RECENZE: The Florida Project nabízí hulvátství k pomilování a svět očima dítěte

RECENZE – Na ulici byste se jich pravděpodobně nedotkli ani násadou od koštěte, díky přednímu heroldovi nepochopených menšin, Seanu Bakerovi, si ale nevychovaná šestiletá Moonee i její beznadějně nezaměstnaná přisprostlá matka získají vaše sympatie a respekt. A možná se naučíte i něco o sobě samých.

Moonee (Brooklynn Princeová) žije se svou svéráznou a nezaměnitelně potetovanou matkou Halley (Bria Vinaiteová) v laciném chudinském motelu na Floridě. Jejich ubytování leží od Disney Worldu jen, co by kamenem… a přesto, díky jejich finanční situaci, vlastně nepřekonatelně daleko. A že jsou letní prázdniny, malá Moonee i se svojí věrnou skvadrou obdobně nevychovaných kumpánů pobíhá po okolí a dělá ze života peklo sousedům i sympatickému správci Bobbymu (na Oscara nominovaný Willem Dafoe), který musí u svých hostů denně balancovat mezi soucitem a nekompromisním přístupem člověka, na jehož bedrech leží celý křehký ekosystém motelu.

Téměř celý film sledujeme z perspektivy malé rošťandy, která pobíhá nejen mezi motelem a jeho okolím, ale fakticky také mezi dětskou říší imaginace a her a světem ustaraných dospělých, jejichž problémy ještě nedokáže plně pochopit. Díky tomuto triku si vás jak ona, tak i její matka získají. Jistě, Moonee, která plive na auta, uráží kolemjdoucí a demoluje staré opuštěné domy, by si zasloužila nařezat minimálně dvakrát denně – a Halley, která ji v tom ještě podporuje a při nezákonném podomním prodeji padělaných parfémů využívá svoji dceru jako roztomilý štít, by možná měla dostat dvakrát tolik – vše ale přebíjí jejich upřímná a ničím neposkvrněná vzájemná láska. Takže i když krize graduje a Halley začne dělat jedno příšerné rozhodnutí za druhým, divákovo více než zasloužené opovržení vůči nezodpovědné matce nedokáže nad prvotní empatií plně zvítězit.

Jak tomu bývá u podobných sociálních dramat zvykem, připadly hlavní role nehercům. Risk, který se vyplatil. Uvěřitelněji než Bria Vinaiteová, kterou si režisér Baker vyhlédl a následně kontaktoval přes její Instagram (!), by nepůsobil ani Daniel Day-Lewis v paruce, a malá Brooklynn Princeová je zkrátka dokonalá. Děti ve filmech často připomínají zmenšené dospělé. V The Florida Project tomu tak není. Podobně realistický dětský výkon se skutečně jen tak nevidí a nezbývá než se těšit na to, co její kariéra přinese do budoucna. Willem Dafoe tomu pak dodává punc profesionality a potřebnou hloubku v klíčových scénách.

O snímku se dlouhou dobu mluvilo jako o jednom z favoritů na Oscarové nominace. Očekávání kritiků nakonec nedošla naplnění, a i když je otázkou, nakolik by si The Florida Project zasloužil obsadit ono protentokrát volné desáté místo v kategorii Nejlepší film, Sean Baker by si určitě zasloužil odměnit coby režisér. To, jakým způsobem odvyprávěl tento riskantní a kontroverzní náhled na samé dno, stejně jako jeho schopnost vytáhnout maximum z šestileté představitelky Moonee, si pozornost zaslouží – přestože konkurence je v této kategorii letos velká.

Film funguje také vizuálně. Záběry na vyprázdněné ulice města mrtvých, ohyzdně fialový motel nebo neudržované napůl divoké okolí Orlanda se na plátně opravdu vyjímají a zábavné záběry a střihy udržují proud nenápadné, ale živelné energie, kterou tento nezávislák disponuje, v chodu.

Prakticky jedinou velkou výtku bych měl k úplnému závěru filmu, který se zdá být trochu odtržený od reality. Chápu sice, co tím chtěl režisér říct (minimálně tedy tuším) ale přesto se dá finále považovat za neuspokojivé. Navíc klade důraz na fakt, který si sice uvědomujeme ze synopse, ve filmu samotném je ale po celou dobu tematizován jen okrajově.

The Florida Project vás pozve do světa lidí, kteří ve svém životě udělali pár chyb. A někteří z nich v jejich produkci pokračují a ne a ne se z žumpy vlastního života vyhrabat. Jeho protagonisté nejsou dokonalí a mimo plátno by nebyli ani za mák sympatičtí, to ale neznamená, že jejich příběh nestojí za to odvyprávět. Nebo že se v něm nenajdou světlá místa. Láska, oddanost, svoboda, schopnost dělat ponižující kompromisy tváří tvář krizi, … Člověku se dostane jedinečné příležitosti porozumět nejen jejich světu, ale podívat se skrz stejnou optiku i na sebe samotného. A ještě se u toho několikrát od plic zasměje.

Celkové hodnocení: 80 %

The Florida Project (2017)

Hrají: Bria Vinaite, Brooklynn Prince, Willem Dafoe, Valeria Cotto, Mela Murder, Christopher Rivera, Caleb Landry Jones a další