RECENZE: Nablýskaný muzikál Největší showman opěvuje legendárního vykořisťovatele a kaptalistu

RECENZE – P. T. Barnum se svým muzeem lidských kuriozit je postava kontroverzní a nepochybně fascinující. Pokud jste ale hollywoodská a broadwayská superstar Hugh Jackman, můžete si s jeho příběhem dělat cokoli. Třeba ho proměnit v barevnou estrádu opěvující jinakost a svobodu. A co víc – s trochou nadšení se vám to může téměř povést.

Phineas Taylor Barnum (Hugh Jackman) pochází z nejnuznějších poměrů. To mu naštěstí nezabrání vzít si svoji dětskou lásku Charity (Michelle Williamsová), která kvůli němu opustí svoji velmi zámožnou rodinu. Pod vlivem olbřímích ambic „založí“ Barnum muzeum/cirkus/divadlo/operu a naplní je lidmi, kterými svět opovrhuje: trpaslíky, vousatými ženami, přerostlými čahouny, rasovými míšenci, albíny nebo třeba siamskými dvojčaty. Záměr je jasný – ukázat vnějšímu světu i „lidským kuriozitám“, že si místo na slunci zaslouží každý. A namastit si na tom kapsu, aby bylo na baletní střevíčky pro dceru i honosnou vilu na truc všem snobům světa, samozřejmě.

Klasická dramatická křivka úspěchu, připomínající horskou dráhu i všechny filmy o americkém snu natočené od dob prehistorických, dává jasně a hlasitě najevo, že ambicemi se Největší showman spíše než La La Landu snaží přiblížit oněm klasickým prostinkým muzikálům, které zkrátka chtějí jen pobavit hudbou a tancem a s dějem si hlavu moc nelámou. Ne, že by se jednalo o nějaký šok, snímek se jako nenáročný zlepšovák nálady prezentoval už od trailerů.

Upozaděnému scénáři naštěstí přispěchají na pomoc rozverná cinkrlátka a sympatičtí herci. Jackman jako vždy srší charismatem a zvládá svého namyšleného sympaťáka prodat, jak to jen jde. A i když to nejednou dře, samozvaného stvořitele showbyznysu je většinou těžké nevzít na milost. Osobním kouzlem ho ale tentokrát o hlavu převyšuje Zac Efron, ze kterého se nějakým zázrakem začíná klubat komediální génius. Podobně sympatický je také zbytek hereckého ansámblu, a kdyby bohyni současných amerických teenagerů, Zendaye, vousatému objevu Keale Settleové a letos už potřetí solidní Rebecce Fergusonové v rozletu nebránilo, že si jejich nezajímavě napsaných postav film téměř nevšímá, zářily by i ony.

Muzikál ale dělají hlavně hudební čísla. A dobrý muzikál od špatného se mimo jiné pozná podle toho, zda se s přechodem ke zpěvu a tanci (ne)zastaví také děj. Dobře vystavěné muzikály – a je mi potěšením prohlásit, že Největší showman se v tomto ohledu mezi takové řadí – totiž do svých nejvýraznějších pasáží vkládají ty vůbec nejzásadnější momenty celého příběhu, chvíle, které hlavní hrdiny definují a zachycují je v okamžicích změny. Právě songy jako The Greatest Show, A Million Dreams, The Other Side nebo This Is Me neslouží jen jako laciná cukrová vata. Naopak by s jejich vystřižením děj přestal dávat smysl.

Všechny písničky jsou navíc velmi dobře zhudebněné i odzpívané a jejich choreografie hýří nápady a energií. A že se nejedná o nijak snadná taneční čísla. Tvůrci šli (na rozdíl od jejich nedávné konkurence v podobě Krásky a zvířete a La La Landu) cestou zavedených zpívajících herců, od nichž tím pádem požadují víc než jen monotónní líbivé zpívánky. Ani zde ale Jackman a spol. neslaví stoprocentní triumf. Písním schází chytlavost a i pro jejich lehkou překomplikovanost není moc pravděpodobné, že si je budou diváci po cestě z kina pobrukovat. Natož aby se jim navěky zavrtaly do podvědomí. Celkový dojem oslabuje také obsahová jednoduchost minimálně poloviny z nich.

Rozvernou, zábavnou a extrémně nakažlivou jízdu, která i cynického kritika zastihne nepřipraveného, bohužel přibližně v polovině zastihne radikální změna kurzu. Hned po emocemi natřískaném vrcholu filmu, který představuje hudební číslo This Is Me, se z oslavy svobody, pestrosti a odvahy riskovat (která sice není úplně upřímná, ale je natolik nápaditá a působí dostatečně bezbranně na to, aby vás přesvědčila o opaku) stane tuctová, unavená, nudná a hlavně jak pětník falešná moralitka o významu rodiny (biologické i náhradní) a podstatě štěstí.

S překlopením výhybky směr Peklo navíc znatelně ubyde dobré muziky. Zamilovaný duet bývalých hvězdiček Disney Channelu, Zacka Efrona a Zendayi, se řadí mezi průměrné popové slaďáky, kterými jsou zahlcená všechna rádia světa, a křečovitá From Now On je ztělesněním všeho, co je na Největším showmanovi špatně. V ostatních případech už se jen lacině recykluje (pardon, rekontextualizuje).

Největší showman spadá přesně do té hluboké propasti hudebních filmů, které jsou dost barevné, rozverné a umělé na to, aby jimi opovrhnul každý skutečný odpůrce všeho muzikálového, ale které zároveň nemají šanci nadchnout ani většinu zkušených muzikálových fanoušků s vyššími nároky. Divákům pohybujícím se někde uprostřed bych se ale nebál tento snímek doporučit. Neočekávejte zázrak a nebudete zklamaní. Jen pro jistotu zapomeňte svůj morální kompas doma.

Celkové hodnocení:  60 %

The Greatest Showman (2017)

Hrají: Hugh Jackman, Michelle Williams, Zac Efron, Zendaya, Rebecca Ferguson, Keala Settle a další