Recenze filmu The Thing With Feathers z mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Fantasmagorický snímek v silně expresivních obrysech rozkresluje pocity muže, který se vyrovnává s náhlou smrtí své ženy. Uhrane svou lyrikou i konceptem, nedokáže však plně pohltit.
Speciálního uvedení se v Berlíně dostalo britskému filmu The Thing With Feathers, který minulý měsíc odpremiéroval v Sundance. Čerpá z oceňované novely Maxe Portera Žal je to s křídly. Útlá předloha originálně variuje tvorbu Edgara Allana Poea a formálně se pohybuje napříč několika literárními útvary, prim však hraje poezie. Střídá vyprávěcí perspektivy a zaostřuje na příběh otce, který se po smrti ženy musí popasovat s truchlením a výchovou dvou synů.
Filmová adaptace na poli hraného filmu debutujícího režiséra Dylana Southerna, jenž dosud tvořil především videoklipy a reklamy, zachovává nejen výchozí premisu, ale i narativní strukturu. Nápisy oddělenými kapitolami zprostředkovává čtyři odlišné pohledy. Otec se živí jako kreslíř, přičemž jeho tvorba se po smrti manželky stává stále temnější. Jeho bolestí zkreslená percepce reality se intenzivně přetváří v noční můru, kterou jej bez zeptání provází obří vrána.
Opeřenec otce týrá, symbolizuje neuniknutelnou tíhu našich chmurných myšlenek. Jeho přítomnost postupně nabírá dvojsečných rozměrů. Není to pouze zhmotněný tyran vycházející z lidského nitra, ale také nositel poznání. Ztělesňuje nutnost změny. Film s ornamentálními prvky pracuje podmanivě, jakkoliv je někdy možná až příliš návodný. Celkové ladění spoléhá na temně lyrizující atmosféru. Tříští jednotu místa, času a děje. Těkavě přeskakuje a útočí sílou paranoidních obrazů.
Do střihové skladby se propisuje takřka schizofrenní vedení naší pozornosti. Styčným emočním bodem je truchlení. Tvůrci důmyslně ukazují, jak tenká je hranice propasti vedoucí k sebelítostí a zapšklostí, kterou máme posléze tendenci přenášet i na naše nejbližší. Expresivním stylem trefně zachycují rozklad rodinných jistot a psychický stav hraničící s manickou depresí. Výplody zatemněné mysli pomalu přebírají kontrolu nad uvažováním a tělem. Zároveň ale nabízí i cestu ven, jež pramení právě z konfrontace a nutnosti přijetí těchto osobních démonů.
Estetika těží z akademického ořezu, vytváří klaustrofobní podmínky. Kompozice vychází z detailního snímání tváří, rámování postavy nemilosrdně dusilo. Snímání je však stejnou měrou křehké a světelně měkké. V ostré opozici pak stojí fantasmagorické pasáže plné kontrastů a stínů. Dvě stylisticky odlišné cesty postupně splývají v jednu. Vizuální identita je rozmanitá a slouží jako jeden z nejsilnějších motorů filmu.
Druhým pomyslným tahounem je Benedict Cumberbatch ztvárňující ústřední postavu otce. V herecky vděčné úloze, poté, co trochu ustrnul v jednotvárném marvelovském universu (vyjma výborné Síly psa), dostává bohatý prostor k demonstrací svých schopností. A to především fyzických. I když zde pronáší s charakteristickým akcentem utrápené repliky, těžiště spočívá v tvárnosti mimických svalů a expresivních pohybů celého těla. Jeho bezejmenné postavě dodává potřebnou pudovost.
Na papíře zní opravdu všechno skvěle. Jako celek je The Thing With Feathers ale spíše filmem silných momentů. Trpí nevyrovnaností. Je jasné, že portrétovaná situace zákonitě vede k určitému tápáním nekonečným kruhem. S tímto repetitivním konceptem však snímku velmi záhy dochází dech. Škála problematizovaných emocí není dostatečně široká. Daří se zachytit podoby truchlení a jejich proměny, množství dalších motivů zůstává nedotažených.
Například střídání vyprávěcích perspektiv je v závěru nevyužité. Jednotlivé segmenty a jejich narace spolu nekomunikují a kontrastují jen na bazální úrovni, v zásadě se od sebe neliší. Stejně tak paralely mezi tvůrčím a osobním životem otce zůstávají netvárně ležet, ačkoliv nabízí podnětný materiál k dalšímu vrstvení. Rozštěpenost se zrcadlí i v intimních chvílích otce se syny, jež jednu chvílí dokáží emocionálně zasáhnout, druhou zase působí lacině a vyumělkovaně.
Nekonzistentnost ke kýženému efektu v závěru sedí. Film diváky nemilosrdně trápí a dusí, zatímco potutelně směřuje k očistné a smířlivé katarzi. Rozhodně jde o neotřelé a o verbálně nezprostředkovatelné možnosti filmové řeči opírající se dílo, které dokáže navodit nepříjemné fyzično, zatímco mu pod rukama pomalu vyprchává emocionální pnutí. Zdárně přenáší zranitelnost protagonisty, stejnou měrou ale vyobrazuje i to, jak zraňuje ostatní. Jakkoliv nám tvůrci nedovolují se ve filmu oddaně ztratit, chvílemi je skutečně podnětné v něm alespoň bloudit.
Hodnocení: 60%
Režie: Dylan Southern
Scénář: Dylan Southern
Hrají: Benedict Cumberbatch, Richard Boxall, Henry Boxall, David Thewlis, Jessie Cave, Sam Spruell, Leo Bill, Vinette Robinson, Adam Basil, Tim Plester, Joakim Skarli
Evropská premiéra: Mezinárodní filmový festival Berlinale (13. až 23. února 2025)
Související

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , The Thing With Feathers (film) , Benedict Cumberbatch (herec) , Berlinále , filmy
Aktuálně se děje
před 11 minutami

Měsíční předpověď počasí. Letošní léto bude začínat pozvolna
včera

Policie odhalila pravdu o Čechovi v ruské armádě. Muž žádá o pomoc
včera

Do ligy se vrací Martin Hašek s Pavlem Hoftychem. Budou sportovními řediteli
včera

Měsíc se v noci netradičně zbarví. Příčinu hledejte v Severní Americe
včera

Slunečné a teplejší počasí. Týden vyvrcholí tropy a dalšími bouřkami
včera

Charles Dickens zemřel před 155 lety. Spisovatelův život provázely úspěchy i skandály
včera

Další velký koncert v Praze. Využijte metro, žádá město fanoušky Imagine Dragons
včera

Češi budou proti Chorvatsku oslabeni. Ivan Hašek nemůže počítat s Hložkem
včera

Ludvík prozradil, jak snáší vazbu. Na svobodu nemůže, rozhodl soud
včera

Proč čelí Ukrajina nejtvrdším útokům od začátku války. Není to jen odplata, Rusko posílá vzkaz
včera

Nacisté před 83 lety vyvraždili Lidice. Na naše kruté dědictví ale zapomínáme
včera

Jak porazit extrémní počasí? Macron řekl, kdo je náš největší spojenec
včera

Zveřejníme tajemství o izraelských jaderných zbraních, vyhrožuje Írán EU
včera

Evropská komise: Demokracie v Evropské unii přestává pro polovinu obyvatelstva fungovat
včera

Los Angeles se bouří. Trumpovu Národní gardu v ulicích nechce
včera

Chyba v e-shopu Reebok: Zboží za zlomek ceny, teď nad objednávkami visí otazník
včera

Kam se poděl Obama? USA přenechal Trumpovi, odvahu proměnil v apatii
včera

Putin schválil změnu strategie: Chce přeměnit Rusko v námořní velmoc
včera

Trump měl hájit zájmy všech Američanů. Nedělá to, proto se Kalifornie ozvala
včera
"To nestačí, jsou to jen obyčejné útoky." Ruští prováleční blogeři požadují za operaci Pavučina masivní odvetu
Významní ruští propagandisté z tzv. Z-blogosféry, tedy prominentní proruští blogeři působící na Telegramu, ostře kritizují ruské ministerstvo obrany kvůli nočním úderům z 6. června, které Moskva prezentovala jako odplatu za mimořádně úspěšný ukrajinský útok na strategická letiště z 1. června. Podle těchto komentátorů ale šlo pouze o „rutinní“ bombardování, které ani zdaleka neodpovídá rozsahu škod způsobených operací „Pavučina“.
Zdroj: Libor Novák