RECENZE – Gladiátorský famfrpál. Lovci lidí. Kyborgové s noži místo rukou. Po letech produkčních potíží se do kin konečně dostává adaptace jedné z fundamentálních manga scifáren, již milují čtenáři po celém světě. Vysněný projekt režiséra Titanicu, Avatara a Terminátora Jamese Camerona nakonec dokončil jiný mistr vizuálně podmanivé akce – Robert Rodriguez.
Budoucnost 26. století není zrovna růžová. Tři sta let po Pádu, válce mezi Zemí a kolonizovaným Marsem, která skončila totální devastací civilizace, přežívá už jen jediné z velkých vzdušných měst. A někde pod ním, pod Salemem, oázou klidu, bezpečí, bohatství a moci, kam by se chtěl dostat každý, ale málokomu se to podaří, začíná příběh Ality (Rosa Salazarová), kyborga a poslední válečnice z časů před Pádem, kterou čirou náhodou najde na smetišti a dá do kupy kyberdoktor Ido (Christoph Waltz). Alita si ale ze svého minulého života vůbec nic nepamatuje. Neví proto, co ví vládce Salemu Nova a jeho pohůnci Chiren (Jennifer Connellyová) a Vector (Mahershala Ali), totiž že je vrcholem prastarých technologií a tudíž i „osobou“ mimořádného významu. Než to ale poněkud bolestivým způsobem zjistí, stihne se zamilovat do sympatického floutka Huga (Keean Johnson), stát se lovkyní lidí a dokonce si zahraje i nějaký ten motorball, podivnou směsici závodů na kolečkových bruslích, aztécké míčové hry tlachtli a gladiátorských zápasů.
Pokusy Západu o zpracování japonských mang a anime většinou nedopadají nejlépe. Mnoho z nich ani přes roky slibů a zákulisních tahanic nikdy nespatří světlo světa (Cowboy Bebop, Akira), jiné se nakonec adaptace dočkají, ale s westernizací je většinou čeká i vykleštění duše a lobotomie mozku (Ghost in the Shell, Death Note, Dragonball Evolution). Jistě, někdy se stane, že se i přes všechny nesnáze a změny vůči předloze dočkají diváckého úspěchu (Na hraně zítřka), případně že si je Američané prostě a jednoduše ukradnou a předělají na zcela jiný film (Paprika x Počátek; Perfect Blue x Černá labuť; případně cokoli, z čeho si vypůjčil Matrix), ty největší legendy ale dávají Hollywoodu stále ještě zabrat.
Je proto dobrá zpráva, že se Alita povedla. Ne, nejedná se o mistrovské dílo, dokonce ani o dokonale akčně-výplachovou science fiction. Přesto ale film o stroji na zabíjení s duší puberťačky funguje. A to hned na několika úrovních.
Předně se vydařily postavy. Většina hlavních hrdinů, padouchů a „těch mezi“ má mezi sebou nějakou historii. Ta pohání zápletku, stejně jako dodává emoční vztahové pozadí, díky kterému se nejedná jen o sebranku mluvících hlav v pěkných dystopických kostýmech a hromadou CGI přívěšků. A přesto, že jsou všechny postavy v podstatě jednoduché archetypy, fungují. I pro své vzájemné vztahy, a i proto, že tu a tam udělají něco, co je sice klišé, ale zároveň to k nim tak nějak patří.
Vždyť samotná Alita – prototyp naivní (a krásné) dívky z jiného světa, která dokáže naskládat na hromadu kohokoli, kdo jí zkříží cestu, ale trpí přehnaným idealismem a naletí i na tu nejprimitivnější lest, tu byla už stokrát. A mnohdy lépe (byť většinou hůře, mnohem mnohem hůře). Jenže do této pohádky – a že se o pohádku jedná – se to tak nějak hodí. Zvlášť, když to Rosa Salazarová a její počítačově zbytnělá kukadla dokážou prodat.
À propos, když už mluvíme o obřích očích a vůbec plně digitální podobě hlavní hrdinky, nemějte obavy. Trailery a fotografie možná působí dost divně, ale triková stránka filmu je skutečně dokonalá a Alita vypadá tak realisticky, nakolik to jen jde. Volba ponechat dívce velké „japonské“ oči sice zpočátku ruší, brzy si ale zvyknete. I díky tomu, jak skvěle je zvládnuté vše ostatní, protože tak dobrá digitální akce se jen tak nevidí. Zapomeňte na chaos jménem Transformers, Alita: Bojový anděl nabízí otevřené, mistrně provedené bojové scény s promyšlenou choreografií, ve kterých nikdy neztratíte přehled o tom, kdo je kdo a kde zrovna stojí. Každý druhý záběr by se dal, když ne zarámovat a pověsit na zeď, tak aspoň oprintscreenovat a nastavit jako plocha obrazovky.
Uznání si také zaslouží to, že film drží pohromadě. Na to, že museli Rodriguez s Cameronem a Kalogridisovou podstatně rozstříhat epizodický komiksový seriál a nějak z něj sešít ucelený příběh, si poradili velmi dobře. Jistě, kdyby skončili tak v polovině a v prvním filmu si dali na čas s budováním světa a zápletky, byl by film mnohem lepší. Bohužel v dnešní době padají scífkám hlavy jako hrušky po dešti a dá se předpokládat, že studio tak úplně nevěřilo v Alitin úspěch, a proto filmaře popohnalo kupředu. Zamrzí to a je to znát, na druhou stranu musíme pracovat s tím, co máme. A v tomto ohledu je úspěch, že nic nepřebývá, jedna scéna navazuje na druhou a vše dává smysl. Což je něco, s čím si například prosincové Smrtelné stroje nevěděly rady.
Přesto je scénář zásadní slabinou filmu. Schematické postavy totiž jen výjimečně nabízejí neschematické příběhy. A co lze odpustit archetypům, to jen těžko přejdeme u jednotlivých zápletek a dějových zvratů. Telecí romantická linka se ještě dá zkousnout, vždyť částečně definuje Alitinu osobnost a posouvá příběh kupředu. Zato jalová subzápletka s lovci lidí a „zabejčené“ následování největších klišé o elitářské postapo menšině utiskující chudou živořící většinu už zamrzí víc.
Alita: Bojový anděl je sympatická jednohubka, která táhne zejména na prvotřídní akci. Vše ostatní je v jejím podání průměrné, až lehce nadprůměrné. Má ale srdce a vcelku sympatické postavy, díky kterým jí snad odpustíte, že nepřináší vůbec nic nového a předvídatelností si tak nezadá s naivitou. Pojetí velkofilmu o osudu světa z pohledu dospívající dívky, která objevuje svět a sebe sama, je ale veskrze zábavné a v dnešní konkurenci velkých blockbusterů bez duše a nesoustředěných ansámblových splácanic vlastně působí i docela svěže.
Celkové hodnocení: 75 %
Alita: Battle Angel (2019)
Hrají: Rosa Salazar, Christoph Waltz, Keean Johnson, Jennifer Connelly, Mahershala Ali, Jeff Fahey, Jackie Earle Haley, Eiza González, Ed Skrein, Casper Van Dien a další
Režie: Robert Rodriguez
Scénář: James Cameron, Laeta Kalogridis, Robert Rodriguez
Předloha: Jukito Kiširo
Kamera: Bill Pope
Hudba: Junkie XL
USA, Kanada, Argentina / 122 minut / sci-fi, akční
24. března 2025 20:35
RECENZE: Praho, otevři oči. Dokument Veřejně prospěšné práce je ekvivalentem vzdoru
Související

RECENZE: Praho, otevři oči. Dokument Veřejně prospěšné práce je ekvivalentem vzdoru

RECENZE: Hraná Sněhurka je generickým produktem bez imaginace. Ihned vyšumí
recenze , film Alita: Bojový anděl , Robert Rodriguez , James Cameron , manga , sci-fi
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Vance se v Grónsku pasoval na mluvčího místních a kritizoval Dány. Přišla reakce
před 2 hodinami

Válka na Ukrajině: Čtyři mrtví v Dnipru. Rusko se vysmívá mírovým snahám, říká Zelenskyj
před 3 hodinami

Policie vyšetřuje násilnou smrt muže v Pardubicích. Předcházela jí potyčka
před 3 hodinami

Nová bilance tragického zemětřesení v Asii. Záchranné práce pokračují
před 4 hodinami

Den částečného zatmění Slunce je tady. Experti radí, jak ho sledovat
před 5 hodinami

Počasí přinese příští týden výrazné ochlazení. Teploty spadnou až o 15 stupňů
včera

Ukrajina a Rusko si přehazují vinu za problémy v mírových jednáních. Trump mlčí, Kyjev se bojí nejhoršího
Aktualizováno včera

Mimořádná zpráva Myanmar a Thajsko zasáhla mohutná zemětřesení, vyhlášen nouzový stav. Počet uvězněných a mrtvých roste
včera

Kdy budeme vědět, co se v Maynmaru skutečně stalo? Potrvá to týdny
včera

Zemětřesení zasáhlo 1,5 milionu lidí. Myanmaru pomůžeme, prohlásil Trump
včera

Na Vítkově se sešli vojáci operující v zahraničí. Černochová jim měla předat ocenění, vůbec nepřišla
včera

Myanmar nezvykle požádal o mezinárodní pomoc. Škody jsou podle WHO obrovské
včera

Kamikaze satelity nad našimi hlavami? Tiger team posoudil první návrhy Zlaté kopule
včera

Česká republika zpřísňuje opatření proti šíření slintavky a kulhavky
včera

Japonsko představilo plán pro případ války mezi Čínou a Tchaj-wanem
včera

Obchodní válka s USA se zhoršuje. Výrobci alkoholu spustili nevídaný lobbismus
včera

Nikdo ho nepozval, nechceme ho tu. Vance po kritice ruší program v Grónsku, pojede jen na jedno místo
včera

Šest hodin od ničivého zemětřesení: Mrtvých mohou být až desítky tisíc, proč zatím nikdo nic neví?
včera

Obří řez do Země, je to jako roztrhnout papír. Experti vysvětlují, proč došlo k masivnímu zemětřesení
včera
Fialu a Babiše je třeba nahradit. Česku už nemají co nabídnout
Do parlamentních voleb proti sobě znovu míří dva dobře známí lídři – Petr Fiala a Andrej Babiš. Dva ostřílení matadoři české politiky, kteří však s největší pravděpodobností postrádají zkušenosti a instinkt potřebný pro novou a velice tvrdou realitu. Oba sehráli důležité role v minulých krizích, ale nadcházející období vyžaduje jiný typ vedení. Nový lídr potřebuje být rozhodnější, odolnější a strategičtější.
Zdroj: Jakub Jurek