Do českých kin vstoupil nenápadný a křehký Rok vdovy. V komorním formátu fragmentárně vypráví o roce ženy, která náhle přišla o svého manžela. Stylisticky vybroušené psychologické a sociální drama patří k tomu nejlepšímu, co u nás letos vzniklo.
Publicistka a režisérka Veronika Lišková se dosavadně věnovala především dokumentární tvorbě. Zmínit můžeme na jihlavském festivalu oceněné Návštěvníky, kde sledovala život antropoložky a její rodiny, případně portrét české pedofilní komunity Danielův svět. V hraném debutu Rok vdovy, podle scénáře Eugena Lišky, který roku 2018 ocenila FILMOVÁ NADACE, se rozhodla pro ústřední problematiku vyrovnávání se se smrti blízkého.
Tím si prochází čtyřicetiletá protagonistka Petra (Pavla Beretová), jejíž manžel náhle zemřel, navíc uprostřed stěhování do nezařízeného domu na vesnici. Vztah s dospívající dcerou (Julie Šoucová) je na bodu mrazu, stejně jako schopnost projevit a přiznat si emoce. Napříč útržkovitými kapitolami rámovanými ročními obdobími sledujeme nemožnou snahu o návrat k normálu, postupný proces truchlení i hledání cesty k vlastní osobnosti. Tvůrci se ptají, jak se po takové události zpátky začlenit a pokračovat.
Vyprávěcí perspektiva je velmi úzce napojena na protagonistku. Co neví ona, nevíme ani my. Jsme silně propojení a svázaní s jejími (skrývanými) pocity a vědomím, což umocňuje i kamera, která je na nehybné tváři Petry nalepená takřka neustále. Petra se učí znovu hledat emoce. Jen velmi obtížně projevuje lásku, smutek, vztek či frustraci. Neukotvený sborník emocí pod neustále hledajícím se výrazem postupně prosakuje na povrch. Když už emoce prosáknou, Petra se kvůli nim cítí špatně. Film je tak rámovaný cestou k vlastnímu nitru. Cestou k přiznání si vlastních pocitů. Fragmentární struktura odráží nesourodost myšlenek a vnitřních pochodů.
Některé výjevy jsou tak bez pointy a náhle useknuté, což přesně vystihuje, jak se Petra cítí. Výjevy jsou redukované na zdánlivě obyčejné a každodenní věci, které však kvůli tragické události nabývají na neobyčejnosti. Obyčejné předměty, jako například holící strojek či konvička, jsou najednou nostalgickými artefakty, které Petře neustále připomínají manžela. V tomto prostředí je těžké žít, na druhou stranu je nemožné se artefaktů zbavit. Petra se uzavírá především do sebe, neschopná komunikace se vzdorující dcerou, navíc neustále atakovaná “moudrostí” svých rodičů a tchýně – každý by danou věc totiž vyřešil lépe. Nemá se o koho opřít.
Truchlení a hledání vnitřního klidu neustále narušují vnější podněty a především ubíjející byrokratické obíhání úřadů, týkající se správy pozůstalosti. Režisérka reflektuje zdlouhavý a absurdní proces úředních aparátů, které postrádají jakoukoli empatii a lidskost. Redukují člověka na cáry papíru. Sekvence zpřítomňující zacyklené (ne)diskuse s úřady mají svým laděním až kafkovský nádech, lemovaný čekáním na Godota. Tyto sekvence kontrastně doplňují subtilní momenty, kdy Petra alespoň na chvíli od všeho utíká, případně díky novému bydlišti zažívá až dobrodružné situace.
Snímek je emočně tlumený, stejně jako výtvarné ladění. Svět je zbavený barev, pestrost se do barevné palety navrací postupně a pozvolna. Křehká kamera Dušana Husára ve “stísněném” formátu zosobňuje křehkost a komornost, zatímco její pohyb je podmíněn protagonistce. Vyprávění lemuje i voice over Petry, která jakožto tlumočnice a překladatelka recituje verše v polštině. Jakoby zapomněla mluvit vlastním jazykem. Suverénní celek a vedení občas sráží několik až příliš doslovných metafor či explicitních replik.
Výjimečný film evropského formátu vyniká i maximálním využitím neverbálních sdělovacích prostředků v mizanscéně. Ať už jde o náhlou bouřku či doutnající odpadkový koš – vše vyjadřuje neklid protagonistky. Rok vdovy je cílevědomě vystavěným a odvyprávěným pocitovým filmem, jehož vrstvy pomalu odhalujeme paradoxně tím, co protagonistka nedává najevo. Intimní a skrze bolest naději hledající film kromě vytříbené stylistiky může sloužit také jako důležitý podnět k dialogu o apatickém systému. Jde o jeden z vrcholů letošní české hrané tvorby.
Hodnocení: 80 %
Režie: Veronika Lišková
Scénář: Eugen Liška
Hrají: Pavla Beretová, Julie Šoucová, Zuzana Kronerová, Tomáš Bambušek, Lucie Žáčková, Jaromíra Mílová, Jan Novotný, Marie Švestková, Helena Dvořáková
Český premiéra: 10. října 2024
Distribuce: Cinemart
Související
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
RECENZE: Dokument Hudba Johna Williamse staví legendárnímu skladateli oslavný pomníček
recenze , Rok vdovy (film) , filmy , Zuzana Krónerová (herečka)
Aktuálně se děje
před 51 minutami
Feri zůstává ve vězení. S dovoláním k Nejvyššímu soudu neuspěl
před 1 hodinou
Rusové zadrželi podezřelého z útoku na generála Kirillova. Terorismus, tvrdí Moskva
před 1 hodinou
Aktuální počasí: Česko překvapila ledovka. Meteorologové varují
před 3 hodinami
Počasí a první konkrétní výhled na Štědrý den. Scénář z loňska se nemá opakovat
včera
Vlny Jiřího Mádla jsou v užším výběru na prestižního Oscara
včera
FIFA rozhodla o dalších pořadatelích MS. Po šesti zemích má následovat Saúdská Arábie
včera
Obchody se o Vánocích musí řídit zákonem. Otevírací doba je daná už teď
včera
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
včera
První český PPP projekt je hotový. Dálnici D4 prodloužil o desítky kilometrů
včera
Francie, anebo Chorvatsko, ale i Faerské ostrovy a Gibraltar. To jsou čeští soupeři v boji o MS
včera
Počasí: Vydrží oteplení až do Vánoc? Meteorologové prozradili, co teď vidí
Aktualizováno včera
Pavel zavrhl veto. Vládou navržený rozpočet nakonec podepíše
včera
Lékaři identifikovali záhadnou nemoc, která zabíjí v Kongu
včera
Netanjahu odcestoval do Káhiry jednat o příměří s Hamásem, tvrdí Reuters. Jeho mluvčí to popírá
včera
Rusko vs. NATO: Kdo by zvítězil, pokud by vypukla válka?
včera
Ruské ztráty na Ukrajině jsou enormní. Armáda musela nasadit do akce techniku sovětské éry
včera
Mateřské drony a lasery. Ukrajina představila průlomové zbraně v boji s Ruskem
včera
Severokorejští vojáci jsou ideologičtější, což je může činit fanatičtějšími a ochotnějšími zemřít, řekl Motyl pro EZ
včera
Pokus o vraždu papeže: František se měl stát terčem atentátu
včera
Z New Yorku do Londýna za hodinu? Plány na tunel za 20 bilionů dolarů opět ožívají
Představa, že by New York a Londýn mohly být propojeny podmořským tunelem, který by umožnil cestu mezi těmito městy za pouhou hodinu, zní jako sci-fi. Přesto se o tomto ambiciózním projektu opět hovoří – jde o plán tunelu využívajícího vakuovou technologii, který by mohl stát astronomických 20 bilionů dolarů.
Zdroj: Libor Novák