RECENZE: Mrazivé krimidrama Wind River nadchlo Sundance a Cannes, teď září i v Čechách

RECENZE – Oceňovaný scénárista Sicaria či Hell or Hight Water se tentokrát ujímá také režie a přichází s melancholickým vyšetřováním v zasněžené indiánské rezervaci Wind River. Kdo zabil mladou indiánku a proč je svět k bídné situaci původních obyvatel Severní Ameriky lhostejný?

Když se ve wyomingské pustině najde tělo znásilněné osmnáctileté arapažské dívky, je na místo povolána mladá nezkušená agentka FBI Jane Bannerová (Elizabeth Olsenová). Nepřipravená na teploty hluboko pod bodem mrazu a neznalá místních poměrů se musí spolehnout na pomoc náčelníka kmenové policie Bena (Graham Greene) a především zkušenosti lovce Coryho Lamberta (Jeremy Renner), žijícího na pomezí obou světů. Vyšetřování komplikuje nejen počasí, ale také nedostatek lidských i materiálních zdrojů.

Texaský rodák Taylor Sheridan opět dokazuje, proč je (nejen) v oblasti nezávislé tvorby považovaný za scénáristickou špičku. V případě Wind River stvořil komplexní příběh, v němž se vyšetřování vraždy prolíná s osobním příběhem o hledání odpovědí, i univerzálnější problematikou života v rezervaci. Vzhledem ke všeobecné chvále můžeme očekávat, že s prostředím silně spjatý scénář získá oscarovou nominaci.

Divák přesto nesmí očekávat dílo, které by navždy změnilo tvář kinematografie. Pozornost vyprávění je tu rozostřena na několik témat a motivů. Ty spolu sice dokonale ladí, výsledná cca stominutová dušenina ale Sheridanovi neumožňuje zabrousit skutečně do hloubky. Ne že by něco takového bylo třeba – chytře a hlavně věrohodně napsané postavy a jejich repliky se zaměřují spíše na podněcování dialogu než na podávání odpovědí – někomu to ale s ohledem na pochvalné ohlasy nemusí stačit.

Mezi charaktery vyčnívá převážně Rennerův Cory, jehož můžeme považovat za hlavního hrdinu příběhu. Jeho „dokonalý“ lovec a stopař totiž, na rozdíl od agentky FBI, dostal do vínku bohatší rejstřík motivací a životních zkušeností. Zatímco Cory, jakožto pomocník při vyšetřování, si musí znovu a znovu připomínat nedávnou smrt své dcery (míšenky), druhá členka komiksových Avengers, Elizabeth Olsenová, je nucena pracovat pouze s drobnostmi a náznaky a svoji do cizího prostředí uvrženou Jane definovat za pochodu. S tím, co má, pracuje slušně, přesto její upozadění zamrzí.

Jak je Sheridan výborným scénáristou, jeho režisérské schopnosti bohužel trochu zaostávají. Na to, že se po bezmála 30 letech v branži jedná o jeho teprve druhý zářez, si rozhodně nevede špatně, z řady ale ničím nevyniká. Wind River by si nepochybně zasloužila zkušenější ruku a hlavně estetičtější oko. Její látka totiž přímo vybízí k pevnému sepjetí s prostředím, k odrazu pustiny a chudoby indiánské rezervace na každém kroku vyšetřovatelů. Text se v tomto ohledu s obrazem bohužel nesetkává, což je znát nejlépe na zbytečně roztřesených záběrech exteriérů.

Naopak hypnotická hudba experimentální rockové legendy Nicka Cavea a jeho dlouholetého spolupracovníka Warrena Ellise skvěle podtrhuje dumavou melancholickou atmosféru filmu, aniž by si pro sebe kradla zbytečně mnoho pozornosti. Divák naopak po většinu času soundtrack možná ani nemusí vnímat, v těch zásadních momentech ale tyto tiché nenápadné motivy zážitek jen umocní.

Velkou výhodou Wind River je také fakt, že netlačí na pilu. Strasti svých hrdinů podává tak jak jsou, bez zbytečné snahy o emocionální vydírání diváka. Podobně se staví také k rasové a kulturní otázce – ukazuje život současných indiánů a jeho každodenní mizérii v nenásilné snaze apelovat jak na „ty bílé“, kteří před vinou svých předků zavírají oči, tak na „ty ukřivděné rudé“, jejichž vztek namířený proti celému světu je prodchnutý bezmocí i zaslepeností.

Celkové hodnocení: 85 %

Wind River (2017)

Hrají: Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Graham Greene, Jon Bernthal, Julia Jones, Gil Birmingham a další

Režie: Taylor Sheridan

Scénář: Taylor Sheridan

Kamera: Ben Richardson

Hudba: Warren Ellis, Nick Cave

USA / 107 minut / krimi, drama, thriller

Glen Powell ve filmu Vrah naoko.

RECENZE: Inteligentní romantická komedie staré školy. Vrah naoko hledá lásku v kruhu zločinu

Na loňském festivalu v Benátkách v nesoutěžní sekci odpremiérovala černohumorná romance Vrah naoko. Posléze obrazila několik dalších festivalů, do široké distribuce se však dostává ve streamingové podobě až teď. Práva totiž zakoupil Netflix a rozšířil tak svůj katalog o jedno z nejpovedenějších soudobých děl svého žánru, ačkoli se film mnoha motivy obrací do minulosti.
Momentka z filmu Priscilla.

RECENZE: Priscilla je křehkým i svíravým protipólem rockové pohádky

Sofia Coppola se po Marii Antoinette z roku 2006 navrací k životopisu slavných osobností. Oproti extravagantně postmodernímu portrétu francouzské panovnice je Priscilla subtilní a intimní. Ani tady však pro režisérku nejsou faktografické údaje tolik důležité a přináší křehce vystavěný portrét manželky krále rocku, jenž zprostředkovává svírající atmosféru.