RECENZE: Spider-Man: Bez domova je výborným závěrem trilogie s Tomem Hollandem

Postavu pavoučího muže asi nemusíme nikomu představovat. Jeden z nejslavnějších superhrdinů má také velmi pestrou paletu inkarnací, jež se promítly do různých verzí Petera Parkera. Tento snímek tak uzavírá příběh mladíka, kterého kousnul zmutovaný pavouk a daří se mu to ve velkolepém stylu a dojde i na několik překvapení.

Téměř jistě si pamatujete snímky Amazing Spider-Man s Andrew Garfieldem jako Peterem Parkerem, o jejichž režii se postaral Marc Webb. Nepříliš povedená dvojice filmů od Sony Pictures se proti rozjeté mašinérii Marvelu příliš neprosadila a nedokázala se ni vyrovnat povedené trilogii s Tobym Maquirem, kterou vytvořil režisér Sam Raimi.

Mezitím se naplno rozjela mašinérie jménem Marvell Stuidios, které postupně přerostlo do tzv. Marvel Cinematic Universe (MCU). Do toho univerza náleží Iron Man, Thor, Captain America či Doctor Strange a mnoho další slavných komiksových postaviček od nakladatelství Marvel. Jenže práva na bohatý vesmír Spider-Mana (Sony's Spider-Man Universe) vlastní již zmíněná společnost Sony.

Na poslední reboot s Tomem Hollandem v hlavní roli však dohlížel Kevin Faige, ústřední postava MCU, která stojí za jeho rozmachem. Marvelu se Spider-Man hodil do připravovaných Avengers a Sony toužilo po restartu, který by oživili jejich vlastní vesmír. Nakonec se oběma společnostem podařilo dohodnout nejprve na jednom snímku (Spider-Man: Homecoming) a posléze také na dalších dvou, z nichž tím posledním je právě Spider-Man: Bez domova.

Když jsme již lehce nastínili strastiplnou cestu pavoučího muže zpět na velká plátna, zaměřme se na samotný snímek. Kevin Faige si opět v producentském křesle vše pohlídal, a tak nám režisér Jon Watts servíruje poctivý blockbuster, jemuž nechybí žádné základní ingredience Marvelovského vesmíru. Zároveň neschází ani jistá autorská vize, která Speder-Mana odlišuje od jiných snímků tohoto univerza, ale na schopnost variovat s tónem sólových snímky jednotlivých postav jsme si již zvykli. To je ostatně jedna z důležitých propriet MCU, že dokáže udržet zavedený standard značky, zatímco okolo fungující kostry dokáže postavit alespoň částečně originální snímek.

Důležitou postavou nového snímku je Doctro Strange (Benedict Cumberbatch), za nímž Peter Parker přijde s tím, aby celý svět zapomněl, že je Spider-Man. Jenže jak již jsme si u mladého Parkera zvykli, spoustu věcí si příliš nepromyslí, a tak začne Strangeovi do sesílaného kouzla kecat. Důsledkem je, že se kouzlo rozpadne a Strange jej na poslední chvíli spoutá, aby nenapáchalo další škody. Ale i tak kouzlo působí a do aktuálního vesmíru začne vtahovat nepřátele Spider-Mana z jiných vesmírů. Tím se mimochodem dozvídáme o existenci multiverzu, o němž byl výborný animovaný snímek Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018).

Spolierů se bát nemusíte, protože o tom, co se odehraje dále Vám neřekneme nic a budeme se pohybovat veskrze na obecné rovině.  Spider-Man: Bez domova by bylo možné rozdělit na dvě části. První hodina se věnuje Peterově snaze vyrovnat se s odhalením toho, že je Spider-Man. To se mimochodem v žádném jiném snímku dosud nestalo. Zároveň se řeší i jeho vztah s MJ (Zendaya), kteří se společně s nejlepším kamarádem Nedem (Jacob Batalon) snaží dostat na vysokou. To se jim nedaří kvůli jejich přátelství s Peterem, o němž se dozvěděl celý svět. Tato teenagerovská linie prohlubuje smysl určitých momentů v pozdějších fázích snímku, ale z pohledu celku je zbytečně dlouhá a nezajímavá. Kdyby Peter zamířil za Strangem po deseti či patnácti minutách, bylo by to tak akorát.

Na druhou stranu, když už se věci dají do pohybu, jedná se o prvotřídní akční jízdu se spoustou zábavy. Akce je povedená a je vidět, že tvůrci si na třetí snímek ponechali dostatek nápadů. Ostatně, záporáci, kteří byli do tohoto vesmíru vtaženi, nabízejí dostatek možností, jak akční sekvence ozvláštnit. Jednoduše, druhá část snímku je poctivý komiksový nářez, který musí bavit všechny fanoušky a rozhodně neurazí ani náhodného návštěvníka.

Ale přesto, že snímek má všechny vizuální kvality, které od něj očekáváme, zkušené oko si povšimne, že občas některé triky nejsou až tak povedené, jak by mohly být. Ano, jedná se jen o drobnosti, typicky absenci určitého fyzična u některých scén. Nebo některé materiály se tu a tam chovají velmi nerealisticky a snímek tak ztrácí určitou hmatatelnost a materii, nicméně drive druhé části snímku Vás rychle začne posouvat kupředu, takže na tyto drobnosti zapomenete. Rozhodně jich není tolik, aby rozbouraly celý snímek, ale u poměrně precizního zacházení s fyzikou, která je v MCU jistým způsobem definována, tyto výchylky překvapí. Nicméně celkový vizuální dojem dokáže tyto drobnosti zamáznout a za pár dní po snímku na ně zapomenete.

Co se musí vyzdvihnout, jsou herecké výkony. Milým překvapením byla Zendaya, která se mihla již v Duně, ale ve Spider-Manovi dokázala uhrát velmi silné momenty. O to více se na ni budeme těšit v pokračování sci-fi eposu, neboť je vidno, že s přibývajícím věkem herecky hodně vyzrála a doufejme, že se ji v kariéře bude dařit i nadále. Dalším bonusem jsou objevivší se záporáci, kteří nesou známé tváře a je vidět, že si to všichni neskutečně užívají. Celým snímkem se ostatně nese určitá vibrace, která rezonuje ve velké části ansámblu a dává těm správným momentům patřičné vyznění.

Spider-Man: Bez domova je velkolepým zakončením série, které dokáže překvapit a nebojí se experimentovat v jasně vymezených mezích. Tom Holland je sympatický Peter Parker, který je však občas trochu otravným teenagerem, kterého byste nejraději vyfackovali. Naštěstí těchto momentů je pomálu, takže po trochu nudné hodince se snímek rozjede naplno. Velmi dobrá akce má i slušnou choreografii, a hlavně dostatek nápadů, jak se Spideym rozbít několik zdí a oken. A závěr nabídne několik emotivních pasáží, jež dokážou přesvědčit i nějakou tu slzu, aby ukápla.

Zajímavost: Snímek se pravděpodobně stane prvním ryzím kasovním trhákem z Americké produkce od začátku pandemie. První zmínky hovoří o čtvrtkovém otvíráku v USA za 50 mil. dolarů a odhady se pohybují okol 150 mil. dolarů za první víkend. Snímek má rovněž třetí největší otvírák v USA v historii, a před ním leží pouze Avengers: Endgame ($60 mil.) a Star Wars: The Force Awakens ($57 mil.). Globální tržby z prvního víkendu (čt-ne) by se pak měly pohybovat mezi 300-400 mil. dolarů. A to vše se podařilo v době covidové. A vzhledem k nadšenému ohlasu fanoušku zřejmě miliarda na sebe nenechá dlouho čekat.

Celkové hodnocení: 80 %

Spider-Man: No Way Home (2021)

Hrají: Tom Holland, Zendaya, Marisa Tomei, Jacob Batalon, Benedict Cumberbatch, Jamie Foxx, Alfred Molina, J.K. Simmons, Tony Revolori, Arian Moayed, Harry Holland, José Alfredo Fernandez, Jon Favreau, Angourie Rice a další.

Režie: Jon Watts

Předloha: Steve Ditko (komiks), Stan Lee (komiks)

Scénář: Chris McKenna, Erik Sommers

Kamera: Mauro Fiore

Hudba: Michael Giacchino

USA / 148 min / akční, dobrodružný, sci-fi

Související

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.
Iveta Bartošová

RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti

Snad nikdo není s mašinérií bulváru spjatý tolik, jako zpěvačka Iveta Bartošová. Hvězda normalizačního popu, jejíž život byl po revoluci jako na houpačce. Spíš než s pěveckou kariérou si ji spojujeme s vyhořením, nenaplněnými sny a tragickým osudem. Dokumentární minisérie Málo mě znáš se k médií nesčetněkrát omílanému příběhu vrací jinak. Kriticky, empaticky, bez bulvárnosti i sentimentu.

Více souvisejících

recenze filmy Kina Marvel Studios Sony Pictures komiksy film: "Spider-Man: Bez domova" Tom Holland Kevin Faige (producent) Benedict Cumberbatch (herec) Zendaya Andrew Garfield (herec) Jon Favreau Falcon (filmová distribuční společnost) žánr: akční

Aktuálně se děje

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Od příští sezóny ponese nejvyšší fotbalová liga jméno sázkovky Chance. Přiteče díky ní čtvrtmiliarda ročně

Až letos v červenci odstartuje nová sezóna tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže, už se v jejím názvu neobjeví jméno sázkové kanceláře Fortuna, ale jejího konkurenta Chance. Právě tato sázková kancelář totiž vyhrála výběrové řízení na titulárního partnera první fotbalové ligy a díky tomu si tak tuzemský profesionální fotbal od příští sezóny dalších pět let přijde na čtvrtmiliardy ročně.

včera

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.

včera

včera

Michal Koudelka

Vláda chce urychlit výstavbu OZE, prezidentovi navrhla povýšení šéfa BIS Koudelky.

Příprava výstavby obnovitelných zdrojů energie ve vybraných lokalitách by v Česku neměla trvat déle než rok. K dosažení tohoto cíle má přispět vymezení tzv. akceleračních zón určených pro jejich výstavbu podle pravidel, která schválila vláda na středečním jednání. Navrhla také povýšení šéfa BIS Michala Koudelky do hodnosti generálmajora. 

včera

včera

Charles Leclerc

Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO

Neuvěřitelné se stává skutečností. Ferrari je jediným týmem, který nepřetržitě závodí v přední motoristické disciplíně od založení formule 1 v roce 1950. Žádný tým nezastává takovou tradici jako Scuderia. Tradice – kterou nyní Italové (částečně) boří.

včera

včera

Petr Rada, trenér

Radovi se snížil trest za rasismus z osmi na tři měsíce. I tak je ale trenér pražské Dukly zklamaný

Původně vyslovený trest ze strany disciplinární komise Fotbalové asociace ČR (FAČR) pro kouče druholigové pražské Dukly Petra Rady za rasistickou urážku vůči již bývalému kouči Brna Tomáši Poláchovi vyvolal velké debaty ve veřejném prostoru. Byl totiž rekordní, konkrétně osmiměsíční. Po verdiktu odvolací komise se ale bude moci pětašedesátiletý kouč vrátit na lavičku již po třech měsících. Zkrácení trestu i pro Duklu znamená, že se bude muset obejít bez Rady až do konce právě probíhající sezóny, jelikož zákaz činnosti mu nově vyprší až začátkem sezóny příští.

včera

Aktualizováno včera

včera

včera

Krycí jméno ukrajinského vojáka „Niemachny“.

V ruském zajetí: Psi žijí lépe. Ztratil jsem jakoukoli naději a vůli žít

Ukrajinský voják přezdívaný „Niemachny“, který strávil 13 měsíců v ruském zajetí, promluvil o tom, co všechno prožil, když padl do zajetí po bojích o Azovstal v Mariupolu. „V kasárnách nás bylo hodně. Byla tam dvě patra a asi půl stovky plus-minus lidí. Spali jsme vlastně na sobě, na podlaze,“ vzpomíná. A dodává hned na začátku „Rusové se snažili přimět Ukrajince střílet do vlastních zajatců.“

včera

včera

včera

včera

Vzpoura zaměstnanců RTVS: Chceme svobodnou veřejnoprávní instituci

Situace na Slovensku se rychle mění. Zaměstnanci RTVS vydali protestní prohlášení a to krátce po schválení zákona o STVR Ficovou vládou.

Zdroj: Radek Novotný

Další zprávy