Do českých kin vstoupil nenápadný a křehký Rok vdovy. V komorním formátu fragmentárně vypráví o roce ženy, která náhle přišla o svého manžela. Stylisticky vybroušené psychologické a sociální drama patří k tomu nejlepšímu, co u nás letos vzniklo.
Publicistka a režisérka Veronika Lišková se dosavadně věnovala především dokumentární tvorbě. Zmínit můžeme na jihlavském festivalu oceněné Návštěvníky, kde sledovala život antropoložky a její rodiny, případně portrét české pedofilní komunity Danielův svět. V hraném debutu Rok vdovy, podle scénáře Eugena Lišky, který roku 2018 ocenila FILMOVÁ NADACE, se rozhodla pro ústřední problematiku vyrovnávání se se smrti blízkého.
Tím si prochází čtyřicetiletá protagonistka Petra (Pavla Beretová), jejíž manžel náhle zemřel, navíc uprostřed stěhování do nezařízeného domu na vesnici. Vztah s dospívající dcerou (Julie Šoucová) je na bodu mrazu, stejně jako schopnost projevit a přiznat si emoce. Napříč útržkovitými kapitolami rámovanými ročními obdobími sledujeme nemožnou snahu o návrat k normálu, postupný proces truchlení i hledání cesty k vlastní osobnosti. Tvůrci se ptají, jak se po takové události zpátky začlenit a pokračovat.
Právě se přehrává: Rok vdovy - trailer
Rok vdovy - trailer Video: YouTube
Vyprávěcí perspektiva je velmi úzce napojena na protagonistku. Co neví ona, nevíme ani my. Jsme silně propojení a svázaní s jejími (skrývanými) pocity a vědomím, což umocňuje i kamera, která je na nehybné tváři Petry nalepená takřka neustále. Petra se učí znovu hledat emoce. Jen velmi obtížně projevuje lásku, smutek, vztek či frustraci. Neukotvený sborník emocí pod neustále hledajícím se výrazem postupně prosakuje na povrch. Když už emoce prosáknou, Petra se kvůli nim cítí špatně. Film je tak rámovaný cestou k vlastnímu nitru. Cestou k přiznání si vlastních pocitů. Fragmentární struktura odráží nesourodost myšlenek a vnitřních pochodů.
Některé výjevy jsou tak bez pointy a náhle useknuté, což přesně vystihuje, jak se Petra cítí. Výjevy jsou redukované na zdánlivě obyčejné a každodenní věci, které však kvůli tragické události nabývají na neobyčejnosti. Obyčejné předměty, jako například holící strojek či konvička, jsou najednou nostalgickými artefakty, které Petře neustále připomínají manžela. V tomto prostředí je těžké žít, na druhou stranu je nemožné se artefaktů zbavit. Petra se uzavírá především do sebe, neschopná komunikace se vzdorující dcerou, navíc neustále atakovaná “moudrostí” svých rodičů a tchýně – každý by danou věc totiž vyřešil lépe. Nemá se o koho opřít.
Truchlení a hledání vnitřního klidu neustále narušují vnější podněty a především ubíjející byrokratické obíhání úřadů, týkající se správy pozůstalosti. Režisérka reflektuje zdlouhavý a absurdní proces úředních aparátů, které postrádají jakoukoli empatii a lidskost. Redukují člověka na cáry papíru. Sekvence zpřítomňující zacyklené (ne)diskuse s úřady mají svým laděním až kafkovský nádech, lemovaný čekáním na Godota. Tyto sekvence kontrastně doplňují subtilní momenty, kdy Petra alespoň na chvíli od všeho utíká, případně díky novému bydlišti zažívá až dobrodružné situace.
Snímek je emočně tlumený, stejně jako výtvarné ladění. Svět je zbavený barev, pestrost se do barevné palety navrací postupně a pozvolna. Křehká kamera Dušana Husára ve “stísněném” formátu zosobňuje křehkost a komornost, zatímco její pohyb je podmíněn protagonistce. Vyprávění lemuje i voice over Petry, která jakožto tlumočnice a překladatelka recituje verše v polštině. Jakoby zapomněla mluvit vlastním jazykem. Suverénní celek a vedení občas sráží několik až příliš doslovných metafor či explicitních replik.
Výjimečný film evropského formátu vyniká i maximálním využitím neverbálních sdělovacích prostředků v mizanscéně. Ať už jde o náhlou bouřku či doutnající odpadkový koš – vše vyjadřuje neklid protagonistky. Rok vdovy je cílevědomě vystavěným a odvyprávěným pocitovým filmem, jehož vrstvy pomalu odhalujeme paradoxně tím, co protagonistka nedává najevo. Intimní a skrze bolest naději hledající film kromě vytříbené stylistiky může sloužit také jako důležitý podnět k dialogu o apatickém systému. Jde o jeden z vrcholů letošní české hrané tvorby.
Hodnocení: 80 %
Režie: Veronika Lišková
Scénář: Eugen Liška
Hrají: Pavla Beretová, Julie Šoucová, Zuzana Kronerová, Tomáš Bambušek, Lucie Žáčková, Jaromíra Mílová, Jan Novotný, Marie Švestková, Helena Dvořáková
Český premiéra: 10. října 2024
Distribuce: Cinemart
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , Rok vdovy (film) , filmy , Zuzana Krónerová (herečka)
Aktuálně se děje
včera
Podporuje ropné giganty, nikoliv planetu. Konference COP30 odstartovala kritikou Řecka
včera
MOV zvažuje zákaz účasti transgender žen v ženských olympijských kategoriích
včera
Ve Zlíně hoří střední pedagogická škola
včera
Prokážu, že jsem nevinný, prohlásil Sarkozy po propuštění z vězení
včera
Deset let od Pařížské dohody: O co se hraje na COP30?
včera
Průlom v senátu po 40 dnech: Dohoda o ukončení nejdelšího amerického shutdownu je na světě
včera
„Nikdy nám to neodpustí“. Klimatický šéf OSN na COP30 varuje svět před katastrofou
včera
Guyana. Země, o které řada lidí nic neví, bude brzy jednou z nejdůležitějších na světě. A nebude sama
včera
Pařížský soud propustil Sarkozyho z vězení
včera
Trump udělil milost Giulianimu a všem svým politickým spojencům
včera
Trump nafukuje uměle vytvořenou krizi. Chce zasahovat ve městech ovládaných demokraty, říká pro EZ expert
včera
Trumpova administrativa lhala? Vědci mezi paracetamolem a autismem spojitost nenašli
včera
Ryanair oznámil zásadní změnu: Od 12. listopadu nebude akceptovat papírové letenky
včera
Sarkozy život ve vězení nezvládá. Soud ho může ještě dnes pustit na svobodu
včera
WSJ: Sabotáž na plynovodech Nord Stream mohl podle německých vyšetřovatelů nařídit Zalužnyj
včera
Stříleli jsme do civilistů a používali je jako štíty, přiznali izraelští vojáci
včera
COP30 začíná. Do Brazílie dorazili lobbisté, lídři konferenci bojkotují
včera
Průlom v jednáních: Shutdown v USA se blíží ke konci
včera
Slunečné počasí přinese nadprůměrné teploty, naznačili meteorologové
9. listopadu 2025 21:52
Britské maloměsto řeší název ulice. Kvůli zneuznanému členovi královské rodiny
Kauza kolem prince Andrewa vyvolala akci i na jednom britském maloměstě. Místní požadují, aby se ulice Prince Andrew's Road v Hellesdonu nedaleko Norwiche přejmenovala. Informovala o tom BBC. Obecní úřad je ale varuje, že by šlo o nákladnou změnu. Snaží se také vysvětlit, že adresa nese jméno jiného prince Andrewa.
Zdroj: Lucie Podzimková