
Před sedmdesáti lety, 14. května 1955, zástupci osmi evropských zemí ovládaných komunisty uzavřeli pod sovětskou taktovkou Smlouvu o přátelství, spolupráci a vzájemné pomoci. Pro nově založenou vojensko-politickou alianci se podle místa podpisu vžil název Varšavská smlouva. V dobové propagandě byla prezentována jako organizace chránící „mír a socialismus“ a protipól západního NATO. V praxi se na více než tři desetiletí stala jedním z důležitých nástrojů Moskvy pro ovlivňování zahraniční a bezpečnostní politiky ostatní členských zemí.
Rovnost členských zemí multilaterálních vojensko-politických aliancí bývá iluzorní. Politické proklamace a propagandistické výklady tvrdící opak jsou typicky vedeny snahou posílit legitimitu těchto vazeb. Historická zkušenost naopak přesvědčivě ukazuje, že silnější mocnost – obzvláště jde-li o supervelmoc – se v nějaké míře pokouší prostřednictvím aliance uplatňovat své partikulární zájmy, které nikdy nebudou stoprocentně shodné se zájmy menších spojenců. Typicky jde o případy, kdy aliance země, jejichž vojenská, hospodářská a politická síla se podstatně liší.
Přesto mají vojensko-politické aliance v tomto ohledu různý charakter. Úroveň, a především způsob uplatňování dominance nebo eufemisticky řečeno vůdčí role jejich hlavní mocnosti se liší. Jde přitom o zásadní faktor soudržnosti a životaschopnosti spojenectví, pochopitelně není-li menším zemím oktrojováno a následně udržováno silou.
Varšavská smlouva byla názorným příkladem aliance, kde hlavní mocnost, Sovětský svaz, jednal téměř po celou dobu její existence jako hegemon. S určitým taktem a alespoň iluzorním respektem začal vůči „spojencům“ vystupovat až postupem času, v 70. letech. I tak v případě potřeby ignoroval oficiální i neformální pravidla spolupráce. Výsledek byl jednoznačný – nekomunisticky smýšlející část veřejnosti v menších členských zemích v něm neviděla skutečného partnera, ochránce a pomyslného „staršího bratra“, do něhož se Moskva stylizovala.
Je proto příznačné, že během velkých krizí v členských státech – v roce 1956 v Maďarsku, o 12 let později v Československu a následně na počátku 80. let v Polsku – zaznívala v nějaké formě kritika účasti ve Varšavské smlouvě nebo jejího fungování. Organizace byla mnohými tamními obyvateli, ale i menší částí vládnoucích politiků a důstojníků vnímána jako symbol vazalského postavení vůči Sovětskému svazu.
Naplno se to ukázalo po kolapsu komunistické moci v členských státech. Ilustruje to například průzkum z jara 1990, podle kterého Varšavské smlouvě nedůvěřovalo 72 % československé populace, přičemž 46 % se klonilo k rychlému ukončení členství. Nová nekomunistická politická reprezentace následně postupovala v těchto intencích.
Skutečnost, že Varšavská smlouva přežila pád diktatur ve většině svých členských zemí přibližně o pouhých 20 měsíců je důkazem, jak nízká byla legitimita tohoto spojenectví na sklonku studené války. Nic na tom nezměnila skutečnost, že sovětský reformní vůdce Michail Gorbačov se od poloviny 80. let snažil alianci vnitřně proměnit a posléze transformovat po vzoru NATO. Noví vládci v členských zemích i velká část tamní společnosti vycházeli z negativní historické zkušenosti a ideologické perspektivy.
Pro tyto aktéry byla Varšavská nejen nástrojem, který Moskvě umožňoval usměrňovat zahraniční a bezpečnostní politiku členských zemí. Pojímali ji jako alianci vnucenou, nikoliv založenou na dobrovolném principu, jejímž primárním cílem není obrana členů před vnějším vojenským útokem, ale slovy polského diplomata Jerzyho Nowaka prosazování „imperiální vůle“ Moskvy.
Z historického hlediska je nutné přiznat, že nezanedbatelná část vládnoucích komunistických elit v členských státech Varšavskou smlouvu po většinu její existence vnímala odlišně. Jejich pocit ohrožení ze strany „německého revanšismu“ či západního „imperialismu“ byl autentický, na alianci s Moskvou proto nahlížely jako na skutečnou a přirozenou bezpečnostní garanci. V tomto směru se jim však nepodařilo nastolit široký společenský konsenzus, přičemž sovětský styl uplatňování vlastní dominance v alianci tyto snahy dále komplikoval.
Rychlý zánik Varšavské smlouvy na začátku 90. let přitom rozhodně neodrážel obecné odmítání samotné myšlenky zajišťování vnější bezpečnosti prostřednictvím širších multilaterálních vojensko-politických aliancí. Naopak, hlavní zastánci rozpuštění Varšavské smlouvy, tedy tehdejší představitelé formující se Visegrádské skupiny, věřili, že v Evropě bude po skončení studené války nastolen nový systém kolektivní bezpečnosti, který bude mimo jiné respektovat suverenitu svých členů.
Neutralita byla visegrádskými politiky s ohledem na historické zkušenosti ve středoevropském regionu považována za nebezpečný koncept. I z toho důvodu se ve chvíli, kdy jejich apely k nastolení celoevropského bezpečnostního mechanismu nepadly na úrodnou půdu, stalo jedním z jejich hlavních zahraničněpolitických cílů přesvědčit Západ k rozšíření NATO. Atraktivita členství v této alianci pak nevypovídala jen o síle jejích bezpečnostních garancí, ale také o povaze jejích vnitřních mechanismů.
Autor je historik.
Související

Slovenský ministr zahraničí přebírá kremelskou propagandu. Zpochybňuje Kosovo, relativizuje ruskou agresi a srovnává Ukrajinu s Irákem

Putin se vyžívá v ponižování státníků. Kteří světoví lídři jsou další na řadě?
komentář , Varšavská smlouva , historie , Sovětský svaz , komunisté , Komunismus
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Počasí o víkendu oteplení nepřinese. Objeví se ale další mrazíky
včera

Trump prezidentovi JAR vyrazil dech. Přehrál mu video s vymyšlenými obviněními z genocidy
včera

Prezident Pavel zastavil trestní stíhání čtyř vojáků v kauze útoku v Afghánistánu
včera

Vedle Švédska je ve čtvrtfinále MS i druhý domácí tým Dánové. Mezi osmičkou je i Rakousko, Kazachstán sestupuje
včera

Na čtvrtfinále se Švédy i s Kämpfem. Toronto českého útočníka pouští na MS
včera

Izraelci zřejmě zabili lídra Hamásu Sinvára. Obsadíme celé Pásmo Gazy, potvrdil Netanjahu
včera

Kanada se chce připojit k Trumpovu štítu Golden Dome
včera

Elon Musk nekončí. Prozradil, jak dlouho zůstane v čele Tesly
včera

Válka na Ukrajině: Jaké budou další kroky? Trumpa čekají tři zásadní rozhodnutí
včera

Nemoc, která v minulosti děsila svět, už nebude hrozbou? Británie spouští jako první na světě očkování
včera

Nejde jen o Ukrajinu. USA stojí před možností největšího vojenského konfliktu od druhé světové války
včera

Elton John kvůli AI označil britskou vládu za absolutní lůzry
včera

Češi věří vědě, Slováci konspiracím. Průzkum o placaté zemi ukazuje na tragický stav tamního vzdělávání
včera

Mír výměnou za území? Rusko a Ukrajina zvažují možnosti dohody
včera

Ve Španělsku byl zastřelen Andrij Portnov, ukrajinský politik a poradce Janukovyče
včera

Ukrajina má důkazy, že ruská armáda popravuje kapitulující ukrajinské vojáky
včera

Brexit pozpátku? Británie a EU se snaží aktualizovat vztahy, jinak nezvládnou čelit novým hrozbám, říká Meislová
včera

Trump neví co dál, Ukrajinu nechá padnout. V Kyjevě panuje zklamání, frustrace a rostoucí obavy
včera

Problém, který jde za každým z nás. Leností ničíme ekosystémy, přitom stačí vyměnit oblečení za jídlo
včera
Izraelské operace v Gaze jsou velmi blízko válečnému zločinu, varuje expremiér. Mezinárodní tlak roste
Bývalý izraelský premiér Ehud Olmert se ostře vymezil vůči aktuální vojenské strategii Izraele v Pásmu Gazy. V rozhovoru pro britskou stanici BBC uvedl, že to, co izraelská vláda pod vedením Benjamina Netanjahua v Gaze provádí, je „velmi blízko válečnému zločinu“. Vyjádření přichází v době, kdy se Izrael ocitá pod rostoucím mezinárodním tlakem kvůli rozsahu civilních obětí a blokádě humanitární pomoci.
Zdroj: Libor Novák