Žánrově fluidní muzikál Emilia Pérez uhranul kritiku v Cannes a od té doby sbírá růrnozodé ceny, naposledy triumfoval na předávání Zlatých glóbů. Na kriminálním půdorysu rozplétá transgender problematiku, zároveň na sebe nabaluje četné kontroverze. Především však balancuje na hraně neupřímného balastu.
Režisér a scenárista Jacques Audiard ve Francii a především na festivalovém poli platí za etablovaného tvůrce. Jeho filmografie silně zaostřuje na ambivalenci mezilidských vztahů a proměny i hledání identity, v závislosti na společenských kruzích i konvencích. Jde o autora, který se navzdory pokročilejšímu věku nebojí aktuálních témat symptomatických pro dnešní generaci. Například v černobílém dramatu Paříž, 13. obvod přesně popisuje problémy současných mileniálů i úskalí digitální éry.
Emilia Pérez tematicky představuje jasnou kariérní kontinuitu, jakkoli tentokrát volí zcela odlišnou estetiku a tonální ladění. Snímek rozplétá intimní i výbušný příběh vůdce mexického kartelu, který je pod vrstvou násilí a špinavého byznysu uzavřen v těle, s kterým nesouzní. Vyhledává tak nedoceněnou právničku, aby mu pomohla projít ututlanou tranzicí. Ačkoli má dvě děti a ženu, po letech popírání vlastní identity sebere odvahu k přiznání si vlastního já, podnikne nevratný krok a začne nový život.
Právě se přehrává: Emilia Pérez - trailer
Emilia Pérez - trailer Video: YouTube
Audiard jasně načrtává rozkol mezi způsobem života, jenž nám do velké míry diktuje rodné prostředí a niterně obtížnou snahou nalézt upřímnost k sobě samotnému. Stopy minulého života však nikdy nezmizí a dříve nebo později nás doženou. Respektive alespoň to nám film tvrdí. Francouzsko-belgický titul je rozkročený mezi gangsterkou, romancí, telenovelou, thrillerem, melodramatem a muzikálem. Konstruuje emočně vypjatou a přepjatou fresku tří žen. Mezi Emilií, její manželkou z opuštěného života a právničkou, jež je jediným pojítkem mezi dvěma životy, má spočívat ústřední dynamika.
Žánrová fluidita slibuje podmanivý a experimentující zážitek. O to více zaráží, že jde v jádru o sterilní, schematické a místy i tempem dosti úmorné dílo. Sice záměrně pracuje s přepálenou estetikou a patosem melodramatu vlastním, v praxi se ale míjí účinkem. Hra kontrastů se nekoná. Chování tří hrdinek se doplňuje na velmi bazální úrovni. Jakkoli Emilia svou identitu našla, film ji hledá jen marně. Jednotlivé žánrové vzorce spolu nekomunikují a společně tvoří jeden velký balast. Forma postrádá švih i nápaditost. Především muzikálové sekvence jsou nasnímané i zinscenované přinejmenším mdle. Samotný soundtrack je však pohlcující.
Film se nikdy plně neoddá campové a extravagantní estetice a zůstává zvláštně umrlý. Tvaru se nedaří najít potřebnou hranu a důvtip. V závěru neprovokuje ani formou, ani problematikou. Poctivá melodramata hledají v povrchních a na nejjednodušší emoce cílících segmentech upřímnost. Emilia Pérez působí vyfabrikovaně a falešně. Původně se mělo jednat o operu. Takový formát by scénáři sednul mnohem více. Takhle jde jen o vyprázdněné, o vlastní důležitosti přesvědčené pásmo režijně nezvládnutých atrakcí.
V jádru banální vyprávění košatí o množství motivů, jež pod tíhou sebevážného ladění vyprchávají. Problematizuje národní a genderovou identitu, rodinné vztahy, naplněné i nenaplněné ambice, organizovaný zločin zapsaný v kořenech samotného státu nebo sociální rozdíly různorodých tříd. Vždy však zůstává u pouhého konstatování. Nejde na dřeň. Naopak, kolikrát působí jako nechtěná karikatura progresivně laděných uměleckých děl.
Tvůrcům se alespoň daří protagonistce vtisknout určitou ambivalenci. Ta se své předchozí hříchy, spočívající ve vraždách, kupčení s drogami a ražením násilného řešení situací, snaží alibisticky zamáznout filantropií. Chce odčinit minulost tím, že pomůže jejím předchozím chováním postiženým obětem a pozůstalým. To se ale nevylučuje s tím, že chce opravdu konat dobro, jež v s duší sladěným tělem nachází. Přes to se však při vyhrocených situacích dere na povrch její výbušná nátura a neschopnost konflikty řešit jinak, než násilím.
Kromě nedávno reflektovaných kontroverzních výroků herečky Karly Sofíe Gascón, jež se na tehdejším Twitteru například nevybíravě vyjadřovala ohledně hnutí Black Lives Matter či Muslimů, film vzbudil ožehavou diskusi stran reprezentace Mexika. Ta prý tamní obyvatelstvo exploatuje a neeticky se opírá o jednu z nejbolavějších krizí. Navíc trpí silným eurocentrismem. Negativní ohlasy sílí i stran některých trans osob, jež vyobrazení taktéž považují za problematické. Takové názory ale nejsou jednotné.
To, že film budí kontroverze především těmito aspekty, je vcelku příznačné. Samotné dílo svým uměním tak plodnou diskusi totiž nepodněcuje. Lze si představit, že dramaturgy a kritiku v Cannes Emilia Peréz v kontextu paralelně uváděných těžkých sociálních dramat v programu dokáže strhnout. S ohledem na další festivalovou nabídku alespoň zprvu energicky působit může. Robustní počet nominací (celkem 13) na Oscary ale více než cokoli jiného vypovídá o hollywoodském pokrytectví a odhaluje lacinou snahu ocenit progresivisivní témata. A také o mamutím lobbingu a vlivu Netflixu, jenž film v USA distribuuje.
Hodnocení: 45 %
Režie: Jacques Audiard
Scénář: Jacques Audiard
Hrají: Karla Sofía Gascón, Zoe Saldana, Selena Gomez, Édgar Ramírez, Adriana Paz, James Gerardi, Stéphane Ly-Cuong, Mark Ivanir, Yohan Lévy, Eduardo Aladro
Česká premiéra: 13. února 2025
Distribuce: Aerofilms
Související

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem
recenze , Emilia Pérez (film) , muzikál , filmy , filmové ceny oscar
Aktuálně se děje
před 22 minutami

Američané začali pociťovat v praxi Trumpova cla. Citelně si připlatí i za nejmenší zásilky
před 1 hodinou

Zelenskyj: Trump musí pochopit, že překážkou míru je Putin. Co mu řekl ve Vatikánu ale neprozradí
před 2 hodinami

Kallasová: Mírové rozhovory neproběhnou. Putin do Turecka nepřijde, nemá odvahu postavit se Zelenskému
před 3 hodinami

Víkendové počasí oteplení nepřinese. Na léto si ještě počkáme
včera

Co se stovkami ruských miliard? Rodí se nový plán
včera

USA dochází trpělivost: Nejsme žádná charita, zní z OSN
včera

První ztráta pro českou reprezentaci. Na hokejovém MS už nebude pokračovat Kondelík
včera

Slovinci nadále čekají na výhru na MS. Norové po Češích nestačili ani na Němce
včera

Trump opět zahýbal ekonomikou. Chce mít ceny léků jako zbytek světa
včera

Zelenskyj: Na jednání jsme pozvali i Trumpa. Pokud Putin nepřijede, nechce ukončit válku
včera

"Teď jde o všechno." Koalice Spolu zahájila předvolební kampaň, podpořil ji Bolek Polívka
včera

Jen jeden z nich je čestný a důstojný muž, Zelenskyj nemá důvod Putinovi věřit, říká Midttun pro EZ
včera

Proč opět Saúdské Arábie? Pro cíl Trumpovy první zahraniční cesty existuje jednoduché vysvětlení
včera

Zatímco svět řeší Ukrajinu, Trump v tichosti přetváří globální strategii USA. Zaměřuje se na pět klíčových uzlů
včera

Květen není jen o prvním máji. Přináší patnáct dní, kdy jsou Češi jednotní
včera

Měl by Pákistán šanci porazit Indii? Má eso v rukávu, na které největší země světa nestačí
včera

Fico se bojí kritiků. Svolává Bezpečnostní radu, che zrušit víkendové politické debaty
včera

Trump dorazil do Saúdské Arábie. Na první zahraniční cestu si s sebou vzal Muska
včera

Izrael čelí tvrdému obvinění: Palestince týrá hlady, zadržuje humanitární pomoc
včera
Gérard Depardieu je vinen. Za obtěžování ale vyvázl jen s podmínkou
Legendární francouzský herec Gérard Depardieu byl shledán vinným ze sexuálního obtěžování dvou žen při natáčení filmu Zelené okenice (Les Volets Verts) v roce 2021. Pařížský soud mu za to vyměřil osmnáctiměsíční podmíněný trest odnětí svobody.
Zdroj: Jakub Jurek