ROZHOVOR - Podle českého malíře Jana Matějáka v současné době pro výtvarníka není snadné vydělat výhradně uměním. Proto by se malíři měli naučit propagovat svou činnost. Matěják prozradil, že před prací na obrazu vytvoří jej v maličké podobě, aby vyzkoušel barvy, a před malováním portrétu musí si s osobou popovídat, aby poznal její charakter. V současné době malíř odstupuje od klasických technik a hodlá vyzkoušet modernější styly malby. Řekl to v rozhovoru pro EuroZprávy.cz.
Jan Matěják pracuje jako strojní specialista na Úpravně Uhlí Ledvice. Zároveň svůj volný čas věnuje malířství ve stylu klasické vrstvené olejomalby a v poslední době se posouvá k modernějším stylům. „Samozřejmě je můj sen věnovat veškerý čas i energii pouze malování. Zatím se mi to bohužel nepodařilo ale kdo ví, co přinese budoucnost,“ říká Matěják v rozhovoru pro EuroZprávy.cz.
Co vás inspiruje k vytváření obrazů v současné době?
Touha tvořit obrazy mě provází od malička. Tvorba obrazu od počátečního nápadu, přes tvorbu podkladu, kompozici až po vlastní malbu je proces, který zaměstnává mou mysl a vtahuje mě do světa, který na plátně vytvářím. Je to v podstatě takový unik a výlet z reálného života do vlastního ideálního dobrodružného světa, a právě tohle mě na tom baví. Inspirace přichází z několika různých směrů. Nejvíce jsem však ovlivněn současnou realistickou výtvarnou scénou z USA, která zažívá rozmach.
Na jakých obrazech pracujete v současné době?
V současné době pracuji na několika dalších projektech a nápadech, které se budou lišit od mých předchozích díl především technikou zpracování. Má technika čerpá z klasických renesančních postupů, nicméně se čím dál více posouvám k modernějším stylům malby a pojetí barev, neboť se pro mě klasický postup svojí předvídatelností vyčerpal.
Jaké mátě plány do budoucna?
Vzhledem k osobnímu pocitu vyčerpání z klasické tvorby bych především rád zachytil odraz moderní doby a přešel tak k modernějším a současnějším motivům. Ve vlastní technice hodlám na nových obrazech využít plného potenciálu barevného spektra a vytvořit tak různé obrazy, a to jak s monochromatickým zabarvením, tak obrazy využívající syté a zářivé barvy. Rovněž mě baví dělit se o své zkušenosti a rád poskytuji rady ostatním začínajícím umělcům. Dělám to i na svých webových stránkách. Vyučoval jsem totiž v pražských soukromých ateliérech a všechny poznatky z workshopů i výtvarných lekcí se snažím zužitkovat v podobě výukových materiálů a videí, které na svých webech zveřejňuji. Snažím se poskytnout informace, které studentům nejvíce chybí pro jejich vlastní tvorbu.
Jak se tvoří kompozice obrazu a jak se rozhodujete, co na tom obrazu bude?
Realistická malba je disciplína konkrétních problémů, na které existují konkrétní řešení. To platí i pro kompozici obrazů, které většinou vycházejí z klasických schémat. Při plánování rozložení objektů, světel i stínů a všech dalších prvků na obraze vycházím ze zkušeností, teoretických znalostí a toho, jak chci na diváka zapůsobit. V případě, že mám vybraný motiv a kompozici obrazu, dříve, než se pustím do práce na vlastním díle, si vyhotovím malou barevnou studii. V podstatě se jedná o zmenšený a zjednodušený obrázek chystaného díla. Na této studii si doslova vyzkouším barvy, které plánuji použít. Tato studie mi pak pomůže rozpoznat problémy, které mohou nastat při tvorbě velkého obrazu, a zároveň mi pomůže se těmto problémům vyhnout.
Namaloval jste i autoportrét. Jak byla práce na tomto portrétu zvláštní a nakolik jste si s tímto autoportrétem spokojený?
Nepovažuji tvorbu svého autoportrétu za nijak zvláštní dílo. Kompozice a barevné provedení obrazu jsem stylizoval do šerosvitných portrétů typických pro šestnácté i sedmnácté století. Při malbě jsem využil kompletní lavírovací proces, který obsahuje sedm vrstev olejové barvy. Nanášení jednotlivých vrstev malby způsobuje, že vrstvy mezi sebou prosvítají a tím vznikají takové barevné efekty, které nelze docílit jinou technikou. S výsledným dílem nebývám obvykle nikdy zcela spokojený. Studium malby a kresby je proces, který nikdy nekončí. Vždy se najde na obraze něco, co lze do budoucna zlepšit.
Jak podle vás správně namalovat portrét člověka? Co je potřeba o tom člověku dozvědět a jak přesně zobrazit nejen vzezření ale i charakter člověka?
Pro namalování kvalitního portrétu nebo figurální malby umělec potřebuje komplexní teoretické znalosti ze všech aspektů malby. Především se jedná dokonalou znalost anatomie lidského těla, perspektivy a barevné teorie. Dobrá malba nevznikne tak, že pouze okopírujete to, co vidíte na fotce nebo na živém modelu. Každý dobrý umělec při práci transformuje teoretické znalosti i zkušenosti a vnáší tak do obrazu prvky, které ve své podstatě na modelu nejsou viditelné. Pro zachycení charakteru člověka je dobré se s modelem osobně setkat a konzultovat jeho představu výsledného díla. Rovněž je pro dokonalé zachycení celkového charakteru člověka vhodné vzájemnou interakcí poodhalit přirozenost a typ modelu.
Nakolik je pro vás důležitá Vaše základní práce? Naplňuje vás nebo děláte ji jen pro plát?
Cokoliv dělám, snažím se vykonávat, jak nejlépe dovedu. Civilní práce strojního inženýra mě baví, ale je asi každému jasné, že žádná práce nedokáže naplnit pocit, který má každý člověk u činnosti, kterou miluje. Hovořím o pocitu naplnění svého životního cíle, který mi přináší malířství. Jaký váš obraz považujete za nejvíce podařený?
Můj oblíbený obraz z poslední doby je portrét africké vrány. Tento obraz je syntézou klasické lavírovací techniky s použitím moderních materiálů. Je vytvořen slabými vrstvami olejové barvy na hliníkový kompozitní panel, který zaručí trvanlivost podkladu do budoucích let. Světlá místa obrazu byla vysvětlena olovnatou bělobou. Tato běloba je klasický historický pigment, který stále nemá svou kvalitou konkurenci. Obraz se v letošním roce umístil ve finále světové soutěže realistického umění Art Renewal Center USA 2019. Vzhledem k tomu, že jsem samouk, je pro mě toto umístění velkou satisfakcí a nacházení se ve stejném seznamu mezi světovými špičkami realistické malby mě opravdu pohladilo na duši. Jak se v Česku i světě dá vydělat malířstvím? Co by měl dělat malíř, aby se mohl živit výhradně malováním?
Na tuto otázku není úplně snadná a jednoznačná odpověď. Uživit se v Česku malováním není jednoduché. Současná doba přeje především komerci, což je v podstatě celosvětový trend. Čím je něco jednodušší, tím lépe se to masám nabízí. Podle mého názoru široká veřejnost bohužel nedokáže dostatečně ocenit řemeslné zvládnutí nějakého oboru, tedy i malířství. Proto spousta malířů nabyla slávy a úspěchu až po smrti. I čeští umělci včetně mě hledají zastoupení v zahraničních galeriích. Díky sociálním sítím a internetu jsou dnes informace jako třeba video návody k malbě snadno dostupné, konkurence je tedy veliká a umělcem může být v podstatě kdokoliv. Další věcí je propagace. Znám spousty malířů, kteří dnes upadli svým dílem v zapomnění, ačkoliv jejich malba byla z technického hlediska dokonalá. Pro úspěšnou prezentaci umělce je tedy nutné věnovat se propagaci i brandingu. Vezměme v úvahu třeba Damiena Hirsta, tento britský umělec je tak silná značka, že na cokoliv sáhne, prodává se to někdy za závratné částky. Proto má rada, jak být úspěšný a prosperující umělec, je, buďte nejlepší v tom, co děláte, a především hledejte způsoby, jak o sobě dát světu vědět. Jací malíři Vás ovlivnili nejvíce a jak?
V mládí mě nejvíce ovlivnil Zdeněk Burian. Jeho dobrodružná tvorba mě oslovuje i v současnosti a občas si pro radost vytvořím nějaký obraz s dobrodružnou a westernovou tematikou. Další umělec, který mě ovlivnil především technikou malby, je současný umělec Alexei Antonov, který teď žije v USA. Od něj jsem se naučil klasickou lavírovací vrstvenou techniku malby. Mezi mé další oblíbené malíře patří především současní umělci, jako například Jeremy Lipking. Jeho používání barev, studeného přírodního osvětlení a techniky přímého malování významně ovlivnilo mojí vlastní tvorbu. Mezi další umělce, které s oblibou sleduji, patří Katherin Stone, David Gluck, Glenn Dean a mnoho dalších.
Související
Pokud Babiš nevyřeší střet zájmů, musel by se vylučovat z rozhodování tak často, že by funkci premiéra nezvládl, říká právník
Válku mezi Ruskem a NATO nelze smést ze stolu. Invaze do Pobaltí nehrozí bezprostředně, říká Kraus
Aktuálně se děje
včera
OBRAZEM: Lidé před budovou Evropy 2 v Praze vytvořili pietní místo pro Patrika Hezuckého
včera
Klíčový summit v Británii: Zelenskyj pojede do Londýna, setká se s Macronem, Starmerem a Merzem
včera
Evropští lídři pojedou příští týden na Ukrajinu. Budou hledat způsob, jak obejít Orbána
včera
Ceny mobilů příští rok stoupnou. Zdraží i tablety a chytré hodinky
včera
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
včera
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
včera
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
včera
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
včera
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
včera
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
včera
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
včera
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
včera
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
včera
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
včera
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
včera
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
včera
OBRAZEM: Mikuláš se svojí partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
5. prosince 2025 21:57
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
5. prosince 2025 21:02
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
5. prosince 2025 20:05
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
První rozsudek padl v případu předloňské tragické smrti Matthewa Perryho. Americký soud poslal kalifornského doktora Salvadora Plasenciu na 30 měsíců do federálního vězení. Uvedla to britská stanice BBC.
Zdroj: Lucie Podzimková