ROZHOVOR - Peter Bebjak, režisér oceněný Českým lvem, právě natáčí třídílnou minisérii Trhlina. Na obrazovky ji v příštím roce uvede slovenská televize JOJ. Mysteriózní thriler podle stejnojmenné knihy Josefa Kariky o největší záhadě na Slovensku, jež je nominovaná na Cenu Akademie SFFH, vypráví strhující příběh o jedné z největších záhad Slovenska. A serveru EuroZprávy.cz k tomu poskytl zajímavý rozhovor.
Jak se stalo, že jste zvolil právě toto téma?
Líbil se nám potenciál této knihy, její příběh. To, že si hraje se skutečnými událostmi. A mysteriozní thriller se u nás, jako minisérie ještě nikdy netočil.
Proč zrovna kniha Trhlina, v kontextu tvorby Jozefa Kariky?
Má obrovskou sílu v tom, že příběh je podávaný velmi sugestivně a pro čtenáře velmi realisticky. Berou jej jako realitu, vypráví si poté svoje vlastní či odposlouchané historky spojené s pohořím Tribeč. Z knihy se stal fenomén, který oslovil spoustu lidí.
Seriál se začal natáčet nedlouho po vydání knihy. Kdo jako první přišel s odvážným nápadem zfilmovat tak neobvyklou knihu?
Osud? Ve stejném čase jsme my i televize uvažovali o tom, že tato kniha má potenciál pro televizní zpracování.A už byl jen krůček ke vzájemné spolupráci.
Příprava tedy nebyla dlouhá. Jak jste se připravoval? Bylo náročné dát dohromady tým?
My máme dlouhodobě složený tým lidí, s kterými spolupracujeme na většině projektů.To tedy nebyl až takový problém. Důlezité bylo dobře zadaptovat knihu. Vytvořit scenář, který bude mít stejné tajemství a sílu příběhu, jako má kniha. Oslovili jsme Tomáše Bombíka, společně jsme dělali minisérii Spravedlnost pro Českou televizi ( Seriál letos oceněn Českým lvem za nejlepší televizní film nebo minisérii - pozn.redakce) a Mordpartu pro Primu. Je totiž velmi důležité přenést knihu do realizovatelné podoby.
Měl jste jasnou představu o hereckém obsazení? Jak probíhal casting?
O postavě Davida jsme měli hned jasno. Tomaš Maštalír byl naše první a jediná volba. V podstatě jsem byl přesvědčený i o hlavním hrdinovi Igorovi ( Matej Marušín) , jen jsem potřeboval vidět, jak vzajemně bude fungovat s ostatními postavami. A ty jsme hledali klasicky - castingem. Zúčastnilo se ho dost herců, takže jsme měli z čeho vybírat.
Co se týče výběru lokací – podařilo se vám v reálném prostředí Tribeče najít konkrétní místa zmiňované v knize Trhlina? Jak na vás toto prostředí působí? Je magické opravdu?
Pro nás bylo velmi důležité točit na reálných místech, které jsou popsány v knize. Chtěli jsme pro diváka zhmotnit Tribeč a jeho zákoutí, kde se děj knihy odehrává. Bohužel ne všude jsme se byli schopni s technikou dostat, a tak jsme si pár lokací jemně upravili pro potřeby natáčení. A zda je prostředí magické? Je to pěkné pohoří, magii tomu dodávají lidé a jejich příběhy. Přece jak tomu věříte, magii najdete i za domem.
V knize se stane spousta těžko uchopitelných událostí, které dávají dohromady děsivý obraz Tribeče. Podařilo se vám vložit do seriálu všechny, nebo zbytek necháte na divákově fantazii, případně jako vzkaz pro diváky, ať si knihu přečtou?
Příběh jsme adaptovali podle knihy. Je tam pár autorských úprav, ale snažili jsme se převyprávět a ponechat vše tak, jak je napsané v knize.
Použijete v seriálu jen samotný příběh, nebo zmíníte i okolnosti vzniku: jak Jozefa Kariku oslovil na základě jeho předchozí knihy neznámý muž, aby mu povyprávěl vlastní děsivý příběh?
Tato část prošla asi nejvýraznější změnou oproti knize. Ale nebudu prozrazovat jakou, nechte se překvapit.
Jak byste zhodnotil spolupráci s autorem předlohy, Jozefem Karikou?
Párkrát jsme se sešli ať už před natáčením či během samotné realizace. Dokonce si zahrál jednu z postav. To, co jsem velmi ocenil, byla volnost, kterou nám dal při adaptaci jeho knihy. Toho si velmi vážím, protože je to projev důvěry. A my uděláme vše, abychom jeho důvěru nezklamali.
V knize se často objevují scény pro filmaře pravděpodobně poněkud statické (vyhledávání informací, záznamy o událostech z Tribeče), které ale posouvají děj dál. Jak jste s tím vypořádali?
Dvojexpozicí. Vidíme v obraze Igora, jak pátrá, hledá a vzájemně vidíme, co hledá.
Druhá polovina knihy se odehrává víceméně v noci, v nebezpečném prostředí lesa a kopců. Bylo natáčení náročné?
Tak nebylo to jednoduché. Bylo to velmi náročné pro všechny složky, pro štáb, pro herce. Ale myslím, že jsme to všichni ve zdraví přežili. Tedy kromě zlomené nohy hlavního představitele, kdy jsme tak museli na čas natáčení přerušit.
Jaké byly vaše pocity, když tento tajuplný, děsivý příběh začal před kamerou ožívat?
Pocit očekávání, hledání, zkoušení, nacházení. Můžete být jakkoliv dobře připravený, příjdou maličkosti, které vám vaši představu úplně změní - ale to je na výrobě to vzrušující.
Peter Bebjak vystudoval herectví na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě a tamtéž posléze absolvoval také filmovou a televizní režii.
Již během studia na sebe upozornil svými krátkými filmy, v jejichž tvorbě pokračoval i po absolutoriu. Z nich stojí za zmínění Štefan (1998), oceněný jako nejlepší film na Festivalu studentských filmů Áčko, Stříbrnou medailí na Brněnské 16 a cenou IGRIC na MFF v Trenčianských Teplicích. V zahraničí zaznamenal značný úspěch rovněž jeho krátký film voiceS (2010).
Má za sebou také již čtyři celovečerní filmy: Meruňkový ostrov (2011), který získal Grand Prix na MFF v Rouenu, Zlo (2012), mnohými cenami ověnčený snímek Čistič (2015) a nedávno uvedený drsný příběh ze slovensko-ukrajinské hranice - film Čára. Peter Bebjak je také od roku 2005 aktivně činný i v televizní tvorbě, kde se podílí zejména na režii úspěšných kriminálních seriálů jako Specialisté, Mordparta či Četníci z Luhačovic.
Související
Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
rozhovor , Peter Bebjak , Český lev
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
před 1 hodinou
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 2 hodinami
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 2 hodinami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 2 hodinami
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 3 hodinami
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 4 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 4 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 5 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 7 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 8 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 9 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 10 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
Vztahy mezi Evropou a Spojenými státy zažívají prudké ochlazení. Francouzský prezident Emmanuel Macron a zástupci Evropské unie ostře odsoudili rozhodnutí Washingtonu uvalit zákaz udělování víz pěti vlivným evropským osobnostem. Jde o lidi, kteří stojí v čele boje za regulaci amerických technologických gigantů a potírání dezinformací. Evropská strana mluví o „zastrašování a nátlaku“, zatímco USA argumentují bojem proti „mimosoudní cenzuře“.
Zdroj: Libor Novák