ROZHOVOR - Podle zpěváčky Aiko často chybí začínajícím českým hudebníkům schopnost se propagovat, a proto hodně z nich nedosahuje popularity. Začít psát vlastní písně jí pobídla účast v SuperStar. Teď už připravuje své druhé album, které se bude hodně lišit od toho prvního. Účast v takových projektech jako SuperStar pomáhá hudebníkům najít posluchače, ale poté je těžké se zbavit nálepky takových projektů, prozradila v rozhovoru pro EuroZprávy.cz
Zpěvačka Aiko se objevila na české hudební scéně v SuperStar 2015, kdy se dostala až do semifinále. Od té doby vydala své první EP Aiko a hodně vystupovala v Česku i zahraničí. Má za sebou například vystoupení na festivalech Praha žije hudbou i Žižkovská noc a na jednom z největších hudebních festivalů Evropy Sziget v Budapešti. Také předskakovala Black Honey i Tamino. „Pořád mě lidé poznávají jako účastnici SuperStar. Vždycky se tomu divím, vždyť od té doby jsem udělala spoustu jiných věcí,“ říká v rozhovoru pro EuroZprávy.cz zpěvačka Aiko.
Jak byste popsala vaši hudbu?
Ani nevím, některé písně jsou klidné, některé zase energické. Vždycky si říkám, že je to indie pop ale moc se tím nezaobírám. Momentálně pracuji na tom, aby moje hudba měla nový nádech a elektronické prvky. Už nyní mám čtyři nové písničky, které nejspíš vydám už příští rok společně s dalšími připravovanými písničkami a také plánuji vydat single někdy v polovině října. V porovnání s mojí minulou tvorbou je v nich právě více elektronických nástrojů a jsou i rychlejší.
Říkala jste, že tvoříte hudbu v noci o samotě. Jak vypadá ten proces tvorby?
Často je to i přes den. Například když někam jedu a nemusím přemýšlet o něčem konkrétním, vzniká atmosféra, při které mi myšlenky proplouvají a dobře se mi píše. Většinou beru inspiraci někde z různých vjemů, nebo se také dost inspiruji slam poetry. Často písnička vznikne z nějakého tématu nebo i jen slovního spojení.
Jak to u vás s hudbou začalo?
Začala jsem zpívat, když jsem byla malá a zajímal mě tehdy jenom zpěv. Chvíli před SuperStar jsem začala psát vlastní tvorbu, ale až účast v SuperStar mě pobídla s tím začít pořádně. Ještě před SuperStar jsem zašla do hudebního obchodu a rozhodla jsem se, že budu hrát na kytaru. V té době jsem ještě vůbec nevěděla, co jsou kytary, jak se na to hraje a vybírá, tak jsem prostě zvolila tu, která mi připadala nejhezčí. Učila jsem se na ní doma hrát a postupně jsem začala psát vlastní věci, i když ještě nebyly příliš kvalitní. Po SuperStar jsem začala věnovat vlastní tvorbě mnohem vážněji. Vydala jsem několik coverů, částečně jsem začala připravovat album i obepisovat místa, kde bych chtěla hrát a pak už to prostě šlo nahorů. (Směje se)
Nakolik vlastně takové projekty jako SuperStar podle vás mohou být přínosné pro perspektivní hudebníky, jak mohou pomoci jejich rozvoji nebo naopak jim poškodit?
Pokud někteří účastníci už mají vlastní tvorbu, může jim to pomoci se zviditelnit. Ani nemusí vyhrát, vždyť Superstar sleduje spousta lidí a díky tomu hudebníci mohou získat jistou základnu fanoušků. Poznají tam i hodně lidí z hudebního průmyslů, kteří jim třeba v něčem mohou poradit. Negativní stránkou toho je to, že člověk ještě dlouho po účasti v projektu má nálepku SuperStar.
Mohou takové projekty pomoci rozvoji hudby ve státě?
Myslím si, že natolik rozvoji hudby ve státě nepomáhají, protože když se už dělají nějaká vystoupení, tak většinou se vybírají písničky v angličtině nebo písničky, které jsou momentálně v topě a tedy většinou také ne z Čech. Na druhou stranu, pomáhá to právě ukazovat nové objevy v hudbě.
Texty vašich písniček jsou v angličtině. Znamená to, že cílovou skupinu Vaší tvory vidíte především mimo Česko?
Spíš víc než jenom Česko. Vzhledem k tomu, že se za dva týdny stěhuji do Londýna, psát písně v angličtině je pro mě výhodnější. Také většinou poslouchám anglickou hudbu a automaticky v tomto jazyce i tvořím. Někdy v budoucnu mohou vzniknout i písně v češtině, ruštině nebo jakémkoliv jiném jazyce, ale angličtina je mi v tvoření bližší.
Odjíždíte do Velké Británie?
Ano, protože nastupuji na hudební vysokou školu v Londýně. Studuje se tam nejen hudba ale i vystoupení, hudební PR a podobně. Londýn je podle mě hudebně živé město, děje se tam spousta věcí a je tam hodně možností i lidí. Už teď mám domluvené řadu vystoupení v Londýně a zajímá mě, jaké bude tamní publikum.
Činnost hudebníka je spojená nejen se skladbou a napsáním písní ale i s propagací. Nakolik ta propagace je podle Vás důležitá? Tedy nestačí prostě dělat kvalitní hudbu?
Myslím si, že například v Česku je opravdu hodně dobrých hudebníků, kteří se ale neumí v uvozovkách prodat. A je to škoda, protože se kvůli tomu nestanou známí, i když je jejich hudba kvalitní. Často se vůbec nesnaží dostat nic k lidem, nesnaží se někde hrát i sebepropagovat. Všechno to mi přijde důležité. Samozřejmě záleží na tom, jaké člověk má ambice, jestli třeba dělá hudbu, protože chce vydat jenom dvě písničky nebo skutečně chce dělat kariéru. Člověk se musí naučit psát lidem, vyhledávat správné lidi a nestydět se třeba i zavolat a zeptat se. Je to hodně o komunikaci. Nehraje tedy roli jen hudba ale i to, jak člověk umí být příjemný i sympatický pro ostatní.
Baví vás natáčení klipů stejně jako hudba?
Natáčení je pro mě hodně zajímavé, protože podněty klipů většinou vymýšlím sama. Sháněla jsem sama i herce a lokace. Je to zajímavé i tím, že člověk nikdy neví, jak to bude ve finále vypadat. Proto mám z toho obrovskou radost, když to nakonec výjde.
Nakolik je natáčení klipů náročný proces?
Dá se vytvořit i celý klip o třech lidech. Stačí například kameraman, zpěvák a ještě někdo, kdo vás bude doprovázet. Také jsem nedávno měla šanci zažít natáčení klipu s velkým štábem, vysílačkami a vším všudy a ten proces spíš připomínal natáčení filmu. Z obou případů pak může vyjít skvělý klip, záleží spíš na tom, jak dlouho se člověk na natáčení připravuje a nakolik má promyšlený scénář. Co se týká komplikací, spojených s natáčením klipů, stane se, že se přesouvají data, klip se neodevzdává v čas, herci vám to zruší nebo vzniknou problémy s kostýmy.
Vystupovala jste i před velkým i před malým publikem. Čím se to liší?
Často se dá zažít, že lidí je hodně ale moc se o to nezajímají. Zároveň když je jich hodně a mají o moje vystoupení zájem, cítím se s publikem propojená a vydávám do okolí energii i skvělý pocit. Zažila jsem i hru před menším publikem zhruba o padesáti lidech, kdy všichni musí sedět a poslouchat a nikdo nesmí hovořit nebo dokonce ani cinkat pitím. Člověk je z toho nejrpve poměrně zaražený, ale pak je to velmi příjemné, takže oba typy vystoupení mají své kouzlo. Zároveň na obojí se hodí různé typy hraní, například na menší publikum se dá utáhnout čistě akustické hraní. Když to publikum je větší, zpěvák už potřebuje vydat větší energii, ideálně s kapelou, ale nemusí to tak nutně být.
Na čem zakládáte svá vystoupení?
Na zpěvu, na kostýmech a v poslední době mě víc začalo zajímat osvětlení. Pro vystoupení v budoucnu se už tedy připravují neonové prvky. Myslím si, že hudebník by hlavně měl mít z vystoupení hezký zážitek. Přijít a odzpívat písničky je jedna věc a udělat z toho celistvý příjemný audiovizuální zážitek je už něco jiného, což je podle mě mnohem důležitější a zároveň náročnější na produkci.
Související
20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník
35 let od protestů v Číně. Země tehdy byla v mnohém svobodnější než Československo, upozorňuje sinolog Klimeš
rozhovor , zpěváčka Aiko , Hudba
Aktuálně se děje
před 29 minutami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 56 minutami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 58 minutami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 1 hodinou
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 1 hodinou
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
před 1 hodinou
Scholz a Macron se tajně setkají v Paříži, před návštěvou čínského vůdce
Aktualizováno před 2 hodinami
Macron: Pokud Rusko prolomí frontu, je možné vyslat na Ukrajinu západní vojska
před 2 hodinami
Chemické zbraně na Ukrajině? Naprosto nepodložené tvrzení, reaguje Kreml
před 3 hodinami
Pohonné hmoty mají zlevnit. Navzdory začátku motoristické sezóny
před 4 hodinami
Mrazivé počasí zdecimovalo úrodu. Česko může zažít nejhorší sklizeň ovoce v historii
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání. Policie našla pohřešovanou dívku bez známek života
před 4 hodinami
Google měl výpadek. Důvod není jasný, potíže hlásili lidé po celém světě
před 4 hodinami
Kyjev představil novou tvář. Za ministerstvo bude mluvit umělá inteligence
před 5 hodinami
Fico zkritizoval Evropskou unii: Není schopna předložit mírovou iniciativu pro Ukrajinu
před 5 hodinami
Vážná nehoda v Praze. Porsche srazilo ženu s kočárkem ve Vysočanech
před 5 hodinami
Švýcarsko nenabídlo Rusku pozvánku na mírový summit o Ukrajině
před 6 hodinami
Jak je princezně Kate? Princ William odpovídal na všetečné otázky lidí v ulicích
před 6 hodinami
Ruská balistická raketa zasáhla Oděsu. Ukrajina útočí na energetickou infrastrukturu Ruska
před 7 hodinami
Hamás odmítl "mimořádně velkorysou" nabídku Izraele na příměří
před 7 hodinami
Rusko navrhlo členům OSN rezoluci o zákazu zbraní ve vesmíru. Samo ji před týdnem vetovalo
Ruská federace předložila členům Rady bezpečnosti OSN návrh rezoluce, který žádá všechny země, aby podnikly opatření s cílem zabránit umístění zbraní ve vesmíru. Tento krok následuje těsně po nedávném vetu, které Rusko udělilo podobné americko-japonské rezoluci. Informuje o tom agentura AP.
Zdroj: Libor Novák