RECENZE: Řecké pašije v Janáčkově divadle jsou díky migraci a hladomoru aktuálnější, než by autor tušil

Janáčkovo divadlo, scéna opery a baletu Národního divadla v Brně uvedlo premiéru díla Bohuslava Martinů Řecké pašije, které bylo inspirováno románem Nikose Kazanzaklise. Autor byl řecký spisovatel, básník, dramatik a překladatel (1883 – 1957) byl jedním z nejznámějších představitelů novořecké literatury, proslulý především svými romány Řek Zorba, Poslední pokušení a Kristus znovu ukřižovaný.

Jenom ve zkratce zde kopíruji stručnou informaci z bohatého programu k inscenaci, za co jistě vděčíme dramaturgyni opery Patricii Částkové, která již tradičně programy kvalitně připravuje. Tak tedy, zde je uvedený obsah opery:

Kněz Grigoris svolává shromáždění stařešinů vsi Lycovrissi a vybírá z řad vesničanů Krista a apoštoly pro pašijové hry. Hluboký mír, ve kterém ves dosud žila, je narušen náhlým otřesem. Tak jako prst Boží požaduje důkaz víry, přicházejí na náves běženci z vydrancované a opuštěné vesnice a žádají o azyl. Jsou hněvivě odmítnuti a donuceni hledat si útočiště ve skalnatých horách. Avšak nově jmenovaní svatí jdou za strachujícími se uprchlíky. Běžné denní starosti těchto lidí se postupně vytrácejí; síla jejich víry a jejich role v blížících se pašijích začínají měnit jejich duchovní vědomí do nové zralosti. Každý muž i žena se postupně vrací k jedinému smyslu svého konání: dobru, nebo zlu… Tak charakterizoval Bohuslav Martinů svou poslední operu.

Určitě ani autor předlohy, ani skladatel Martinů netušili, jak aktuální bude jejich dílo v 21. století. Problém migrace je ve světě stále naléhavější, do pohybu se dali vinou hladomoru, válek, náboženských rozepří, celé skupin lidského společenství a pohyb chudých, válkou zbídačených oblastí směrem do evropské civilizace stále narůstá. Jak se s tím Evropa vyrovná? Jak se s tím vyrovnávají předkové dnešní ch křesťanů, kteří mohou, musí, nesmí, odmítnout jiné křesťany.

Ti u nich hledají azyl, utíkají totiž před krutou invazí Turků v jejich rodném kraji. Podobenství s dneškem je až neuvěřitelní. A my si tady, v českých luzích a hájích ani dostatečně neuvědomujeme, jaké je to celosvětové migrující obyvatelstvo problémem. Nás se to netýká, tady je všechno „oukej“. A většinou nás neděsí to, na co se ptal Ernest Hemingway: Komu zvoní hrana? Zvoní i tobě. 

Od prvního zvednutí opony, až po její závěr má divák pocit, že je svědkem nádherné hudby Bohuslava Martinů, svědkem krásných sólových výstupů a dech beroucích sborů a jenom tak, někde v pozadí si divák uvědomuje náročnost díla a bravurní interpretaci. Od přesného vedení orchestru dirigentem Robertem Kružíkem, přes režii Jiřího Heřmana, až po kostýmování Alexandry Gruskové a monumentálně působící scénu Dragana Stojčevského. Celá opera je pojata v šerosvitu. A tady je jeden kámen úrazu.

Na velmi sugestivně nasvícené – tedy skoro nenasvícené scéně jenom velmi těžce rozeznáváme tváře protagonistů, které zkušený divák identifikuje podle charakteristického hlasu, ne podle vzezření. Mnohé herecky propracované citové pohnutky identifikujeme jenom pohybem mizanscény, ne díky jednání postav. To „šetření“ světlem bylo přehnané… Na jedné straně podpořilo temnou příběhovou linii, na straně druhé šlo svícení až do krajnosti, tedy občas působilo to „nesvícení“ až rušivě. Škoda.

Z pěveckých, arií i hereckých výkonů zaujal  Manoliuos v podání Petra Bergera svým plným hlasem a citovým zabarvením různých vjemů, které prožíval. Stejně tak Kateřina v podání Pavly Vykopalové. A robustné podání kněze Georgice Janem Šťávou bylo opravdu monumentální. Hned zaváhám, opakuji si výkon kněze Fotise z druhého dějství: „Včera v noci jsem měl sen…“

Ano je těžké určit, o kom se v recenzi zmínit a o kom ne. Všechny interpretace byly na vysoké úrovni a velmi kvalitní byl i výkon sboru Janáčkovy opery, včetně Českého akademického sboru. Obdivuhodně kvalitní byli také interpreti Dětského sboru Brno. Ono provolání Kyrie eleison - Pane, smiluj se - znělo sugestivně snad ze všech stran, až naskakovala divákům možná i husí kůže. 

Divák mohl posoudit kvalitu zvuku v hledišti Janáčkovy opery.  Kyrie eleison – to nebylo jenom modlitební zvolání.  To byl postoj skladatele, umělce, k době ve které žil. Vždyť Řecké pašije zkomponoval v temném roce 1954.

Ze 400 stran románu vytvořil 40 stran libreta, které naplnil zázračnou hudbou. Podle korespondence se skladatele necítil po dopsání díla úplně jistě. Dnes můžeme bez zaváhání konstatovat, že je to náročná a také zázračná opera, která byla precizně a citlivě realizována. Prostě, v dnešní době chytila za srdce. A to je dobře.

Související

Více souvisejících

Divadla Janáčkovo divadlo v Brně

Aktuálně se děje

před 42 minutami

Vlastimil Válek

Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU

Mezi největší přínosy dvacetiletého členství Česka v Evropské unii patří například možnost čerpat zdravotní péči v kterékoliv zemi EU, společné registrace nových léků před vstupem na trh, zapojení do expertních sítí lékařů nebo sdílení expertizy Evropského centra pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) ve veřejném zdraví, konstatovalo ministerstvo zdravotnictví. 

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Jakub Voráček

Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí

Kariéra bývalého hokejového reprezentanta Jakuba Voráčka, během níž nastoupil k více než tisícovce zápasů v kanadsko-americké NHL, se nezadržitelně blíží ke svému konci. Samotný čtyřiatřicetiletý hokejista totiž v úterním rozhovoru pro CNN Prima News uvedl, že končí svou bohatou kariéru. Záhy ale svá slova mírnil, když pro server sport.cz řekl, že ještě není definitivně rozhodnut o svém konci, ale to, že se už mezi mantinely neobjeví, je podle něj na 99 procent jisté.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

ČEZ

Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE

Soudní dokumenty v Petrohradu potvrdily, že Kremlem ovládaný energetický gigant Gazprom podal žalobu proti české energetické společnosti ČEZ, rakouské OMV Gas Marketing & Trading a slovenské energetické skupině ZSE.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Černobylská jaderná elektrárna

Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří

Výbuch jaderné elektrárny Černobyl je vyjma shození atomových bomb za války dodnes největší jadernou katastrofou, se kterou se kdy lidstvo setkalo. Radioaktivní mrak po výbuchu, k němuž došlo 26. dubna 1986, zahalil celou Zemi a úřady byly nuceny evakuovat nejen nejbližší okolí elektrárny, ale i dvacetitisícové město Pripjať, dnes přezdívané jako město duchů. Nové výzkumy ale odhalují, že do radioaktivní zóny se postupně vrací život.  

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Důchody v květnu 2025 s jednou drobnou změnou. Peníze vám mohou přijít v jiném termínu

Každoročně státní svátky posouvají výplatní termíny důchodů. Letos poprvé se tak stane v květnu, v jehož úvodu jsou rovnou dva svátky. Kvůli jednomu z nich přijdou některým důchodcům peníze s jednodenním předstihem. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy