RECENZE: Oscarová favoritka Emilia Pérez i přes žánrovou hravost selhává. Trpí neupřímností

Žánrově fluidní muzikál Emilia Pérez uhranul kritiku v Cannes a od té doby sbírá růrnozodé ceny, naposledy triumfoval na předávání Zlatých glóbů. Na kriminálním půdorysu rozplétá transgender problematiku, zároveň na sebe nabaluje četné kontroverze. Především však balancuje na hraně neupřímného balastu.

Režisér a scenárista Jacques Audiard ve Francii a především na festivalovém poli platí za etablovaného tvůrce. Jeho filmografie silně zaostřuje na ambivalenci mezilidských vztahů a proměny i hledání identity, v závislosti na společenských kruzích i konvencích. Jde o autora, který se navzdory pokročilejšímu věku nebojí aktuálních témat symptomatických pro dnešní generaci. Například v černobílém dramatu Paříž, 13. obvod přesně popisuje problémy současných mileniálů i úskalí digitální éry.

Emilia Pérez tematicky představuje jasnou kariérní kontinuitu, jakkoli tentokrát volí zcela odlišnou estetiku a tonální ladění. Snímek rozplétá intimní  i výbušný příběh vůdce mexického kartelu, který je pod vrstvou násilí a špinavého byznysu uzavřen v těle, s kterým nesouzní. Vyhledává tak nedoceněnou právničku, aby mu pomohla projít ututlanou tranzicí. Ačkoli má dvě děti a ženu, po letech popírání vlastní identity sebere odvahu k přiznání si vlastního já, podnikne nevratný krok a začne nový život.

Právě se přehrává: Emilia Pérez - trailer

Emilia Pérez - trailer Video: YouTube

Audiard jasně načrtává rozkol mezi způsobem života, jenž nám do velké míry diktuje rodné prostředí a niterně obtížnou snahou nalézt upřímnost k sobě samotnému. Stopy minulého života však nikdy nezmizí a dříve nebo později nás doženou. Respektive alespoň to nám film tvrdí. Francouzsko-belgický titul je rozkročený mezi gangsterkou, romancí, telenovelou, thrillerem, melodramatem a muzikálem. Konstruuje emočně vypjatou a přepjatou fresku tří žen. Mezi Emilií, její manželkou z opuštěného života a právničkou, jež je jediným pojítkem mezi dvěma životy, má spočívat ústřední dynamika.

Žánrová fluidita slibuje podmanivý a experimentující zážitek. O to více zaráží, že jde v jádru o sterilní, schematické a místy i tempem dosti úmorné dílo. Sice záměrně pracuje s přepálenou estetikou a patosem melodramatu vlastním, v praxi se ale míjí účinkem. Hra kontrastů se nekoná. Chování tří hrdinek se doplňuje na velmi bazální úrovni. Jakkoli Emilia svou identitu našla, film ji hledá jen marně. Jednotlivé žánrové vzorce spolu nekomunikují a společně tvoří jeden velký balast. Forma postrádá švih i nápaditost. Především muzikálové sekvence jsou nasnímané i zinscenované přinejmenším mdle. Samotný soundtrack je však pohlcující.

Film se nikdy plně neoddá campové a extravagantní estetice a zůstává zvláštně umrlý. Tvaru se nedaří najít potřebnou hranu a důvtip. V závěru neprovokuje ani formou, ani problematikou. Poctivá melodramata hledají v povrchních a na nejjednodušší emoce cílících segmentech upřímnost. Emilia Pérez působí vyfabrikovaně a falešně. Původně se mělo jednat o operu. Takový formát by scénáři sednul mnohem více. Takhle jde jen o vyprázdněné, o vlastní důležitosti přesvědčené pásmo režijně nezvládnutých atrakcí.

V jádru banální vyprávění košatí o množství motivů, jež pod tíhou sebevážného ladění vyprchávají. Problematizuje národní a genderovou identitu, rodinné vztahy, naplněné i nenaplněné ambice, organizovaný zločin zapsaný v kořenech samotného státu nebo sociální rozdíly různorodých tříd. Vždy však zůstává u pouhého konstatování. Nejde na dřeň. Naopak, kolikrát působí jako nechtěná karikatura progresivně laděných uměleckých děl.

Tvůrcům se alespoň daří protagonistce vtisknout určitou ambivalenci. Ta se své předchozí hříchy, spočívající ve vraždách, kupčení s drogami a ražením násilného řešení situací, snaží alibisticky zamáznout filantropií. Chce odčinit minulost tím, že pomůže jejím předchozím chováním postiženým obětem a pozůstalým. To se ale nevylučuje s tím, že chce opravdu konat dobro, jež v s duší sladěným tělem nachází. Přes to se však při vyhrocených situacích dere na povrch její výbušná nátura a neschopnost konflikty řešit jinak, než násilím.

Kromě nedávno reflektovaných kontroverzních výroků herečky Karly Sofíe Gascón, jež se na tehdejším Twitteru například nevybíravě vyjadřovala ohledně hnutí Black Lives Matter či Muslimů, film vzbudil ožehavou diskusi stran reprezentace Mexika. Ta prý tamní obyvatelstvo exploatuje a neeticky se opírá o jednu z nejbolavějších krizí. Navíc trpí silným eurocentrismem. Negativní ohlasy sílí i stran některých trans osob, jež vyobrazení taktéž považují za problematické. Takové názory ale nejsou jednotné.

To, že film budí kontroverze především těmito aspekty, je vcelku příznačné. Samotné dílo svým uměním tak plodnou diskusi totiž nepodněcuje. Lze si představit, že dramaturgy a kritiku v Cannes Emilia Peréz v kontextu paralelně uváděných těžkých sociálních dramat v programu dokáže strhnout. S ohledem na další festivalovou nabídku alespoň zprvu energicky působit může. Robustní počet nominací (celkem 13) na Oscary ale více než cokoli jiného vypovídá o hollywoodském pokrytectví a odhaluje lacinou snahu ocenit progresivisivní témata. A také o mamutím lobbingu a vlivu Netflixu, jenž film v USA distribuuje.

Hodnocení: 45 %

Režie: Jacques Audiard

Scénář: Jacques Audiard

Hrají: Karla Sofía Gascón, Zoe Saldana, Selena Gomez, Édgar Ramírez, Adriana Paz, James Gerardi, Stéphane Ly-Cuong, Mark Ivanir, Yohan Lévy, Eduardo Aladro

Česká premiéra: 13. února 2025

Distribuce: Aerofilms

Související

Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností.

RECENZE: Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností

Do široké distribuce se po bohaté festivalové štaci dostává celovečerní debut dokumentaristiky Marie-Magdaleny Kochové. Ta druhá zaostřuje na osmnáctiletou protagonistku, která je takzvaným „skleněným dítětem“. Film však ústřední problematiku přesahuje a nabízí mnohem víc. Jde o jeden z emočně nejsilnějších zážitků roku.
Dokument Veřejně prospěšné práce je apelativním zachycením vzdoru a otevírá diskusi ohledně důležité problematiky.

RECENZE: Praho, otevři oči. Dokument Veřejně prospěšné práce je ekvivalentem vzdoru

Bydlení v hlavním městě se stalo luxusem, většina mladých nemá šanci dosáhnout na vlastní byt. Prahu si podmanila řada developerů, podnikatelé veřejný prostor zaplavili vizuálním smogem. Na festivalu Jeden svět uvedený a teď i do distribuce vstupující dokument Veřejně prospěšné práce je apelativním zachycením vzdoru a otevírá diskusi ohledně důležité problematiky.

Více souvisejících

recenze Emilia Pérez (film) muzikál filmy filmové ceny oscar

Aktuálně se děje

před 17 minutami

Marine Le Pen, předsedkyně Národní fronty (NF)

Čtyři roky vězení, milionové pokuty, konec kanditatury. Le Penová si u soudu vyslechla trest

V Paříži padl rozsudek, který může zásadně změnit politickou budoucnost Francie. Marine Le Pen, klíčová postava krajní pravice a lídryně strany Národní sdružení (RN), byla shledána vinnou ze zpronevěry finančních prostředků Evropské unie. Soud jí vyměřil pětiletý zákaz výkonu veřejné funkce, čtyřletý trest odnětí svobody, z toho dva roky podmíněně s domácím vězením, a pokutu ve výši 100 000 eur (cca 2,5 milionu korun). Verdikt je pro Le Pen drtivou ranou, neboť byla favoritkou prezidentských voleb v roce 2027.

před 28 minutami

Írán, ilustrační foto

USA a Írán si vzájemně vyhrožují. Hrozba střetu není bezprostřední, uklidňuje expert

Slovní přestřelky mezi Teheránem a Washingtonem nabírají na ostrosti a svět s obavami sleduje, zda se nenaplňuje scénář ozbrojeného střetu. Zatímco americký prezident Donald Trump varoval Írán před možným bombardováním, pokud nepřistoupí na přímá jednání o jaderné dohodě, íránské vedení reagovalo po svém – uvedlo své raketové jednotky do stavu bojové pohotovosti.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Donald Trump

Den osvobození se blíží a světu dochází trpělivost. Středa může vše změnit, Trumpovi to je ale jedno

Americký prezident Donald Trump se chystá vsadit úspěch svého druhého funkčního období, ekonomiku a osobní finance milionů Američanů na svou dlouhodobou víru, že cla mohou Spojeným státům vrátit zlatou éru bohatství a nezávislosti. Ve středu 2. dubna má vstoupit v platnost tzv. „Den osvobození“ – Trumpův plán na zavedení recipročních cel proti státům, které uvalují cla na americké zboží. Tento zásah do globálního obchodního systému by mohl ovlivnit každého Američana a zvýšit ceny v době, kdy jsou rodinné rozpočty již tak napjaté.

před 4 hodinami

Marine Le Pen na pražské konferenci protiimigračních stran (16. 12. 2017)

Soud uznal Le Penovou vinnou ze zneužití evropských fondů

Francouzská krajně pravicová politička Marine Le Penová byla shledána vinnou ze zneužití evropských fondů k financování své strany Národní sdružení (RN). Tento verdikt by ji mohl diskvalifikovat z účasti v prezidentských volbách v roce 2027. Soudce podle BBC zatím neoznámil, jaký trest Le Penová dostane.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

včera

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Trenérské změny v extralize. Po konci sezóny se loučí s trenéry v Liberci a Litvínově

Zatímco pro Spartu, Brno, Pardubice a Hradec Králové extraligová sezóna nadále pokračuje, dalším deseti klubům už skončila. Mezi nimi nalezneme i Liberec s Litvínovem, kdy v obou těchto klubech dochází ke změnám na lavičce. Znamená to tedy, že pod Ještědem se rozloučili s trenérem Filipem Pešánem, v Litvínově pak s Karlem Mlejnkem. A zatímco v libereckém případě se novým trenérem stal dosavadní asistent Jiří Kudrna, v případě Litvínova se mluví o bývalých sparťanských legendách Michalu Brošovi a Jaroslavu Nedvědovi jako o možných nových trenérech.

včera

Jiří Havel v seriálu Život a doba soudce A. K.

Zemřel všestranný herec Jiří Havel

Českou hereckou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku 83 let zemřel Jiří Havel, který se v poslední době potýkal s nemocí. Havel byl publiku známý z divadla, televize i dabingu. 

včera

Donald Trump

Trump přiznal: Jsem naštvaný na Putina. Musí udělat dobrou věc

Americký prezident Donald Trump vyčinil ruskému protějšku Vladimiru Putinovi za kritiku důvěryhodnosti ukrajinského lídra Volodymyra Zelenského. Trump řekl, že byl "velmi rozzlobený" a "naštvaný", když slyšel Putinovy výroky. Upozornila na to stanice NBC News. 

včera

včera

Sociální sítě, ilustrační fotografie.

Opusťme americké korporátní sociální sítě. Variant je dost v Evropě i USA

Běžní lidé po celém světě se vydali do obchodního boje s administrativou Donalda Trumpa v USA. Zatímco Kanaďané masově blokují americké produkty v obchodech, Evropané k tomu mohou přistoupit jinak – opustit americké korporátní sociální sítě a podpořit buď ty evropské, nebo nekontrolované mediálními magnáty.

včera

včera

včera

Evropa by zvládla čelit Rusku i bez Američanů, naznačuje analýza

Evropa nemůže ruskou hrozbu podceňovat, ale měla by si uvědomit svou reálnou sílu. Podle analýzy německého magazínu Der Spiegel disponují evropské členské státy NATO dostatkem zbraní i vojáků, aby mohly čelit Rusko. Největší neznámou je bojová připravenost. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy