ROZHOVOR | Čeští hudebníci nejsou populární, protože se neumí prodat, říká zpěvačka

ROZHOVOR - Podle zpěváčky Aiko často chybí začínajícím českým hudebníkům schopnost se propagovat, a proto hodně z nich nedosahuje popularity. Začít psát vlastní písně jí pobídla účast v SuperStar. Teď už připravuje své druhé album, které se bude hodně lišit od toho prvního. Účast v takových projektech jako SuperStar pomáhá hudebníkům najít posluchače, ale poté je těžké se zbavit nálepky takových projektů, prozradila v rozhovoru pro EuroZprávy.cz

Zpěvačka Aiko se objevila na české hudební scéně v SuperStar 2015, kdy se dostala až do semifinále. Od té doby vydala své první EP Aiko a hodně vystupovala v Česku i zahraničí. Má za sebou například vystoupení na festivalech Praha žije hudbou i Žižkovská noc a na jednom z největších hudebních festivalů Evropy Sziget v Budapešti. Také předskakovala Black Honey i Tamino. „Pořád mě lidé poznávají jako účastnici SuperStar. Vždycky se tomu divím, vždyť od té doby jsem udělala spoustu jiných věcí,“ říká v rozhovoru pro EuroZprávy.cz zpěvačka Aiko.

Jak byste popsala vaši hudbu?

Ani nevím, některé písně jsou klidné, některé zase energické. Vždycky si říkám, že je to indie pop ale moc se tím nezaobírám. Momentálně pracuji na tom, aby moje hudba měla nový nádech a elektronické prvky. Už nyní mám čtyři nové písničky, které nejspíš vydám už příští rok společně s dalšími připravovanými písničkami a také plánuji vydat single někdy v polovině října. V porovnání s mojí minulou tvorbou je v nich právě více elektronických nástrojů a jsou i rychlejší. 

Říkala jste, že tvoříte hudbu v noci o samotě. Jak vypadá ten proces tvorby? 

Často je to i přes den. Například když někam jedu a nemusím přemýšlet o něčem konkrétním, vzniká atmosféra, při které mi myšlenky proplouvají a dobře se mi píše. Většinou beru inspiraci někde z různých vjemů, nebo se také dost inspiruji slam poetry. Často písnička vznikne z nějakého tématu nebo i jen slovního spojení. 

Jak to u vás s hudbou začalo?

Začala jsem zpívat, když jsem byla malá a zajímal mě tehdy jenom zpěv. Chvíli před SuperStar jsem začala psát vlastní tvorbu, ale až účast v SuperStar mě pobídla s tím začít pořádně. Ještě před SuperStar jsem zašla do hudebního obchodu a rozhodla jsem se, že budu hrát na kytaru. V té době jsem ještě vůbec nevěděla, co jsou kytary, jak se na to hraje a vybírá, tak jsem prostě zvolila tu, která mi připadala nejhezčí. Učila jsem se na ní doma hrát a postupně jsem začala psát vlastní věci, i když ještě nebyly příliš kvalitní. Po SuperStar jsem začala věnovat vlastní tvorbě mnohem vážněji. Vydala jsem několik coverů, částečně jsem začala připravovat album i obepisovat místa, kde bych chtěla hrát a pak už to prostě šlo nahorů. (Směje se)

Nakolik vlastně takové projekty jako SuperStar podle vás mohou být přínosné pro perspektivní hudebníky, jak mohou pomoci jejich rozvoji nebo naopak jim poškodit?

Pokud někteří účastníci už mají vlastní tvorbu, může jim to pomoci se zviditelnit. Ani nemusí vyhrát, vždyť Superstar sleduje spousta lidí a díky tomu hudebníci mohou získat jistou základnu fanoušků. Poznají tam i hodně lidí z hudebního průmyslů, kteří jim třeba v něčem mohou poradit. Negativní stránkou toho je to, že člověk ještě dlouho po účasti v projektu má nálepku SuperStar. 

Mohou takové projekty pomoci rozvoji hudby ve státě?

Myslím si, že natolik rozvoji hudby ve státě nepomáhají, protože když se už dělají nějaká vystoupení, tak většinou se vybírají písničky v angličtině nebo písničky, které jsou momentálně v topě a tedy většinou také ne z Čech. Na druhou stranu, pomáhá to právě ukazovat nové objevy v hudbě. 

Texty vašich písniček jsou v angličtině. Znamená to, že cílovou skupinu Vaší tvory vidíte především mimo Česko? 

Spíš víc než jenom Česko. Vzhledem k tomu, že se za dva týdny stěhuji do Londýna, psát písně v angličtině je pro mě výhodnější. Také většinou poslouchám anglickou hudbu a automaticky v tomto jazyce i tvořím. Někdy v budoucnu mohou vzniknout i písně v češtině, ruštině nebo jakémkoliv jiném jazyce, ale angličtina je mi v tvoření bližší. 

Odjíždíte do Velké Británie? 

Ano, protože nastupuji na hudební vysokou školu v Londýně. Studuje se tam nejen hudba ale i vystoupení, hudební PR a podobně. Londýn je podle mě hudebně živé město, děje se tam spousta věcí a je tam hodně možností i lidí. Už teď mám domluvené řadu vystoupení v Londýně a zajímá mě, jaké bude tamní publikum. 

Činnost hudebníka je spojená nejen se skladbou a napsáním písní ale i s propagací. Nakolik ta propagace je podle Vás důležitá? Tedy nestačí prostě dělat kvalitní hudbu?

Myslím si, že například v Česku je opravdu hodně dobrých hudebníků, kteří se ale neumí v uvozovkách prodat. A je to škoda, protože se kvůli tomu nestanou známí, i když je jejich hudba kvalitní. Často se vůbec nesnaží dostat nic k lidem, nesnaží se někde hrát i sebepropagovat. Všechno to mi přijde důležité. Samozřejmě záleží na tom, jaké člověk má ambice, jestli třeba dělá hudbu, protože chce vydat jenom dvě písničky nebo skutečně chce dělat kariéru. Člověk se musí naučit psát lidem, vyhledávat správné lidi a nestydět se třeba i zavolat a zeptat se. Je to hodně o komunikaci. Nehraje tedy roli jen hudba ale i to, jak člověk umí být příjemný i sympatický pro ostatní.

Baví vás natáčení klipů stejně jako hudba?

Natáčení je pro mě hodně zajímavé, protože podněty klipů většinou vymýšlím sama. Sháněla jsem sama i herce a lokace. Je to zajímavé i tím, že člověk nikdy neví, jak to bude ve finále vypadat. Proto mám z toho obrovskou radost, když to nakonec výjde.

Nakolik je natáčení klipů náročný proces?

Dá se vytvořit i celý klip o třech lidech. Stačí například kameraman, zpěvák a ještě někdo, kdo vás bude doprovázet. Také jsem nedávno měla šanci zažít natáčení klipu s velkým štábem, vysílačkami a vším všudy a ten proces spíš připomínal natáčení filmu. Z obou případů pak může vyjít skvělý klip, záleží spíš na tom, jak dlouho se člověk na natáčení připravuje a nakolik má promyšlený scénář. Co se týká komplikací, spojených s natáčením klipů, stane se, že se přesouvají data, klip se neodevzdává v čas, herci vám to zruší nebo vzniknou problémy s kostýmy.

Vystupovala jste i před velkým i před malým publikem. Čím se to liší?

Často se dá zažít, že lidí je hodně ale moc se o to nezajímají. Zároveň když je jich hodně a mají o moje vystoupení zájem, cítím se s publikem propojená a vydávám do okolí energii i skvělý pocit. Zažila jsem i hru před menším publikem zhruba o padesáti lidech, kdy všichni musí sedět a poslouchat a nikdo nesmí hovořit nebo dokonce ani cinkat pitím. Člověk je z toho nejrpve poměrně zaražený, ale pak je to velmi příjemné, takže oba typy vystoupení mají své kouzlo. Zároveň na obojí se hodí různé typy hraní, například na menší publikum se dá utáhnout čistě akustické hraní. Když to publikum je větší, zpěvák už potřebuje vydat větší energii, ideálně s kapelou, ale nemusí to tak nutně být. 

Na čem zakládáte svá vystoupení?

Na zpěvu, na kostýmech a v poslední době mě víc začalo zajímat osvětlení. Pro vystoupení v budoucnu se už tedy připravují neonové prvky. Myslím si, že hudebník by hlavně měl mít z vystoupení hezký zážitek. Přijít a odzpívat písničky je jedna věc a udělat z toho celistvý příjemný audiovizuální zážitek je už něco jiného, což je podle mě mnohem důležitější a zároveň náročnější na produkci.

Související

Irácká věznice Abú Ghrajb Rozhovor

20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník

Reportáž americké televize CBS News zveřejněná 28. dubna 2004 upozornila na nehumánní zacházení s vězni zadržovanými americkými vojáky v irácké věznici Abú Ghrajb. Jak vyplývá z rozhovoru, který webu EuroZprávy.cz poskytl expert na Blízký východ Josef Kraus, pro další vývoj v okupovaném Iráku měla kauza nezanedbatelný význam. Nejenže byla v arabské společnosti interpretována jako ukázka západního pokrytectví a dvojího metru v otázce lidských práv, ale mobilizační potenciál záběrů ponižovaných muslimů následně dokázala využít militantní a teroristická uskupení v regionu, konstatuje politolog z Masarykovy univerzity v Brně. Dále vysvětlil například to, proč byl americký přístup ke kauze problematický a jakou roli obecně sehrály věznice a detenční zařízení v radikalizaci irácké společnosti po roce 2003. 
Zatímco ve světě si lidé masakr na náměstí Tchien-an-men připomínají, v Číně se ho komunisté snaží vymazat z lidské paměti. Rozhovor

35 let od protestů v Číně. Země tehdy byla v mnohém svobodnější než Československo, upozorňuje sinolog Klimeš

Smrt vysokého činitele a představitele reformního křídla komunistické strany Chu Jao-panga v dubnu 1989 se stala velkým impulzem pro protestní hnutí v Číně. Přestože jeho hlavní hybnou silou byli studenti, před jeho krvavým potlačením na náměstí Tchien-an-men o necelé dva měsíce později proniklo prakticky do všech společenských kruhů, konstatuje sinolog Ondřej Klimeš v rozhovoru pro EuroZprávy.cz. Pracovník Orientálního ústavu Akademie věd v té souvislosti poukazuje na to, že k protestům a nepokojům různé intenzity docházelo v Číně již dříve, jelikož osmdesátá léta byla dosud nejuvolněnějším obdobím v dosavadní historii vlády tamní komunistické strany. V kontextu současné politické situace v Číně je podle Klimeše například obtížně představitelné, že čínská společnost byla v této době spíše prozápadně naladěná a její část požadovala demokratizaci poměrů. 

Více souvisejících

rozhovor zpěváčka Aiko Hudba

Aktuálně se děje

před 29 minutami

před 56 minutami

před 58 minutami

před 1 hodinou

Aktualizováno před 1 hodinou

Ruské ministerstvo obrany vystavuje zbraně a vojenskou techniku ​​zemí NATO, včetně tanků Leopard a M1 Abrams, ukořistěných ruskou armádou během války proti Ukrajině, ve Victory Park v Moskvě v Rusku. Expozice skládající se z více než 30 vzorků zbraní a vojenské techniky z produkce zemí jako USA, Německo, Anglie, Francie a Ukrajina byla otevřena návštěvníkům (1. května 2024).

Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO

Rusko v impozantním moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.

před 1 hodinou

Aktualizováno před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Čerpací stanice, ilustrační fotografie.

Pohonné hmoty mají zlevnit. Navzdory začátku motoristické sezóny

Cena benzinu překročila 40 korun za litr, nafta je o více než korunu levnější. Navzdory zahájení motoristické sezóny se čeká první letošní výraznější zlevňování pohonných hmot. Důvodem je znatelný pokles cen ropy, která se minulý týden prodávala za cenu kolem 90 dolarů za barel. Nyní stojí méně než 84 dolarů. 

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Robert Fico

Fico zkritizoval Evropskou unii: Není schopna předložit mírovou iniciativu pro Ukrajinu

Dnes slovenský premiér Robert Fico kritizoval Evropskou unii, že není schopna předložit mírovou iniciativu pro Ukrajinu a označil všechny schůzky státníků členských zemí EU za "válečné kabinety". Toto prohlášení učinil na konferenci k 20. výročí vstupu Slovenska do EU. Fico také kritizoval zahraniční politiku EU a odmítl nový migrační pakt.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Rusko navrhlo členům OSN rezoluci o zákazu zbraní ve vesmíru. Samo ji před týdnem vetovalo

Ruská federace předložila členům Rady bezpečnosti OSN návrh rezoluce, který žádá všechny země, aby podnikly opatření s cílem zabránit umístění zbraní ve vesmíru. Tento krok následuje těsně po nedávném vetu, které Rusko udělilo podobné americko-japonské rezoluci. Informuje o tom agentura AP.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy