RECENZE – P. T. Barnum se svým muzeem lidských kuriozit je postava kontroverzní a nepochybně fascinující. Pokud jste ale hollywoodská a broadwayská superstar Hugh Jackman, můžete si s jeho příběhem dělat cokoli. Třeba ho proměnit v barevnou estrádu opěvující jinakost a svobodu. A co víc – s trochou nadšení se vám to může téměř povést.
Phineas Taylor Barnum (Hugh Jackman) pochází z nejnuznějších poměrů. To mu naštěstí nezabrání vzít si svoji dětskou lásku Charity (Michelle Williamsová), která kvůli němu opustí svoji velmi zámožnou rodinu. Pod vlivem olbřímích ambic „založí“ Barnum muzeum/cirkus/divadlo/operu a naplní je lidmi, kterými svět opovrhuje: trpaslíky, vousatými ženami, přerostlými čahouny, rasovými míšenci, albíny nebo třeba siamskými dvojčaty. Záměr je jasný – ukázat vnějšímu světu i „lidským kuriozitám“, že si místo na slunci zaslouží každý. A namastit si na tom kapsu, aby bylo na baletní střevíčky pro dceru i honosnou vilu na truc všem snobům světa, samozřejmě.
Klasická dramatická křivka úspěchu, připomínající horskou dráhu i všechny filmy o americkém snu natočené od dob prehistorických, dává jasně a hlasitě najevo, že ambicemi se Největší showman spíše než La La Landu snaží přiblížit oněm klasickým prostinkým muzikálům, které zkrátka chtějí jen pobavit hudbou a tancem a s dějem si hlavu moc nelámou. Ne, že by se jednalo o nějaký šok, snímek se jako nenáročný zlepšovák nálady prezentoval už od trailerů.
Upozaděnému scénáři naštěstí přispěchají na pomoc rozverná cinkrlátka a sympatičtí herci. Jackman jako vždy srší charismatem a zvládá svého namyšleného sympaťáka prodat, jak to jen jde. A i když to nejednou dře, samozvaného stvořitele showbyznysu je většinou těžké nevzít na milost. Osobním kouzlem ho ale tentokrát o hlavu převyšuje Zac Efron, ze kterého se nějakým zázrakem začíná klubat komediální génius. Podobně sympatický je také zbytek hereckého ansámblu, a kdyby bohyni současných amerických teenagerů, Zendaye, vousatému objevu Keale Settleové a letos už potřetí solidní Rebecce Fergusonové v rozletu nebránilo, že si jejich nezajímavě napsaných postav film téměř nevšímá, zářily by i ony.
Muzikál ale dělají hlavně hudební čísla. A dobrý muzikál od špatného se mimo jiné pozná podle toho, zda se s přechodem ke zpěvu a tanci (ne)zastaví také děj. Dobře vystavěné muzikály – a je mi potěšením prohlásit, že Největší showman se v tomto ohledu mezi takové řadí – totiž do svých nejvýraznějších pasáží vkládají ty vůbec nejzásadnější momenty celého příběhu, chvíle, které hlavní hrdiny definují a zachycují je v okamžicích změny. Právě songy jako The Greatest Show, A Million Dreams, The Other Side nebo This Is Me neslouží jen jako laciná cukrová vata. Naopak by s jejich vystřižením děj přestal dávat smysl.
Všechny písničky jsou navíc velmi dobře zhudebněné i odzpívané a jejich choreografie hýří nápady a energií. A že se nejedná o nijak snadná taneční čísla. Tvůrci šli (na rozdíl od jejich nedávné konkurence v podobě Krásky a zvířete a La La Landu) cestou zavedených zpívajících herců, od nichž tím pádem požadují víc než jen monotónní líbivé zpívánky. Ani zde ale Jackman a spol. neslaví stoprocentní triumf. Písním schází chytlavost a i pro jejich lehkou překomplikovanost není moc pravděpodobné, že si je budou diváci po cestě z kina pobrukovat. Natož aby se jim navěky zavrtaly do podvědomí. Celkový dojem oslabuje také obsahová jednoduchost minimálně poloviny z nich.
Rozvernou, zábavnou a extrémně nakažlivou jízdu, která i cynického kritika zastihne nepřipraveného, bohužel přibližně v polovině zastihne radikální změna kurzu. Hned po emocemi natřískaném vrcholu filmu, který představuje hudební číslo This Is Me, se z oslavy svobody, pestrosti a odvahy riskovat (která sice není úplně upřímná, ale je natolik nápaditá a působí dostatečně bezbranně na to, aby vás přesvědčila o opaku) stane tuctová, unavená, nudná a hlavně jak pětník falešná moralitka o významu rodiny (biologické i náhradní) a podstatě štěstí.
S překlopením výhybky směr Peklo navíc znatelně ubyde dobré muziky. Zamilovaný duet bývalých hvězdiček Disney Channelu, Zacka Efrona a Zendayi, se řadí mezi průměrné popové slaďáky, kterými jsou zahlcená všechna rádia světa, a křečovitá From Now On je ztělesněním všeho, co je na Největším showmanovi špatně. V ostatních případech už se jen lacině recykluje (pardon, rekontextualizuje).
Největší showman spadá přesně do té hluboké propasti hudebních filmů, které jsou dost barevné, rozverné a umělé na to, aby jimi opovrhnul každý skutečný odpůrce všeho muzikálového, ale které zároveň nemají šanci nadchnout ani většinu zkušených muzikálových fanoušků s vyššími nároky. Divákům pohybujícím se někde uprostřed bych se ale nebál tento snímek doporučit. Neočekávejte zázrak a nebudete zklamaní. Jen pro jistotu zapomeňte svůj morální kompas doma.
Celkové hodnocení: 60 %
The Greatest Showman (2017)
Hrají: Hugh Jackman, Michelle Williams, Zac Efron, Zendaya, Rebecca Ferguson, Keala Settle a další
Režie: Michael Gracey
Scénář: Jenny Bicks, Bill Condon
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: John Debney, Benj Pasek, Justin Paul
USA / 105 minut / muzikál, romantický
Související

RECENZE: Ve skečovitém pořadu Jakub a Sara se máme najít. Roztahaný formát spíš ubíjí

RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku
recenze , film Největší showman , Hugh Jackman , showbyznys , cirkus , Zac Efron , Michelle Williams , Zendaya , muzikál
Aktuálně se děje
před 25 minutami

Tesla je v horším stavu, než se zdá. Doslova bojuje o svou existenci
před 1 hodinou

Putin oznámil, že Rusko vyhlásilo příměří na Ukrajině
před 2 hodinami

Mimořádná zpráva Příčina masivního blackoutu odhalena. O kyberútok nešlo
před 3 hodinami

Selhaly semafory i doprava. Španělsko se ponořilo do tmy, spekuluje se o kyberútoku
Aktualizováno před 3 hodinami

Blackout v Evropě: Bez proudu je Španělsko i Portugalsko, vypukl chaos, doprava zkolabovala
před 4 hodinami

Dronová zeď v pohotovosti. Ukrajina s mírem nepočítá, připravuje se na mohutný jarní ruský útok
před 4 hodinami

Sto dnů chaosu: Změny v Bílém domě způsobují destabilizaci a konflikt po celém světě
před 5 hodinami

Izrael proměnil Gazu v masový hrob, zaznělo na půdě Mezinárodního soudního dvora
před 5 hodinami

Proti Trumpovi je nutné zahájit odhodlaný celosvětový protiútok, vyzývá expert
před 6 hodinami

Válka na Ukrajině odhalila stejný cynismus, jako za Černobylu. Kreml vnímá lidské životy jen jako číslo, říká historik
před 7 hodinami

Rubio: Tento týden bude klíčový. Rozhodne se o všem
před 8 hodinami

Proč neumíme zastavit extrémní počasí? Firmy přišly na způsob, jak se dostat z obliga
před 8 hodinami

Trump způsobil největší ekonomickou ránu za 50 let. Jeho obchodní válka je ale obrovskou šancí pro Evropu
před 9 hodinami

Překvapení pro celý svět: Kardinálové jsou hvězdy sociálních sítí, o papeže se nejvíce zajímá generace Z
před 10 hodinami

Severní Korea poprvé veřejně potvrdila, že vyslala vojáky na pomoc Rusku
před 11 hodinami

Trumpův návrh na konec války není mír, ale kapitulace, varuje Německo
před 12 hodinami

Jarní počasí ukáže příjemnou tvář, vyplývá z týdenní předpovědi
včera

Obchody se na den uzavřou i v květnu. Zákon mluví jasně
včera

Nová fotka prince Louise k narozeninám. Za objektivem nebyla Kate
včera
Finále extraligy pokračuje. Pardubice zvítězily v Brně, bude se hrát sedmý zápas
O vítězi probíhajícího ročníku Tipsport extraligy rozhodne až sedmý zápas finálové série play-off. Dynamo Pardubice si ho v neděli vynutilo vítězstvím 5:1 na ledě Komety Brno. Jméno nového mistra, který na trůnu po letech nahradí Oceláře Třinec, budeme znát v úterý.
Zdroj: Jan Hrabě