RECENZE: Subtilní Rok vdovy zpřítomňuje truchlení a apatii úředních aparátů

Do českých kin vstoupil nenápadný a křehký Rok vdovy. V komorním formátu fragmentárně vypráví o roce ženy, která náhle přišla o svého manžela. Stylisticky vybroušené psychologické a sociální drama patří k tomu nejlepšímu, co u nás letos vzniklo.

Publicistka a režisérka Veronika Lišková se dosavadně věnovala především dokumentární tvorbě. Zmínit můžeme na jihlavském festivalu oceněné Návštěvníky, kde sledovala život antropoložky a její rodiny, případně portrét české pedofilní komunity Danielův svět. V hraném debutu Rok vdovy, podle scénáře Eugena Lišky, který roku 2018 ocenila FILMOVÁ NADACE, se rozhodla pro ústřední problematiku vyrovnávání se se smrti blízkého. 

Tím si prochází čtyřicetiletá protagonistka Petra (Pavla Beretová), jejíž manžel náhle zemřel, navíc uprostřed stěhování do nezařízeného domu na vesnici. Vztah s dospívající dcerou (Julie Šoucová) je na bodu mrazu, stejně jako schopnost projevit a přiznat si emoce. Napříč útržkovitými kapitolami rámovanými ročními obdobími sledujeme nemožnou snahu o návrat k normálu, postupný proces truchlení i hledání cesty k vlastní osobnosti. Tvůrci se ptají, jak se po takové události zpátky začlenit a pokračovat.

Právě se přehrává: Rok vdovy - trailer

Rok vdovy - trailer Video: YouTube

Vyprávěcí perspektiva je velmi úzce napojena na protagonistku. Co neví ona, nevíme ani my. Jsme silně propojení a svázaní s jejími (skrývanými) pocity a vědomím, což umocňuje i kamera, která je na nehybné tváři Petry nalepená takřka neustále. Petra se učí znovu hledat emoce. Jen velmi obtížně projevuje lásku, smutek, vztek či frustraci. Neukotvený sborník emocí pod neustále hledajícím se výrazem postupně prosakuje na povrch. Když už emoce prosáknou, Petra se kvůli nim cítí špatně. Film je tak rámovaný cestou k vlastnímu nitru. Cestou k přiznání si vlastních pocitů. Fragmentární struktura odráží nesourodost myšlenek a vnitřních pochodů.

Některé výjevy jsou tak bez pointy a náhle useknuté, což přesně vystihuje, jak se Petra cítí. Výjevy jsou redukované na zdánlivě obyčejné a každodenní věci, které však kvůli tragické události nabývají na neobyčejnosti. Obyčejné předměty, jako například holící strojek či konvička, jsou najednou nostalgickými artefakty, které Petře neustále připomínají manžela. V tomto prostředí je těžké žít, na druhou stranu je nemožné se artefaktů zbavit. Petra se uzavírá především do sebe, neschopná komunikace se vzdorující dcerou, navíc neustále atakovaná “moudrostí” svých rodičů a tchýně – každý by danou věc totiž vyřešil lépe. Nemá se o koho opřít.

Truchlení a hledání vnitřního klidu neustále narušují vnější podněty a především ubíjející byrokratické obíhání úřadů, týkající se správy pozůstalosti. Režisérka reflektuje zdlouhavý a absurdní proces úředních aparátů, které postrádají jakoukoli empatii a lidskost. Redukují člověka na cáry papíru. Sekvence zpřítomňující zacyklené (ne)diskuse s úřady mají svým laděním až kafkovský nádech, lemovaný čekáním na Godota. Tyto sekvence kontrastně doplňují subtilní momenty, kdy Petra alespoň na chvíli od všeho utíká, případně díky novému bydlišti zažívá až dobrodružné situace.

Snímek je emočně tlumený, stejně jako výtvarné ladění. Svět je zbavený barev, pestrost se do barevné palety navrací postupně a pozvolna. Křehká kamera Dušana Husára ve “stísněném” formátu zosobňuje křehkost a komornost, zatímco její pohyb je podmíněn protagonistce. Vyprávění lemuje i voice over Petry, která jakožto tlumočnice a překladatelka recituje verše v polštině. Jakoby zapomněla mluvit vlastním jazykem. Suverénní celek a vedení občas sráží několik až příliš doslovných metafor či explicitních replik.

Výjimečný film evropského formátu vyniká i maximálním využitím neverbálních sdělovacích prostředků v mizanscéně. Ať už jde o náhlou bouřku či doutnající odpadkový koš – vše vyjadřuje neklid protagonistky. Rok vdovy je cílevědomě vystavěným a odvyprávěným pocitovým filmem, jehož vrstvy pomalu odhalujeme paradoxně tím, co protagonistka nedává najevo. Intimní a skrze bolest naději hledající film kromě vytříbené stylistiky může sloužit také jako důležitý podnět k dialogu o apatickém systému. Jde o jeden z vrcholů letošní české hrané tvorby.

Hodnocení: 80 %

Režie: Veronika Lišková

Scénář: Eugen Liška

Hrají: Pavla Beretová, Julie Šoucová, Zuzana Kronerová, Tomáš Bambušek, Lucie Žáčková, Jaromíra Mílová, Jan Novotný, Marie Švestková, Helena Dvořáková

Český premiéra: 10. října 2024

Distribuce: Cinemart

Související

Více souvisejících

recenze Rok vdovy (film) filmy Zuzana Krónerová (herečka)

Aktuálně se děje

před 51 minutami

před 1 hodinou

FSB (ruská kontrarozvědka)

Rusové zadrželi podezřelého z útoku na generála Kirillova. Terorismus, tvrdí Moskva

Rusko pokročilo s vyšetřováním bombového útoku na generála Igora Kirillova a jeho asistenta v Moskvě. Tajné služby oznámily, že v souvislosti s případem zadržely devětadvacetiletého Uzbeka. Rusové tvrdí, že podezřelého ke splnění úkolu najaly ukrajinské tajné služby, napsala BBC s odvoláním na ruské státní zpravodajské agentury. 

před 1 hodinou

před 3 hodinami

včera

Martin Hofmann ve filmu Vlny.

Vlny Jiřího Mádla jsou v užším výběru na prestižního Oscara

Česká kinematografie má po letech zase svého zástupce v užším výběru 15 kandidátů na Oscara za nejlepší zahraniční film. Vyplývá to z tiskové zprávy americké Akademie filmového umění a věd. Česko nominovalo do boje o nejvěhlasnější filmovou cenu snímek Vlny režiséra Jiřího Mádla. 

včera

Mekka, Saúdská Arábie

FIFA rozhodla o dalších pořadatelích MS. Po šesti zemích má následovat Saúdská Arábie

Jeden z největších sportovních svátků, tedy fotbalové mistrovství světa, se v příštích letech rozprostře do šesti zemí a taktéž zase zavítá do Arábie. On-line kongres Mezinárodní fotbalové federace FIFA během minulého týdne rozhodl, že světový šampionát v roce 2030 se nebude konat jen ve Španělsku, Portugalsku a Maroku, ale vzhledem ke stoletému výročí fotbalového MS i v Uruguayi, Argentině a Paraguayi. O čtyři roky později se pak šampionát představí opět v Arábii. Poté, co se předloni konal v Kataru, se v roce 2034 bude konat v Saúdské Arábii.

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Francie, anebo Chorvatsko, ale i Faerské ostrovy a Gibraltar. To jsou čeští soupeři v boji o MS

Nejen čeští fotbalisté se v pátek dozvěděli své soupeře pro nadcházející kvalifikaci na mistrovství světa, které se v roce 2026 bude konat ve Spojených státech, v Kanadě a Mexiku a kterého se nově zúčastní až 48 týmů. Páteční los ve švýcarském Curychu určil, že se český tým v kvalifikační skupině L utká s poraženým z duelu mezi Francií a Chorvatskem (podle toho jak dopadne jejich vzájemný duel ve vyřazovací části Ligy národů), Černou Horou, Faerskými ostrovy a Gibraltarem. Nový kvalifikační cyklus pro svěřence kouče Ivana Haška odstartuje 22. března.

včera

Aktualizováno včera

Petr Pavel přivítal na Pražském hradě nejvyšší ústavní činitele. (12.12.2024)

Pavel zavrhl veto. Vládou navržený rozpočet nakonec podepíše

Prezident Petr Pavel oznámil, že podepíše státní rozpočet na příští rok, jak ho sestavila vláda Petra Fialy (ODS). Podle Pavla bylo důležité upozornit na jeho nedostatky. Prezident si však uvědomuje, že případné veto by poslanci jednoduše přehlasovali. 

včera

Očkovací kampaň v metropoli Demokratické republiky Kongo

Lékaři identifikovali záhadnou nemoc, která zabíjí v Kongu

Ministerstvo zdravotnictví Demokratické republiky Kongo oznámilo, že dříve neznámá nemoc, která se šíří v oblasti Panzi, je těžkou formou malárie. Tato nemoc, která vyvolává respirační potíže a je zhoršována podvýživou, již v listopadu ve jihozápadní provincii Kwango zabila 143 lidí.

včera

včera

Bundeswehr, němečtí mariňáci

Rusko vs. NATO: Kdo by zvítězil, pokud by vypukla válka?

Napětí mezi Ruskem a Severoatlantickou aliancí (NATO) zůstává i nadále jedním z hlavních bezpečnostních rizik současného světa. Navzdory rétorice a konfrontačním krokům ze strany Moskvy je však přímý konflikt mezi oběma stranami považován za krajně nepravděpodobný, především kvůli jeho katastrofickým důsledkům. Magazín The Week se přesto zamyslel nad tím, kdo by v případném konfliktu vyhrál.

včera

včera

Ukrajinská armáda ve válce s Ruskem

Mateřské drony a lasery. Ukrajina představila průlomové zbraně v boji s Ruskem

Velitel Sil bezpilotních systémů Ozbrojených sil Ukrajiny, plukovník Vadym Sucharevskyj, oznámil, že Ukrajina vyvinula laserovou zbraň nazvanou „Trojzubec“. Na konferenci „Evropský obranný průmysl: Perspektivy spolupráce s ukrajinským obranným průmyslem“, kterou pořádalo analytické centrum We Build Ukraine, také představil projekt tzv. mateřských dronů.

včera

včera

včera

Z New Yorku do Londýna za hodinu? Plány na tunel za 20 bilionů dolarů opět ožívají

Představa, že by New York a Londýn mohly být propojeny podmořským tunelem, který by umožnil cestu mezi těmito městy za pouhou hodinu, zní jako sci-fi. Přesto se o tomto ambiciózním projektu opět hovoří – jde o plán tunelu využívajícího vakuovou technologii, který by mohl stát astronomických 20 bilionů dolarů.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy