Před sedmdesáti lety, 14. května 1955, zástupci osmi evropských zemí ovládaných komunisty uzavřeli pod sovětskou taktovkou Smlouvu o přátelství, spolupráci a vzájemné pomoci. Pro nově založenou vojensko-politickou alianci se podle místa podpisu vžil název Varšavská smlouva. V dobové propagandě byla prezentována jako organizace chránící „mír a socialismus“ a protipól západního NATO. V praxi se na více než tři desetiletí stala jedním z důležitých nástrojů Moskvy pro ovlivňování zahraniční a bezpečnostní politiky ostatní členských zemí.
Rovnost členských zemí multilaterálních vojensko-politických aliancí bývá iluzorní. Politické proklamace a propagandistické výklady tvrdící opak jsou typicky vedeny snahou posílit legitimitu těchto vazeb. Historická zkušenost naopak přesvědčivě ukazuje, že silnější mocnost – obzvláště jde-li o supervelmoc – se v nějaké míře pokouší prostřednictvím aliance uplatňovat své partikulární zájmy, které nikdy nebudou stoprocentně shodné se zájmy menších spojenců. Typicky jde o případy, kdy aliance země, jejichž vojenská, hospodářská a politická síla se podstatně liší.
Přesto mají vojensko-politické aliance v tomto ohledu různý charakter. Úroveň, a především způsob uplatňování dominance nebo eufemisticky řečeno vůdčí role jejich hlavní mocnosti se liší. Jde přitom o zásadní faktor soudržnosti a životaschopnosti spojenectví, pochopitelně není-li menším zemím oktrojováno a následně udržováno silou.
Varšavská smlouva byla názorným příkladem aliance, kde hlavní mocnost, Sovětský svaz, jednal téměř po celou dobu její existence jako hegemon. S určitým taktem a alespoň iluzorním respektem začal vůči „spojencům“ vystupovat až postupem času, v 70. letech. I tak v případě potřeby ignoroval oficiální i neformální pravidla spolupráce. Výsledek byl jednoznačný – nekomunisticky smýšlející část veřejnosti v menších členských zemích v něm neviděla skutečného partnera, ochránce a pomyslného „staršího bratra“, do něhož se Moskva stylizovala.
Je proto příznačné, že během velkých krizí v členských státech – v roce 1956 v Maďarsku, o 12 let později v Československu a následně na počátku 80. let v Polsku – zaznívala v nějaké formě kritika účasti ve Varšavské smlouvě nebo jejího fungování. Organizace byla mnohými tamními obyvateli, ale i menší částí vládnoucích politiků a důstojníků vnímána jako symbol vazalského postavení vůči Sovětskému svazu.
Naplno se to ukázalo po kolapsu komunistické moci v členských státech. Ilustruje to například průzkum z jara 1990, podle kterého Varšavské smlouvě nedůvěřovalo 72 % československé populace, přičemž 46 % se klonilo k rychlému ukončení členství. Nová nekomunistická politická reprezentace následně postupovala v těchto intencích.
Skutečnost, že Varšavská smlouva přežila pád diktatur ve většině svých členských zemí přibližně o pouhých 20 měsíců je důkazem, jak nízká byla legitimita tohoto spojenectví na sklonku studené války. Nic na tom nezměnila skutečnost, že sovětský reformní vůdce Michail Gorbačov se od poloviny 80. let snažil alianci vnitřně proměnit a posléze transformovat po vzoru NATO. Noví vládci v členských zemích i velká část tamní společnosti vycházeli z negativní historické zkušenosti a ideologické perspektivy.
Pro tyto aktéry byla Varšavská nejen nástrojem, který Moskvě umožňoval usměrňovat zahraniční a bezpečnostní politiku členských zemí. Pojímali ji jako alianci vnucenou, nikoliv založenou na dobrovolném principu, jejímž primárním cílem není obrana členů před vnějším vojenským útokem, ale slovy polského diplomata Jerzyho Nowaka prosazování „imperiální vůle“ Moskvy.
Z historického hlediska je nutné přiznat, že nezanedbatelná část vládnoucích komunistických elit v členských státech Varšavskou smlouvu po většinu její existence vnímala odlišně. Jejich pocit ohrožení ze strany „německého revanšismu“ či západního „imperialismu“ byl autentický, na alianci s Moskvou proto nahlížely jako na skutečnou a přirozenou bezpečnostní garanci. V tomto směru se jim však nepodařilo nastolit široký společenský konsenzus, přičemž sovětský styl uplatňování vlastní dominance v alianci tyto snahy dále komplikoval.
Rychlý zánik Varšavské smlouvy na začátku 90. let přitom rozhodně neodrážel obecné odmítání samotné myšlenky zajišťování vnější bezpečnosti prostřednictvím širších multilaterálních vojensko-politických aliancí. Naopak, hlavní zastánci rozpuštění Varšavské smlouvy, tedy tehdejší představitelé formující se Visegrádské skupiny, věřili, že v Evropě bude po skončení studené války nastolen nový systém kolektivní bezpečnosti, který bude mimo jiné respektovat suverenitu svých členů.
Neutralita byla visegrádskými politiky s ohledem na historické zkušenosti ve středoevropském regionu považována za nebezpečný koncept. I z toho důvodu se ve chvíli, kdy jejich apely k nastolení celoevropského bezpečnostního mechanismu nepadly na úrodnou půdu, stalo jedním z jejich hlavních zahraničněpolitických cílů přesvědčit Západ k rozšíření NATO. Atraktivita členství v této alianci pak nevypovídala jen o síle jejích bezpečnostních garancí, ale také o povaze jejích vnitřních mechanismů.
Autor je historik.
Související
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci
komentář , Varšavská smlouva , historie , Sovětský svaz , komunisté , Komunismus
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
před 2 hodinami
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
před 3 hodinami
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
před 4 hodinami
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
před 6 hodinami
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
před 7 hodinami
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
před 8 hodinami
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
před 10 hodinami
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
včera
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
včera
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
včera
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
včera
Top 5 jídel na silvestrovskou party: rychle a chutně
včera
Trump jmenoval nového vyslance pro Grónsko. Má obyvatele přesvědčit, aby se připojili k USA
včera
Trump také sdílí naši lásku k mladým dívkám, píše se v dopise, který zřejmě poslal Epstein
včera
Ukrajinští muži riskují smrt v horách, aby se vyhnuli frontové linii. Nikdo podle nich už nechce mír
včera
USA zveřejnily nové dokumenty z vyšetřování Epsteina. O Trumpovi se v nich píše víc než dřív
včera
Putin odvolal den před Vánoci ruského velvyslance v Česku. Nahradí ho Ponomarjovová
včera
Počasí na Vánoce bude mrazivé, místy napadne 20 cm sněhu. Meteorologové vydali výstrahu
včera
Vzdám se Agrofertu navždy, tvrdil Babiš. Ukázalo se, že to není pravda
včera
Jsme ochotni právně zakotvit, že nezaútočíme na EU a NATO, tvrdí Rusko. Pak si ale nadiktovalo podmínky
Náměstek ruského ministra zahraničí Sergej Rjabkov během debaty v mezinárodním diskusním klubu Valdaj prohlásil, že Moskva nemá v úmyslu zaútočit na členské státy Evropské unie ani NATO. Podle jeho slov Rusko nesleduje žádné agresivní cíle, které mu jsou některými západními představiteli připisovány. Rjabkov zdůraznil, že tyto obavy jsou neopodstatněné a neodpovídají skutečným záměrům ruského vedení v oblasti mezinárodní bezpečnosti.
Zdroj: Libor Novák