RECENZE - Motiv Romea a Julie je ještě starší, než slavné drama W. Shakespeara. Již antický Ovidius ve svých Proměnách převzal dávnou zkazku o Pýramovi a Thisbé, z řecké ústně předávané pověsti. A co potom další zpracovatelé tohoto putujících sujetu od slavného Alžbětince až po Bernsteinovu West side Story. Existuje určitě stovka kvalitních děl, inspirovaných tímto příběhem. Dokonce v roce 1938 byla v Brně světová premiéra baletu Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie. Tuto brněnskou prestiž dnes stvrzuje baletní zpracování v inscenaci Radio and Juliet.
Dřív, než se pustíme do přehledu tvůrců, mám potřebu popsat docela praktickou stránku premiérového večera. Mahenovo divadlo v Brně nemá zrovna nejmodernější vzduchotechniku. Už při vstupu do foyeru byl cítit přehřátý vzduch a není divu, už druhý den slunce pražilo na Brno od rána do podvečera ve 34 stupních plus. Pomyslel jsem si: Chudáci diváci, chudáci jevištní umělci... Ale když se zaplnilo hlediště (a všichni měli disciplinovaně roušky na tvářích) tak jsem zjistil, že je uvnitř docela příjemný, skutečně dýchatelný vzduch, Jak to technici divadla zvládli, to mi je záhadou.
Ale zpět k inscenaci a k jejím tvůrcům: Pod choreografii a režii se podepsal Edward Clug, původně sólista baletu v Mariboru , později v Záhřebu, v bývalé Jugoslávii. První balet v jeho choreografii upozornil na jeho mimořádné schopnosti již v roce 1998, ve večerním programu pod názvem Tango. Nápadité choreografie dovedli Cluga v roce 2003 do pozice ředitele baletu v Mariboru, a když se stal známým i na Singapurském festivalu, přicházely nabídky na práci choreografa a režiséra baletních děl od Austrálie po Nizozemsko. Edward Clug také spolupracoval s významnými divadelními režiséry. Kromě Tomaže Pandura, se kterým začal choreografickou kariéru, spolupracoval také s Harisem Pašovićem, zakladatelem East West Theatre Company a mnoha dalšími v Evropě i v zámoří.
V představení, které nastudoval v Brně hraje důležitou roli hudba. Ke spolupráci byla přizvána britská alternativní rocková skupina Radiohead z Oxfordshire. Radiohead vydali svůj první singl Creep v roce 1992. Od té doby se píseň Creep stala celosvětovým hitem Popularita kapely se ve Velké Británii zvýšila s vydáním druhého studiového alba The Bends (1995). Album, jehož vyvážená atmosféra, naplněná zvukovou barevností kytar a falzetem zpěváka Yorka , byla přijata jak kritiky, tak především fanoušky. Třetí deska OK Computer (1997) skupině zajistila už celosvětovou slávu. V roce 2016 vydala kapela desku A Moon Shaped Pool. Český web iReport jí udělil vysoké hodnocení: čtyři a půl hvězdičky z pěti.
Kapela Radiohead přijala Clugovu nabídkou ke spolupráci a byla to šťastná volba. Její hudba, ve které kdesi v pozadí zní snad irský možná keltský kolorit, nabízí nejenom vše, co ve své tvorbě zpracovali Phil Lynott a Thin Lizzy, nebo Gary Moore, Van Morrison, ale Radiohead má ještě něco navíc. Nejenom angažované texty, vypovídající o stavu naší civilizace. ale především, jako by byla hudba komponovaná srdcem a srdcem pak inscenována. Je to hodně emocionální baletní kreace, dávající příležitost pro Clugovy nevšední a originální jevištní nápady.
Jako choreograf je Edward Clug autorem choreografií, které divákovi berou dech. A pro pět tanečníků a jednu sólistku je to neuvěřitelně náročné a perfektně zvládnuté profesionální vystoupení. Vše snad navazuje na „dávné“ Svěcení jara Igora Stravinského (Paříž 1913) kde byli diváci poprvé svědky uceleného výrazového vyjádření obsahu, již ne klasickými, ale moderními baletními prostředky, kterým se ujal termín Contemporary. Ovšem v choreografiích Ewarda Cluga se výrazně uplatňuje popping, původně streetový taneční styl, založený na technice rychlé kontrakce a uvolnění svalů, označovaný jako pop nebo hit. Ovšem v choreografii, kterou lze u Cluga vnímat, je výrazný ballet d'action, tedy balet s příběhem, ne tak běžný u poppingu. A v tom je právě zakličována na jedné straně rafinovanost, na druhé vizuální živelnost vystoupení. Divák je stržen akcí, nečekanými změnami nálad, překvapivými dramatickými zvraty.
Pakliže je choreografie Cluga jeho nejvýraznější předností, v oblasti režie již tak přesvědčivý není. Je pochopitelné, že chtěl dát tanečníkům také prostor, na byť krátký odpočinek. Neboť to strhující tempo tance je až neuvěřitelné. Ale výběr videoprojekcí celkový vizuální efekt v porovnání se šokujícími tanečními kreacemi trochu zaostával. A když už jsme začali výtkou, budu pokračovat: Že je příběh pokusem o jakési převyprávění klasického Romea a Julie „pozpátku“, se dočteme v bulletinu k inscenaci. A není to až tak důležité. Není ani důležité, že se o Julii „rve“ pět nápadníků, což v žádném z těch putujících sujetů obsaženo není. Vadilo však, že hlavní postavy nešlo vždy identifikovat. Julie je jasná. (Byť v dost nešikovném kostýmu. Tělové kalhotky a stříbrná vestička, či lajblík. Ten kostým málo vypověděl o postavě). Pánové byli oblečeni do černého, saka na nahém těle. K jejich výrazovému tanci se to hodilo, elegance i nespoutaná energie – to by šlo. Ale všichni byli stejní – který z nich je Romeo? To zjistíme až v překrásném společném tanci s Julií.
O kostýmech Leo Kulaše je již vše řečeno, ještě zbývá scéna Marka Japejla, jednoduchá, velmi čistá a funkční.
Pokud bych měl hodnotit inscenaci, tak by muselo být to hodnocení dělené:
Choreografie: 100 %
Umění členů baletu NDB: 100 %
Scéna: 100 %
Kostýmy: 50 %
Režie: 80 %
Vychází mi průměr, známka: 84 % To je ovšem jenom bezduchá matematika. Mám li souhrnně a pocitově hodnotit novou premiéru, od ovzduší v hledišti Mahenova divadla, po výkony umělců, dávám inscenaci Radio and Juliet známku: 90 %.
Nene, ta choreografie a výkony sólistů na jevišti byly tak úžasné, že převyšují jakýkoliv nedostatek. Dávám tedy (a rád) známku hodnocení : 99 %
Související
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
RECENZE: Dokument Hudba Johna Williamse staví legendárnímu skladateli oslavný pomníček
recenze , Národní divadlo Brno , hra Radio and Juliet
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 2 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 10 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
včera
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
včera
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
včera
Počasí do Vánoc. Meteorologové slibují až 40 centimetrů nového sněhu
včera
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
včera
Němci zjišťují pravdu o útočníkovi z Magdeburgu. Tíhl k AfD a kritizoval islám
včera
V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu
včera
Zimní počasí je zpět. Do Česka se o víkendu vrátí sníh
Aktualizováno 20. prosince 2024 22:35
Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera
20. prosince 2024 22:32
Přesně osm let po berlínském masakru. Magdeburg je vyvrcholením dlouhodobých hrozeb v Německu
20. prosince 2024 21:43
Prezident Pavel telefonicky hovořil se Zelenským
Prezident Petr Pavel uskutečnil telefonický hovor s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským, během kterého se zaměřili na klíčová témata spojená s vojenskou podporou Ukrajiny.
Zdroj: Libor Novák