RECENZE – Gladiátorský famfrpál. Lovci lidí. Kyborgové s noži místo rukou. Po letech produkčních potíží se do kin konečně dostává adaptace jedné z fundamentálních manga scifáren, již milují čtenáři po celém světě. Vysněný projekt režiséra Titanicu, Avatara a Terminátora Jamese Camerona nakonec dokončil jiný mistr vizuálně podmanivé akce – Robert Rodriguez.
Budoucnost 26. století není zrovna růžová. Tři sta let po Pádu, válce mezi Zemí a kolonizovaným Marsem, která skončila totální devastací civilizace, přežívá už jen jediné z velkých vzdušných měst. A někde pod ním, pod Salemem, oázou klidu, bezpečí, bohatství a moci, kam by se chtěl dostat každý, ale málokomu se to podaří, začíná příběh Ality (Rosa Salazarová), kyborga a poslední válečnice z časů před Pádem, kterou čirou náhodou najde na smetišti a dá do kupy kyberdoktor Ido (Christoph Waltz). Alita si ale ze svého minulého života vůbec nic nepamatuje. Neví proto, co ví vládce Salemu Nova a jeho pohůnci Chiren (Jennifer Connellyová) a Vector (Mahershala Ali), totiž že je vrcholem prastarých technologií a tudíž i „osobou“ mimořádného významu. Než to ale poněkud bolestivým způsobem zjistí, stihne se zamilovat do sympatického floutka Huga (Keean Johnson), stát se lovkyní lidí a dokonce si zahraje i nějaký ten motorball, podivnou směsici závodů na kolečkových bruslích, aztécké míčové hry tlachtli a gladiátorských zápasů.
Pokusy Západu o zpracování japonských mang a anime většinou nedopadají nejlépe. Mnoho z nich ani přes roky slibů a zákulisních tahanic nikdy nespatří světlo světa (Cowboy Bebop, Akira), jiné se nakonec adaptace dočkají, ale s westernizací je většinou čeká i vykleštění duše a lobotomie mozku (Ghost in the Shell, Death Note, Dragonball Evolution). Jistě, někdy se stane, že se i přes všechny nesnáze a změny vůči předloze dočkají diváckého úspěchu (Na hraně zítřka), případně že si je Američané prostě a jednoduše ukradnou a předělají na zcela jiný film (Paprika x Počátek; Perfect Blue x Černá labuť; případně cokoli, z čeho si vypůjčil Matrix), ty největší legendy ale dávají Hollywoodu stále ještě zabrat.
Je proto dobrá zpráva, že se Alita povedla. Ne, nejedná se o mistrovské dílo, dokonce ani o dokonale akčně-výplachovou science fiction. Přesto ale film o stroji na zabíjení s duší puberťačky funguje. A to hned na několika úrovních.
Předně se vydařily postavy. Většina hlavních hrdinů, padouchů a „těch mezi“ má mezi sebou nějakou historii. Ta pohání zápletku, stejně jako dodává emoční vztahové pozadí, díky kterému se nejedná jen o sebranku mluvících hlav v pěkných dystopických kostýmech a hromadou CGI přívěšků. A přesto, že jsou všechny postavy v podstatě jednoduché archetypy, fungují. I pro své vzájemné vztahy, a i proto, že tu a tam udělají něco, co je sice klišé, ale zároveň to k nim tak nějak patří.
Vždyť samotná Alita – prototyp naivní (a krásné) dívky z jiného světa, která dokáže naskládat na hromadu kohokoli, kdo jí zkříží cestu, ale trpí přehnaným idealismem a naletí i na tu nejprimitivnější lest, tu byla už stokrát. A mnohdy lépe (byť většinou hůře, mnohem mnohem hůře). Jenže do této pohádky – a že se o pohádku jedná – se to tak nějak hodí. Zvlášť, když to Rosa Salazarová a její počítačově zbytnělá kukadla dokážou prodat.
À propos, když už mluvíme o obřích očích a vůbec plně digitální podobě hlavní hrdinky, nemějte obavy. Trailery a fotografie možná působí dost divně, ale triková stránka filmu je skutečně dokonalá a Alita vypadá tak realisticky, nakolik to jen jde. Volba ponechat dívce velké „japonské“ oči sice zpočátku ruší, brzy si ale zvyknete. I díky tomu, jak skvěle je zvládnuté vše ostatní, protože tak dobrá digitální akce se jen tak nevidí. Zapomeňte na chaos jménem Transformers, Alita: Bojový anděl nabízí otevřené, mistrně provedené bojové scény s promyšlenou choreografií, ve kterých nikdy neztratíte přehled o tom, kdo je kdo a kde zrovna stojí. Každý druhý záběr by se dal, když ne zarámovat a pověsit na zeď, tak aspoň oprintscreenovat a nastavit jako plocha obrazovky.
Uznání si také zaslouží to, že film drží pohromadě. Na to, že museli Rodriguez s Cameronem a Kalogridisovou podstatně rozstříhat epizodický komiksový seriál a nějak z něj sešít ucelený příběh, si poradili velmi dobře. Jistě, kdyby skončili tak v polovině a v prvním filmu si dali na čas s budováním světa a zápletky, byl by film mnohem lepší. Bohužel v dnešní době padají scífkám hlavy jako hrušky po dešti a dá se předpokládat, že studio tak úplně nevěřilo v Alitin úspěch, a proto filmaře popohnalo kupředu. Zamrzí to a je to znát, na druhou stranu musíme pracovat s tím, co máme. A v tomto ohledu je úspěch, že nic nepřebývá, jedna scéna navazuje na druhou a vše dává smysl. Což je něco, s čím si například prosincové Smrtelné stroje nevěděly rady.
Přesto je scénář zásadní slabinou filmu. Schematické postavy totiž jen výjimečně nabízejí neschematické příběhy. A co lze odpustit archetypům, to jen těžko přejdeme u jednotlivých zápletek a dějových zvratů. Telecí romantická linka se ještě dá zkousnout, vždyť částečně definuje Alitinu osobnost a posouvá příběh kupředu. Zato jalová subzápletka s lovci lidí a „zabejčené“ následování největších klišé o elitářské postapo menšině utiskující chudou živořící většinu už zamrzí víc.
Alita: Bojový anděl je sympatická jednohubka, která táhne zejména na prvotřídní akci. Vše ostatní je v jejím podání průměrné, až lehce nadprůměrné. Má ale srdce a vcelku sympatické postavy, díky kterým jí snad odpustíte, že nepřináší vůbec nic nového a předvídatelností si tak nezadá s naivitou. Pojetí velkofilmu o osudu světa z pohledu dospívající dívky, která objevuje svět a sebe sama, je ale veskrze zábavné a v dnešní konkurenci velkých blockbusterů bez duše a nesoustředěných ansámblových splácanic vlastně působí i docela svěže.
Celkové hodnocení: 75 %
Alita: Battle Angel (2019)
Hrají: Rosa Salazar, Christoph Waltz, Keean Johnson, Jennifer Connelly, Mahershala Ali, Jeff Fahey, Jackie Earle Haley, Eiza González, Ed Skrein, Casper Van Dien a další
Režie: Robert Rodriguez
Scénář: James Cameron, Laeta Kalogridis, Robert Rodriguez
Předloha: Jukito Kiširo
Kamera: Bill Pope
Hudba: Junkie XL
USA, Kanada, Argentina / 122 minut / sci-fi, akční
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , film Alita: Bojový anděl , Robert Rodriguez , James Cameron , manga , sci-fi
Aktuálně se děje
před 47 minutami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 5 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
Válka na Ukrajině nadále pokračuje, protože Moskva podmiňuje jednání požadavky ohrožujícími ukrajinskou suverenitu i západní strategické zájmy. Kreml mezitím upevňuje ideologii trvalé konfrontace a rozšiřuje svůj vliv hybridními prostředky od Pobaltí až po Kazachstán. Slábnoucí jednota Západu posiluje ruské ambice a zvyšuje riziko, že konflikt přeroste v širší bezpečnostní krizi, již už nebude možné ignorovat.
Zdroj: Jakub Jurek