RECENZE: Oscarová favoritka Emilia Pérez i přes žánrovou hravost selhává. Trpí neupřímností

Žánrově fluidní muzikál Emilia Pérez uhranul kritiku v Cannes a od té doby sbírá růrnozodé ceny, naposledy triumfoval na předávání Zlatých glóbů. Na kriminálním půdorysu rozplétá transgender problematiku, zároveň na sebe nabaluje četné kontroverze. Především však balancuje na hraně neupřímného balastu.

Režisér a scenárista Jacques Audiard ve Francii a především na festivalovém poli platí za etablovaného tvůrce. Jeho filmografie silně zaostřuje na ambivalenci mezilidských vztahů a proměny i hledání identity, v závislosti na společenských kruzích i konvencích. Jde o autora, který se navzdory pokročilejšímu věku nebojí aktuálních témat symptomatických pro dnešní generaci. Například v černobílém dramatu Paříž, 13. obvod přesně popisuje problémy současných mileniálů i úskalí digitální éry.

Emilia Pérez tematicky představuje jasnou kariérní kontinuitu, jakkoli tentokrát volí zcela odlišnou estetiku a tonální ladění. Snímek rozplétá intimní  i výbušný příběh vůdce mexického kartelu, který je pod vrstvou násilí a špinavého byznysu uzavřen v těle, s kterým nesouzní. Vyhledává tak nedoceněnou právničku, aby mu pomohla projít ututlanou tranzicí. Ačkoli má dvě děti a ženu, po letech popírání vlastní identity sebere odvahu k přiznání si vlastního já, podnikne nevratný krok a začne nový život.

Právě se přehrává: Emilia Pérez - trailer

Emilia Pérez - trailer Video: YouTube

Audiard jasně načrtává rozkol mezi způsobem života, jenž nám do velké míry diktuje rodné prostředí a niterně obtížnou snahou nalézt upřímnost k sobě samotnému. Stopy minulého života však nikdy nezmizí a dříve nebo později nás doženou. Respektive alespoň to nám film tvrdí. Francouzsko-belgický titul je rozkročený mezi gangsterkou, romancí, telenovelou, thrillerem, melodramatem a muzikálem. Konstruuje emočně vypjatou a přepjatou fresku tří žen. Mezi Emilií, její manželkou z opuštěného života a právničkou, jež je jediným pojítkem mezi dvěma životy, má spočívat ústřední dynamika.

Žánrová fluidita slibuje podmanivý a experimentující zážitek. O to více zaráží, že jde v jádru o sterilní, schematické a místy i tempem dosti úmorné dílo. Sice záměrně pracuje s přepálenou estetikou a patosem melodramatu vlastním, v praxi se ale míjí účinkem. Hra kontrastů se nekoná. Chování tří hrdinek se doplňuje na velmi bazální úrovni. Jakkoli Emilia svou identitu našla, film ji hledá jen marně. Jednotlivé žánrové vzorce spolu nekomunikují a společně tvoří jeden velký balast. Forma postrádá švih i nápaditost. Především muzikálové sekvence jsou nasnímané i zinscenované přinejmenším mdle. Samotný soundtrack je však pohlcující.

Film se nikdy plně neoddá campové a extravagantní estetice a zůstává zvláštně umrlý. Tvaru se nedaří najít potřebnou hranu a důvtip. V závěru neprovokuje ani formou, ani problematikou. Poctivá melodramata hledají v povrchních a na nejjednodušší emoce cílících segmentech upřímnost. Emilia Pérez působí vyfabrikovaně a falešně. Původně se mělo jednat o operu. Takový formát by scénáři sednul mnohem více. Takhle jde jen o vyprázdněné, o vlastní důležitosti přesvědčené pásmo režijně nezvládnutých atrakcí.

V jádru banální vyprávění košatí o množství motivů, jež pod tíhou sebevážného ladění vyprchávají. Problematizuje národní a genderovou identitu, rodinné vztahy, naplněné i nenaplněné ambice, organizovaný zločin zapsaný v kořenech samotného státu nebo sociální rozdíly různorodých tříd. Vždy však zůstává u pouhého konstatování. Nejde na dřeň. Naopak, kolikrát působí jako nechtěná karikatura progresivně laděných uměleckých děl.

Tvůrcům se alespoň daří protagonistce vtisknout určitou ambivalenci. Ta se své předchozí hříchy, spočívající ve vraždách, kupčení s drogami a ražením násilného řešení situací, snaží alibisticky zamáznout filantropií. Chce odčinit minulost tím, že pomůže jejím předchozím chováním postiženým obětem a pozůstalým. To se ale nevylučuje s tím, že chce opravdu konat dobro, jež v s duší sladěným tělem nachází. Přes to se však při vyhrocených situacích dere na povrch její výbušná nátura a neschopnost konflikty řešit jinak, než násilím.

Kromě nedávno reflektovaných kontroverzních výroků herečky Karly Sofíe Gascón, jež se na tehdejším Twitteru například nevybíravě vyjadřovala ohledně hnutí Black Lives Matter či Muslimů, film vzbudil ožehavou diskusi stran reprezentace Mexika. Ta prý tamní obyvatelstvo exploatuje a neeticky se opírá o jednu z nejbolavějších krizí. Navíc trpí silným eurocentrismem. Negativní ohlasy sílí i stran některých trans osob, jež vyobrazení taktéž považují za problematické. Takové názory ale nejsou jednotné.

To, že film budí kontroverze především těmito aspekty, je vcelku příznačné. Samotné dílo svým uměním tak plodnou diskusi totiž nepodněcuje. Lze si představit, že dramaturgy a kritiku v Cannes Emilia Peréz v kontextu paralelně uváděných těžkých sociálních dramat v programu dokáže strhnout. S ohledem na další festivalovou nabídku alespoň zprvu energicky působit může. Robustní počet nominací (celkem 13) na Oscary ale více než cokoli jiného vypovídá o hollywoodském pokrytectví a odhaluje lacinou snahu ocenit progresivisivní témata. A také o mamutím lobbingu a vlivu Netflixu, jenž film v USA distribuuje.

Hodnocení: 45 %

Režie: Jacques Audiard

Scénář: Jacques Audiard

Hrají: Karla Sofía Gascón, Zoe Saldana, Selena Gomez, Édgar Ramírez, Adriana Paz, James Gerardi, Stéphane Ly-Cuong, Mark Ivanir, Yohan Lévy, Eduardo Aladro

Česká premiéra: 13. února 2025

Distribuce: Aerofilms

Související

Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.
Tomáš Töpfer v televizním filmu Kotrmelce pana herce.

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

Česká televize se po zvýšení koncesionářských poplatků vrací s cyklem, jehož znaky jsou banální rýmovačky v názvech titulů a snaha o humor pramenící ze zdánlivě trpkých a nezáviděníhodných situací. Po čtveřici televizních filmů z roku 2022 teď vysílá další trojici. Opět jde o nijaký a zpátečnický zážitek.

Více souvisejících

recenze Emilia Pérez (film) muzikál filmy filmové ceny oscar

Aktuálně se děje

včera

včera

Polská policie

Polskem otřásla vražda mezi dětmi. Školačku ubodala jiná dívka

Jen stěží uvěřitelným případem se zabývají polští kriminalisté. Od pondělí vyšetřují vraždu teenagerky v Jelení Hoře, za kterou má být podle dosavadních závěrů zodpovědná jiná nezletilá dívka. Tragická událost městem v podhůří Krkonoš velice otřásla, informuje stanice TVP. 

včera

včera

včera

Policie ČR

Matka odsoudila čin obviněného únosce. Řekla, jak ho vychovávala

Emoce cloumají lidmi v souvislosti s aktuálně nejsledovanějším kriminálním případem v Česku. Řeč je o případu únosu chlapce ze Zlínska, jehož měl čtyři dny věznit mladík, který byl obviněn policisty z pokusu o vraždu. Matka obviněného se rozhodla prolomit mlčení. 

včera

včera

včera

včera

včera

Volodymyr Zelenskyj

Pokud Ukrajina nezíská finance, do jara, začnou drastické škrty, varoval Zelenskyj

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v Bruselu přímo oslovil belgickou veřejnost a politiky ve snaze rozptýlit jejich obavy z využití zmrazených ruských aktiv. V rozhovoru pro tamní média zdůraznil, že z morálního hlediska je naprosto spravedlivé použít ruské finance k obraně proti útokům, které Rusko vede proti suverénní zemi. Reagoval tak na obavy Belgie z možných právních kroků a žalob ze strany Moskvy, přičemž poznamenal, že „právní hrozby nejsou zdaleka tak děsivé jako situace, kdy vám Rusko stojí přímo na hranicích“.

včera

Steve Witkoff

Rusové se o víkendu sejdou na Floridě s Trumpovými vyjednavači. Dostanou novou dohodu

O víkendu se v Miami na Floridě uskuteční klíčové setkání amerických a ruských vyjednavačů, které má za cíl posunout mírová jednání o ukončení války na Ukrajině. Administrativa Donalda Trumpa tímto krokem navazuje na maratonské rozhovory z Berlína, kde se začátkem týdne sešli zástupci USA, Ukrajiny a evropských mocností. Americkou delegaci povedou zvláštní zmocněnec Steve Witkoff a prezidentův zeť Jared Kushner. Na ruské straně se očekává účast Kirilla Dmitrijeva, šéfa ruského státního fondu a blízkého spolupracovníka Vladimira Putina.

včera

Betonové bariéry známé jako „dračí zuby“

Polsko se opevňuje před Ruskem. Na východní hranici staví obranné linie, které se osvědčily na Ukrajině

Satelitní snímky z konce listopadu 2025 odhalily první fázi budování rozsáhlého polského opevnění podél hranic s ruskou Kaliningradskou oblastí. Nezávislý analytik Clément Molin na základě vizuálních dat potvrdil, že Varšava již na polském území vybudovala tři opevněné úseky, které zahrnují protitankové příkopy, betonové bariéry známé jako „dračí zuby“ a systémy zákopů.

včera

včera

včera

včera

Jan Lipavský

Ať Macinka závěrečné varování od Lipavského klidně ignoruje. Historie ale mluví jasně

Varování končícího ministra zahraničí Jana Lipavského, že Rusko neusiluje o mír, ale o další expanzi, nelze odbýt. Vychází ze čtyř let přímé zkušenosti s ruským tlakem, agresí a porušováním mezinárodního práva. O to znepokojivější je nástup Petra Macinky, jehož politické přesvědčení se s dosavadní bezpečnostní orientací Česka dostává do přímého sporu. Historie ruského státu, od carství přes SSSR až po dnešek, přitom opakovaně ukazuje, že imperiální ambice jsou Rusku vlastní, a že v podstatě nic jiného neumí.

včera

včera

včera

17. prosince 2025 21:28

Ani Ukrajina, ani Pásmo Gazy. Rutte prozradil, co je největším úspěchem Trumpa

Generální tajemník NATO Mark Rutte v rozhovoru pro BBC označil slib členských zemí vynakládat 5 % HDP na obranu za největší zahraničněpolitický úspěch Donalda Trumpa. Podle šéfa Aliance je právě díky tlaku amerického prezidenta společenství silnější než kdykoliv předtím. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy