RECENZE: Oscarová favoritka Emilia Pérez i přes žánrovou hravost selhává. Trpí neupřímností

Žánrově fluidní muzikál Emilia Pérez uhranul kritiku v Cannes a od té doby sbírá růrnozodé ceny, naposledy triumfoval na předávání Zlatých glóbů. Na kriminálním půdorysu rozplétá transgender problematiku, zároveň na sebe nabaluje četné kontroverze. Především však balancuje na hraně neupřímného balastu.

Režisér a scenárista Jacques Audiard ve Francii a především na festivalovém poli platí za etablovaného tvůrce. Jeho filmografie silně zaostřuje na ambivalenci mezilidských vztahů a proměny i hledání identity, v závislosti na společenských kruzích i konvencích. Jde o autora, který se navzdory pokročilejšímu věku nebojí aktuálních témat symptomatických pro dnešní generaci. Například v černobílém dramatu Paříž, 13. obvod přesně popisuje problémy současných mileniálů i úskalí digitální éry.

Emilia Pérez tematicky představuje jasnou kariérní kontinuitu, jakkoli tentokrát volí zcela odlišnou estetiku a tonální ladění. Snímek rozplétá intimní  i výbušný příběh vůdce mexického kartelu, který je pod vrstvou násilí a špinavého byznysu uzavřen v těle, s kterým nesouzní. Vyhledává tak nedoceněnou právničku, aby mu pomohla projít ututlanou tranzicí. Ačkoli má dvě děti a ženu, po letech popírání vlastní identity sebere odvahu k přiznání si vlastního já, podnikne nevratný krok a začne nový život.

Právě se přehrává: Emilia Pérez - trailer

Emilia Pérez - trailer Video: YouTube

Audiard jasně načrtává rozkol mezi způsobem života, jenž nám do velké míry diktuje rodné prostředí a niterně obtížnou snahou nalézt upřímnost k sobě samotnému. Stopy minulého života však nikdy nezmizí a dříve nebo později nás doženou. Respektive alespoň to nám film tvrdí. Francouzsko-belgický titul je rozkročený mezi gangsterkou, romancí, telenovelou, thrillerem, melodramatem a muzikálem. Konstruuje emočně vypjatou a přepjatou fresku tří žen. Mezi Emilií, její manželkou z opuštěného života a právničkou, jež je jediným pojítkem mezi dvěma životy, má spočívat ústřední dynamika.

Žánrová fluidita slibuje podmanivý a experimentující zážitek. O to více zaráží, že jde v jádru o sterilní, schematické a místy i tempem dosti úmorné dílo. Sice záměrně pracuje s přepálenou estetikou a patosem melodramatu vlastním, v praxi se ale míjí účinkem. Hra kontrastů se nekoná. Chování tří hrdinek se doplňuje na velmi bazální úrovni. Jakkoli Emilia svou identitu našla, film ji hledá jen marně. Jednotlivé žánrové vzorce spolu nekomunikují a společně tvoří jeden velký balast. Forma postrádá švih i nápaditost. Především muzikálové sekvence jsou nasnímané i zinscenované přinejmenším mdle. Samotný soundtrack je však pohlcující.

Film se nikdy plně neoddá campové a extravagantní estetice a zůstává zvláštně umrlý. Tvaru se nedaří najít potřebnou hranu a důvtip. V závěru neprovokuje ani formou, ani problematikou. Poctivá melodramata hledají v povrchních a na nejjednodušší emoce cílících segmentech upřímnost. Emilia Pérez působí vyfabrikovaně a falešně. Původně se mělo jednat o operu. Takový formát by scénáři sednul mnohem více. Takhle jde jen o vyprázdněné, o vlastní důležitosti přesvědčené pásmo režijně nezvládnutých atrakcí.

V jádru banální vyprávění košatí o množství motivů, jež pod tíhou sebevážného ladění vyprchávají. Problematizuje národní a genderovou identitu, rodinné vztahy, naplněné i nenaplněné ambice, organizovaný zločin zapsaný v kořenech samotného státu nebo sociální rozdíly různorodých tříd. Vždy však zůstává u pouhého konstatování. Nejde na dřeň. Naopak, kolikrát působí jako nechtěná karikatura progresivně laděných uměleckých děl.

Tvůrcům se alespoň daří protagonistce vtisknout určitou ambivalenci. Ta se své předchozí hříchy, spočívající ve vraždách, kupčení s drogami a ražením násilného řešení situací, snaží alibisticky zamáznout filantropií. Chce odčinit minulost tím, že pomůže jejím předchozím chováním postiženým obětem a pozůstalým. To se ale nevylučuje s tím, že chce opravdu konat dobro, jež v s duší sladěným tělem nachází. Přes to se však při vyhrocených situacích dere na povrch její výbušná nátura a neschopnost konflikty řešit jinak, než násilím.

Kromě nedávno reflektovaných kontroverzních výroků herečky Karly Sofíe Gascón, jež se na tehdejším Twitteru například nevybíravě vyjadřovala ohledně hnutí Black Lives Matter či Muslimů, film vzbudil ožehavou diskusi stran reprezentace Mexika. Ta prý tamní obyvatelstvo exploatuje a neeticky se opírá o jednu z nejbolavějších krizí. Navíc trpí silným eurocentrismem. Negativní ohlasy sílí i stran některých trans osob, jež vyobrazení taktéž považují za problematické. Takové názory ale nejsou jednotné.

To, že film budí kontroverze především těmito aspekty, je vcelku příznačné. Samotné dílo svým uměním tak plodnou diskusi totiž nepodněcuje. Lze si představit, že dramaturgy a kritiku v Cannes Emilia Peréz v kontextu paralelně uváděných těžkých sociálních dramat v programu dokáže strhnout. S ohledem na další festivalovou nabídku alespoň zprvu energicky působit může. Robustní počet nominací (celkem 13) na Oscary ale více než cokoli jiného vypovídá o hollywoodském pokrytectví a odhaluje lacinou snahu ocenit progresivisivní témata. A také o mamutím lobbingu a vlivu Netflixu, jenž film v USA distribuuje.

Hodnocení: 45 %

Režie: Jacques Audiard

Scénář: Jacques Audiard

Hrají: Karla Sofía Gascón, Zoe Saldana, Selena Gomez, Édgar Ramírez, Adriana Paz, James Gerardi, Stéphane Ly-Cuong, Mark Ivanir, Yohan Lévy, Eduardo Aladro

Česká premiéra: 13. února 2025

Distribuce: Aerofilms

Související

Tomáš Töpfer v televizním filmu Kotrmelce pana herce.

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce

Česká televize se po zvýšení koncesionářských poplatků vrací s cyklem, jehož znaky jsou banální rýmovačky v názvech titulů a snaha o humor pramenící ze zdánlivě trpkých a nezáviděníhodných situací. Po čtveřici televizních filmů z roku 2022 teď vysílá další trojici. Opět jde o nijaký a zpátečnický zážitek.
film Hříšníci

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem

Přes dominantní postavení snímků Minecraft film a Vyšehrad Dvje, jež dominují návštěvnosti a takřka boří kina, by se v současné nabídce nemělo zapomenout na pozoruhodný a vrstevnatými možnostmi interpretace disponující film Hříšníci. Systematicky vystavěný tok obrazů ztělesňuje důvod, proč má audiovize stále nejsilnější zásah v bouřícím kinosále. Dokonale propojuje multižánrový zážitek s reflexí společenské problematiky a kulturní historie.

Více souvisejících

recenze Emilia Pérez (film) muzikál filmy filmové ceny oscar

Aktuálně se děje

před 22 minutami

Dovoz a vývoz zboží

Američané začali pociťovat v praxi Trumpova cla. Citelně si připlatí i za nejmenší zásilky

Američtí spotřebitelé s nižšími příjmy, kteří spoléhají na extrémně levné zboží z čínských e-shopů jako Shein a Temu, se i přes určité úlevy mohou připravit na vyšší ceny a delší dodací lhůty. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa sice zmírnila drakonické tarify na tzv. de minimis zásilky – tedy balíky v hodnotě do 800 dolarů – ale cla, která i nadále zůstávají v platnosti, představují zásadní zásah do nákupních návyků milionů Američanů.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

včera

Ruská měna, rubl

Co se stovkami ruských miliard? Rodí se nový plán

Velká Británie usiluje o převedení téměř 200 miliard eur ve zmrazených ruských aktivech, které jsou aktuálně uloženy v Belgii, do zvláštního investičního fondu. Podle informací serveru Politico by tento krok dal Londýnu větší vliv na to, jak s těmito prostředky naložit, a zároveň by mohl posílit mezinárodní roli premiéra Keira Starmera jako prostředníka mezi Evropou a Spojenými státy.

včera

OSN

USA dochází trpělivost: Nejsme žádná charita, zní z OSN

Spojené státy by se na Organizaci spojených národů neměly dívat jako na charitativní projekt, ale jako na instituci, která přináší konkrétní výhody – prohlásil v úterý technologický vyslanec OSN Amandeep Singh Gill na konferenci Politico AI & Tech Summit v Soulu.

včera

MS v hokeji

První ztráta pro českou reprezentaci. Na hokejovém MS už nebude pokračovat Kondelík

Čeští fanoušci byli jistě rádi za předvedenou hru a výkon svěřenců kouče Radima Rulíka v duelu s domácím Dánskem, které bylo nakonec poraženo s přehledem vysoko 7:2. Jedinou kaňkou vydařeného pondělního večera však byla informace, kterou po zápase potvrdil samotný trenér. Do dalšího průběhu mistrovství světa totiž už nenastoupí útočník Jáchym Kondelík, který v nedělním duelu s Norskem utrpěl zlomeninu ruky a čeká ho tak operace.

včera

MS v hokeji

Slovinci nadále čekají na výhru na MS. Norové po Češích nestačili ani na Němce

I v úterý svými dalšími čtyřmi zápasy pokračuje mistrovství světa v hokeji. V odpoledním bloku se jednak ve Stockholmu střetli Slovinci s Lotyšemi, v Herningu pak Němci s Nory. Prvně zmiňovaný zápas nabídl divoký průběh zápasu, ve kterém se marně snažili Slovinci o první výhru na tomto turnaji. Ve druhém zmiňovaném duelu pak Němci – stejně jako Češi – poznali tvrdost Norů, nakonec je Němci také porazili a to s větším přehledem, než v případě Čechů. 

včera

Donald Trump

Trump opět zahýbal ekonomikou. Chce mít ceny léků jako zbytek světa

Prezident Donald Trump využil svých exekutivních pravomocí a nařídil plošné snížení cen léků na předpis ve Spojených státech. Cílem je srovnat ceny s ostatními vyspělými zeměmi. Tento krok okamžitě způsobil výkyvy na burzách – akcie farmaceutických společností nejprve prudce oslabily, později se ale zotavily kvůli pochybnostem o skutečném rozsahu reformy.

včera

včera

Strany Spolu podepsaly koaliční smlouvu. (25.3.2025)

"Teď jde o všechno." Koalice Spolu zahájila předvolební kampaň, podpořil ji Bolek Polívka

Koalice Spolu zahájila v Praze politickou kampaň, která je podle jejích slov vůbec největší roadshow v historii České republiky. Pod názvem „Teď jde o všechno“ plánují lídři ODS, TOP 09 a KDU-ČSL během šesti týdnů navštívit více než dvě stovky měst a obcí po celé republice, kde chtějí diskutovat s voliči o budoucnosti země a přesvědčit je o pokračování v aktuálním vládním kurzu.

včera

Hans Petter Midttun

Jen jeden z nich je čestný a důstojný muž, Zelenskyj nemá důvod Putinovi věřit, říká Midttun pro EZ

V souvislosti s možným setkáním ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského a ruského vůdce Vladimira Putina v Istanbulu oslovily EuroZprávy.cz norského bezpečnostního experta Hanse Petera Midttuna. Ten upozornil, že trvalý mír na Ukrajině nebude možný bez přítomnosti západních sil. Zároveň však zdůraznil, že tato přítomnost rozhodně není jistá. „Nikdo neočekává, že Rusko bude dohodu o příměří dlouhodobě dodržovat, a nikdo nechce být chycen v křížové palbě, až začne další útok,“ připustil.

včera

včera

Donald Trump

Zatímco svět řeší Ukrajinu, Trump v tichosti přetváří globální strategii USA. Zaměřuje se na pět klíčových uzlů

Prezident Donald Trump přetváří globální strategii Spojených států s důrazem na kontrolu pěti klíčových námořních průlivů, které ovládají světový obchod. Jeho nedávné kroky k zajištění amerického přístupu do Suezského a Panamského průplavu, stejně jako vojenská kampaň proti Húsíjům v Rudém moři, jsou podle něj součástí širší geopolitické vize: zajistit americkou dominanci na klíčových mořských trasách dříve, než je ovládne Čína.

včera

včera

včera

včera

včera

Humanitární pomoc na přechodu Rafáh

Izrael čelí tvrdému obvinění: Palestince týrá hlady, zadržuje humanitární pomoc

Izrael čelí vážnému obvinění ze strany šéfa Agentury OSN pro palestinské uprchlíky (UNRWA), Philippa Lazzariniho, který v rozhovoru pro BBC označil zadržování potravinové a humanitární pomoci v Gaze za „válečnou zbraň“. Podle něj je systematické odepírání základních životních potřeb civilnímu obyvatelstvu nejen morálně nepřijatelné, ale může být klasifikováno i jako válečný zločin.

včera

Gérard Depardieu je vinen. Za obtěžování ale vyvázl jen s podmínkou

Legendární francouzský herec Gérard Depardieu byl shledán vinným ze sexuálního obtěžování dvou žen při natáčení filmu Zelené okenice (Les Volets Verts) v roce 2021. Pařížský soud mu za to vyměřil osmnáctiměsíční podmíněný trest odnětí svobody.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy