Do českých kin vstoupil nenápadný a křehký Rok vdovy. V komorním formátu fragmentárně vypráví o roce ženy, která náhle přišla o svého manžela. Stylisticky vybroušené psychologické a sociální drama patří k tomu nejlepšímu, co u nás letos vzniklo.
Publicistka a režisérka Veronika Lišková se dosavadně věnovala především dokumentární tvorbě. Zmínit můžeme na jihlavském festivalu oceněné Návštěvníky, kde sledovala život antropoložky a její rodiny, případně portrét české pedofilní komunity Danielův svět. V hraném debutu Rok vdovy, podle scénáře Eugena Lišky, který roku 2018 ocenila FILMOVÁ NADACE, se rozhodla pro ústřední problematiku vyrovnávání se se smrti blízkého.
Tím si prochází čtyřicetiletá protagonistka Petra (Pavla Beretová), jejíž manžel náhle zemřel, navíc uprostřed stěhování do nezařízeného domu na vesnici. Vztah s dospívající dcerou (Julie Šoucová) je na bodu mrazu, stejně jako schopnost projevit a přiznat si emoce. Napříč útržkovitými kapitolami rámovanými ročními obdobími sledujeme nemožnou snahu o návrat k normálu, postupný proces truchlení i hledání cesty k vlastní osobnosti. Tvůrci se ptají, jak se po takové události zpátky začlenit a pokračovat.
Právě se přehrává: Rok vdovy - trailer
Rok vdovy - trailer Video: YouTube
Vyprávěcí perspektiva je velmi úzce napojena na protagonistku. Co neví ona, nevíme ani my. Jsme silně propojení a svázaní s jejími (skrývanými) pocity a vědomím, což umocňuje i kamera, která je na nehybné tváři Petry nalepená takřka neustále. Petra se učí znovu hledat emoce. Jen velmi obtížně projevuje lásku, smutek, vztek či frustraci. Neukotvený sborník emocí pod neustále hledajícím se výrazem postupně prosakuje na povrch. Když už emoce prosáknou, Petra se kvůli nim cítí špatně. Film je tak rámovaný cestou k vlastnímu nitru. Cestou k přiznání si vlastních pocitů. Fragmentární struktura odráží nesourodost myšlenek a vnitřních pochodů.
Některé výjevy jsou tak bez pointy a náhle useknuté, což přesně vystihuje, jak se Petra cítí. Výjevy jsou redukované na zdánlivě obyčejné a každodenní věci, které však kvůli tragické události nabývají na neobyčejnosti. Obyčejné předměty, jako například holící strojek či konvička, jsou najednou nostalgickými artefakty, které Petře neustále připomínají manžela. V tomto prostředí je těžké žít, na druhou stranu je nemožné se artefaktů zbavit. Petra se uzavírá především do sebe, neschopná komunikace se vzdorující dcerou, navíc neustále atakovaná “moudrostí” svých rodičů a tchýně – každý by danou věc totiž vyřešil lépe. Nemá se o koho opřít.
Truchlení a hledání vnitřního klidu neustále narušují vnější podněty a především ubíjející byrokratické obíhání úřadů, týkající se správy pozůstalosti. Režisérka reflektuje zdlouhavý a absurdní proces úředních aparátů, které postrádají jakoukoli empatii a lidskost. Redukují člověka na cáry papíru. Sekvence zpřítomňující zacyklené (ne)diskuse s úřady mají svým laděním až kafkovský nádech, lemovaný čekáním na Godota. Tyto sekvence kontrastně doplňují subtilní momenty, kdy Petra alespoň na chvíli od všeho utíká, případně díky novému bydlišti zažívá až dobrodružné situace.
Snímek je emočně tlumený, stejně jako výtvarné ladění. Svět je zbavený barev, pestrost se do barevné palety navrací postupně a pozvolna. Křehká kamera Dušana Husára ve “stísněném” formátu zosobňuje křehkost a komornost, zatímco její pohyb je podmíněn protagonistce. Vyprávění lemuje i voice over Petry, která jakožto tlumočnice a překladatelka recituje verše v polštině. Jakoby zapomněla mluvit vlastním jazykem. Suverénní celek a vedení občas sráží několik až příliš doslovných metafor či explicitních replik.
Výjimečný film evropského formátu vyniká i maximálním využitím neverbálních sdělovacích prostředků v mizanscéně. Ať už jde o náhlou bouřku či doutnající odpadkový koš – vše vyjadřuje neklid protagonistky. Rok vdovy je cílevědomě vystavěným a odvyprávěným pocitovým filmem, jehož vrstvy pomalu odhalujeme paradoxně tím, co protagonistka nedává najevo. Intimní a skrze bolest naději hledající film kromě vytříbené stylistiky může sloužit také jako důležitý podnět k dialogu o apatickém systému. Jde o jeden z vrcholů letošní české hrané tvorby.
Hodnocení: 80 %
Režie: Veronika Lišková
Scénář: Eugen Liška
Hrají: Pavla Beretová, Julie Šoucová, Zuzana Kronerová, Tomáš Bambušek, Lucie Žáčková, Jaromíra Mílová, Jan Novotný, Marie Švestková, Helena Dvořáková
Český premiéra: 10. října 2024
Distribuce: Cinemart
Související

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , Rok vdovy (film) , filmy , Zuzana Krónerová (herečka)
Aktuálně se děje
před 25 minutami

Filmové Vary lákají hvězdy i bez Bartošky. Letos dorazí Michael Douglas
před 1 hodinou

Policie odhalila nebezpečného člověka. Začalo to sérií požárů, muž je podezřelý i z vraždy
Aktualizováno před 1 hodinou

Zázrak. Indové informují o přeživším cestujícím z letounu Air India
před 2 hodinami

Na Sokolovsku utekla chovateli puma. Lidé mají být obezřetní
Aktualizováno před 2 hodinami

OBRAZEM: Teď jde o všechno v Praze. Fialova předvolební tour pokračuje
před 3 hodinami

Tropické počasí potrápí značnou část Evropy. Česko nebude výjimkou
před 4 hodinami

Symbol protestů v USA: Proč demonstranti v Los Angeles mávají mexickou vlajkou?
před 5 hodinami

Gardistům ani vojákům se do LA nechce. Trump nás zneužívá, nechceme jít proti svým lidem, říkají
Aktualizováno před 6 hodinami

Mimořádná zpráva Zřítilo se letadlo směřující do Londýna. Na palubě bylo přes 200 lidí, nikdo nepřežil
před 6 hodinami

K ukončení války na Ukrajině stačí čtyři kroky, tvrdí bývalý poradce Bushe
před 7 hodinami

Írán spouští třetí zařízení na obohacování uranu. Varuje před "bezprecedentní" odvetou, Izrael žádá svět, aby jednal
před 7 hodinami

Putin se Trumpovi jen vysmívá, prohlásil Sikorski
před 8 hodinami

Ve sklepě a bez vody. Zjistilo se, kam úřady odvádí zadržené imigranty
před 9 hodinami

Mohou protesty proti Trumpovi změnit politiku v USA? Rýsuje se v nich prezidentský kandidát
před 11 hodinami

Macron si předsevzal nadlidský úkol: Zakázat sociální sítě je těžší, než se může zdát
před 11 hodinami

Netanjahu si podřezal větev? Přiznal, že izraelská rozvědka podporuje palestinské klany v Pásmu Gazy
před 12 hodinami

Tragédie v Gaze: Izraelské síly zabily nejméně 60 Palestinců při snaze získat jídlo
před 13 hodinami

Napětí v USA eskaluje: Policie zasahuje proti demonstrantům, do ulic míří i mariňáci
před 14 hodinami

Letní počasí je tady. O víkendu dorazí tropické teploty
včera
Jsme Trumpův experiment. Nepokoje vyprovokoval Bílý dům, tvrdí vedení Los Angeles
Los Angeles čelí největší vlně občanských nepokojů od počátku pandemie. Jejich bezprostřední příčinou byly rozsáhlé razie imigrační agentury ICE, které proběhly v pátek po celém městě. Podle starostky Karen Bassové ale za současnou krizí stojí více než jen samotné zatýkání. Obviňuje Bílý dům z cíleného vyvolávání chaosu a porušování pravomocí místní samosprávy.
Zdroj: Libor Novák