám číst svůj text a s velikou nevolí, ale vydržel to, poslouchal naše drzé poznámky k jeho dramatickému textu. Myslím, že nás v ničem neposlechl, ale poslouchal. Landovský se nezdál. Hrál často primitivy (no co jinýho hrát s mým ksichtem – říkal) a při tom byl sečtělý, chápavý a hledající. Měli jsme ho, my studenti divadelnictví, moc rádi.
Teď se v brněnské Redutě hraje ten jeho Hodinový hoteliér. Hra nemá správnou dramatickou stavbu: expozice – kolize – krize – peripetie – katastrofa. Na to Lanďák, jak jsme mu říkali, kašlal. On byl herec a jeho hra je exhibicí hereckých příležitostí. A má srce. Pod expresí a křikem tlučou v té hře křehká srdíčka zranitelných a zraňujících lidí.
V režii Štěpána Pácla, na scéně, kterou ohraničují tři stěny ušmudlaného pokoje navrhnuté Lindou Holubovou si překážejí čtyři aktéři. Důchodce Fána (Bedřich Výtisk), hlídač Hanzl (Vladimír Krátký) a milenci Ríša se Zuzi (Petr Bláha a Eliška Zbranková), kteří občas využijí ten pokojík pro své milostné hrátky. Staří a mladí, střet tužeb a zájmů dávají hodně hereckých příležitostí protagonistům a ti své role využívají a užívají si je. Hrát Landovského se totiž ani jinak nedá. Živel jako on by nenapsal vlažnou komedii. Režisér Pácl to přesně vycítil. Jako by viděl hrát Ladovského. Ale možné to není. Pácl je ročník 1982. Když Lanďák hrál své živočišné role před emigrací do Rakouska, nebyl ještě pan režisér na světě.
Zdařilá hra si nezadá s hrami I. P. Čechova. Je pravdivá, dobře odpozorována z běžného života a zápletky se v ní nenásilně vyvíjejí. A tak je také inscenována. Bez zbytečného patosu, civilně, srozumitelně, také bez nějakých rafinovaných režijních špílců. Je napsána Landovským tak přesně a pro herce hratelně, že ji není potřebné nějak aktualizovat, modernizovat, upravovat. Prostě Lanďák se v ní nezapře. A to je dobře.
Související

RECENZE: Lhář. Nová inscenace v Národním divadle v Brně odhaluje naši nepoučitelnost

RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně
Národní divadlo Brno , recenze
Aktuálně se děje
před 51 minutami

Trump na poslední chvíli zablokoval izraelský útok na Írán, zjistil prestižní deník
před 1 hodinou

Američané budou v Paříži jednat s Evropany o ukončení války. Na Rubia čeká Macron
před 4 hodinami

Další bezohledný ruský útok. Dron v Dnipru zabil několik civilistů, mezi oběťmi i dítě
před 5 hodinami

Počasí o velikonočních prázdninách: Letní teploty vystřídá déšť
včera

Česko zažilo tragický den: Na silnicích vyhaslo sedm lidských životů
včera

Soud si došlápl na Trumpa: Chce ho dohnat k odpovědnosti za pohrdání soudem
včera

Oblíbený ruský generál se vrací na frontu. Má to ale háček
včera

Překvapivé zjištění o okolnostech vraždy na Karlovarsku. Muži hrozí až 18 let
včera

Trump otevřel Číně cestu, na které ji Američané nechtějí vidět
včera

OBRAZEM: Národní divadlo vyprovodilo Aloise Švehlíka na poslední cestu
včera

Saharský písek nad Českem. Opakuje se scénář z loňských Velikonoc
včera

Tragická nehoda na D2. Stala se v koloně před Brnem, tři lidé zemřeli
včera

Rusko není schopno ovládnout celou Ukrajinu. Po smrti Putina nás nečeká nic hezkého, varuje expert
včera

Trumpova evropská jízda: Co stojí na pozadí několika únorových dní, které změnily svět?
včera

Nikdy v životě jsem se o budoucnost Ameriky nebál víc, píše Friedman. Svět vidí Trumpovy USA jako darebácký stát
včera

Trump zavádí 245% clo na čínské zboží
včera

Švehlíkovi dali sbohem v Národním divadle. Byl to skvělý chlap, řekl Burian
včera

Řidiče opět čeká dopravní peklo. Kde budou letos silničáři opravovat silnice a dálnice?
včera

Počasí přidělává starosti. K nebezpečí požárů se přidává varování před větrem
včera
Obchodní válka to není. Ekonom pro EZ vysvětlil, jak Trumpova cla zasáhnou Česko
Obchodní válka není řešením, upozorňuje Patrik Šváb z Katedry mezinárodních ekonomických vztahů Fakulty mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze. V exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz vysvětlil, jak a proč jsou cla vyhlášená ze strany amerického prezidenta Donalda Trumpa motivována domácí politikou, jak by měla reagovat Evropská unie i Česká republika a proč mohou panika či odveta nadělat více škody než užitku.
Zdroj: Jakub Jurek