RECENZE – P. T. Barnum se svým muzeem lidských kuriozit je postava kontroverzní a nepochybně fascinující. Pokud jste ale hollywoodská a broadwayská superstar Hugh Jackman, můžete si s jeho příběhem dělat cokoli. Třeba ho proměnit v barevnou estrádu opěvující jinakost a svobodu. A co víc – s trochou nadšení se vám to může téměř povést.
Phineas Taylor Barnum (Hugh Jackman) pochází z nejnuznějších poměrů. To mu naštěstí nezabrání vzít si svoji dětskou lásku Charity (Michelle Williamsová), která kvůli němu opustí svoji velmi zámožnou rodinu. Pod vlivem olbřímích ambic „založí“ Barnum muzeum/cirkus/divadlo/operu a naplní je lidmi, kterými svět opovrhuje: trpaslíky, vousatými ženami, přerostlými čahouny, rasovými míšenci, albíny nebo třeba siamskými dvojčaty. Záměr je jasný – ukázat vnějšímu světu i „lidským kuriozitám“, že si místo na slunci zaslouží každý. A namastit si na tom kapsu, aby bylo na baletní střevíčky pro dceru i honosnou vilu na truc všem snobům světa, samozřejmě.
Klasická dramatická křivka úspěchu, připomínající horskou dráhu i všechny filmy o americkém snu natočené od dob prehistorických, dává jasně a hlasitě najevo, že ambicemi se Největší showman spíše než La La Landu snaží přiblížit oněm klasickým prostinkým muzikálům, které zkrátka chtějí jen pobavit hudbou a tancem a s dějem si hlavu moc nelámou. Ne, že by se jednalo o nějaký šok, snímek se jako nenáročný zlepšovák nálady prezentoval už od trailerů.
Upozaděnému scénáři naštěstí přispěchají na pomoc rozverná cinkrlátka a sympatičtí herci. Jackman jako vždy srší charismatem a zvládá svého namyšleného sympaťáka prodat, jak to jen jde. A i když to nejednou dře, samozvaného stvořitele showbyznysu je většinou těžké nevzít na milost. Osobním kouzlem ho ale tentokrát o hlavu převyšuje Zac Efron, ze kterého se nějakým zázrakem začíná klubat komediální génius. Podobně sympatický je také zbytek hereckého ansámblu, a kdyby bohyni současných amerických teenagerů, Zendaye, vousatému objevu Keale Settleové a letos už potřetí solidní Rebecce Fergusonové v rozletu nebránilo, že si jejich nezajímavě napsaných postav film téměř nevšímá, zářily by i ony.
Muzikál ale dělají hlavně hudební čísla. A dobrý muzikál od špatného se mimo jiné pozná podle toho, zda se s přechodem ke zpěvu a tanci (ne)zastaví také děj. Dobře vystavěné muzikály – a je mi potěšením prohlásit, že Největší showman se v tomto ohledu mezi takové řadí – totiž do svých nejvýraznějších pasáží vkládají ty vůbec nejzásadnější momenty celého příběhu, chvíle, které hlavní hrdiny definují a zachycují je v okamžicích změny. Právě songy jako The Greatest Show, A Million Dreams, The Other Side nebo This Is Me neslouží jen jako laciná cukrová vata. Naopak by s jejich vystřižením děj přestal dávat smysl.
Všechny písničky jsou navíc velmi dobře zhudebněné i odzpívané a jejich choreografie hýří nápady a energií. A že se nejedná o nijak snadná taneční čísla. Tvůrci šli (na rozdíl od jejich nedávné konkurence v podobě Krásky a zvířete a La La Landu) cestou zavedených zpívajících herců, od nichž tím pádem požadují víc než jen monotónní líbivé zpívánky. Ani zde ale Jackman a spol. neslaví stoprocentní triumf. Písním schází chytlavost a i pro jejich lehkou překomplikovanost není moc pravděpodobné, že si je budou diváci po cestě z kina pobrukovat. Natož aby se jim navěky zavrtaly do podvědomí. Celkový dojem oslabuje také obsahová jednoduchost minimálně poloviny z nich.
Rozvernou, zábavnou a extrémně nakažlivou jízdu, která i cynického kritika zastihne nepřipraveného, bohužel přibližně v polovině zastihne radikální změna kurzu. Hned po emocemi natřískaném vrcholu filmu, který představuje hudební číslo This Is Me, se z oslavy svobody, pestrosti a odvahy riskovat (která sice není úplně upřímná, ale je natolik nápaditá a působí dostatečně bezbranně na to, aby vás přesvědčila o opaku) stane tuctová, unavená, nudná a hlavně jak pětník falešná moralitka o významu rodiny (biologické i náhradní) a podstatě štěstí.
S překlopením výhybky směr Peklo navíc znatelně ubyde dobré muziky. Zamilovaný duet bývalých hvězdiček Disney Channelu, Zacka Efrona a Zendayi, se řadí mezi průměrné popové slaďáky, kterými jsou zahlcená všechna rádia světa, a křečovitá From Now On je ztělesněním všeho, co je na Největším showmanovi špatně. V ostatních případech už se jen lacině recykluje (pardon, rekontextualizuje).
Největší showman spadá přesně do té hluboké propasti hudebních filmů, které jsou dost barevné, rozverné a umělé na to, aby jimi opovrhnul každý skutečný odpůrce všeho muzikálového, ale které zároveň nemají šanci nadchnout ani většinu zkušených muzikálových fanoušků s vyššími nároky. Divákům pohybujícím se někde uprostřed bych se ale nebál tento snímek doporučit. Neočekávejte zázrak a nebudete zklamaní. Jen pro jistotu zapomeňte svůj morální kompas doma.
Celkové hodnocení: 60 %
The Greatest Showman (2017)
Hrají: Hugh Jackman, Michelle Williams, Zac Efron, Zendaya, Rebecca Ferguson, Keala Settle a další
Režie: Michael Gracey
Scénář: Jenny Bicks, Bill Condon
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: John Debney, Benj Pasek, Justin Paul
USA / 105 minut / muzikál, romantický
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , film Největší showman , Hugh Jackman , showbyznys , cirkus , Zac Efron , Michelle Williams , Zendaya , muzikál
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 48 minutami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 1 hodinou
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 3 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
Ruský prezident Vladimir Putin se nejeví jako člověk, který by toužil po rychlé dohodě, spíše si užívá pocit, že je prosí o zvážení mírového návrhu. Pětihodinové setkání, které proběhlo mezi hlavou Kremlu a americkým vyslancem Donaldem Trumpem, jehož zástupcem byl zeť Jared Kushner, nepřineslo navenek žádné významné výsledky. Pro pochopení současné situace a konfliktu na Ukrajině je podle CNN užitečné podívat se na věc Putinovýma očima.
Zdroj: Libor Novák