RECENZE: Duna: Část druhá je přeceňovaná a emočně vyprahlá. Velkofilm století se nekoná

Všeobecné nadšení, pověst nejspektakulárnější sci-fi naší doby, hlasy opěvující nedosažitelnou audiovizuální formu. Očekávaný velkofilm sklízí jednu nadšenou reakci za druhou. Je však pokračování Duny skutečně tak revolučním blockbusterem? Nebo jde jen o líbivými a epickými motivy pokrytou, v jádru však vyprázdněnou nádobu? Film se ukájí sebou samotným a sklouzává k midcultu.

Na pokračování adaptace kultovního sci-fi románu Franka Herberta z roku 1965 se kvůli odkladům zaviněných hereckou stávkou čekalo od loňského října. První část nového převyprávění pomyslně sloužila především jako rozsáhlá expozice, nutná pro vykreslení fikčního světa a načrtnutí charakteristik jednotlivých postav. Zatímco v první části protagonista Paul dospíval, v druhé části se stává vůdcem. Přijatý mezi fremeny je dle tamní víry braný za mesiáše, který vyprahlé planetě Arrakis opět přinese zeleň a bohatý ekosystém. S  matkou proniká do tradic štvané komunity, zatímco Baron Harkonnen se ve stínu krutovlády snaží bojkotující obyvatelstvo potlačit a pokračovat v těžbě jednoho z nejcennějších produktů vesmíru –⁠⁠⁠⁠⁠ koření všeho koření. Do politických machinací se navíc zapojují další postavy, včetně samotného císaře, kterých jsme se v první části nedočkali.

Právě se přehrává: Duna: Část druhá - trailer

Duna: Část druhá - trailer Video: YouTube

Režisér Denis Villeneuve před sebe postavil mamutí výzvu, jež na své limity narážela již první částí. Jeho pojetí adaptace je příliš sterilní. Mnozí mluví o jeho autorském vkladu a mistrném vypravěčství. To však hledat jen velmi obtížné. Filmové vyprávění se obecně od literárního v mnoha ohledech liší, což je fakt, který si scenáristická dvojice Spaihts-Villeneuve (první část s nimi psal i etablovaný Eric Roth), pravděpodobně neuvědomuje. Snímek jakoby si ze své předlohy vybíral určité části a překlápěl je jedna ku jedné. Didaktická adaptace textu v tomto ohledu skutečně nepřináší nic, co bychom si s filmovou autorskou licencí spojovali. Druhá část je v závěrečné části odvážnější a některé věci filmovému světu uzpůsobuje, veskrze však trpí stejným problémem, jako před třemi lety.

S tím se pojí i vypravěčská rozpolcenost, kdy Duna jakoby nevěděla, zda se chce více věnovat fikčnímu světu a jeho pravidlům či samotným postavám. Pokračování je v tomto ohledu disharmonické a distribuce informací je bud´ přehuštěná, nebo naopak zcela vyprázdněná. Sice se dozvídáme spoustu o červech, na druhou nevím takřka nic o tom, jak funguje svět s černým sluncem, jehož zázemí je klíčové k porozumění machinacím nepřátelské strany. Dočkáváme se množství různorodých subsvětů a kolotoče postav, z nichž se většina vyskytne v pár obrazech, aby se opět objevila pravděpodobně až v třetí části. Jinak si prezenci některých postav nelze obhájit. To samozřejmě může fungovat, pokud budeme snímek nahlížet v rámci práce s filmovou serialitou. Jako samostatné dílo jej však sráží a ještě více tříští kauzální ucelenost. Vypravěčské limity se projevují hlavně v závěrečné třetině, kdy Villeneuve doposud rozvolněné tempo nesmyslně zrychluje, aniž by k tomu vedla postupná gradace, a snaží se do závěrečných minut nacpat takřka všechno.

RECENZE: Melancholické Zimní prázdniny jsou instantní klasikou o vnitřní bolesti a nepodbízivé kráse sdílení Zimní prázdniny jsou v českých kinech k vidění od dnešního dne.

Celková výstavba pak připomíná spíše videohru. Paul se na začátku poznává s prostředím, utužuje pouto s Chani, ačkoli jejich vztah nedostane tolik prostoru a láska nepůsobí organicky, a postupně plní jednotlivé úkoly od vůdce fremenů Stilgara. Putování a seznamování se se světem střídají náhle výbuchy akce. Paulův postup pak přímo asociuje princip videoherního levelování, ať už jde o možnost jezdit na prastarém červovi či možnost vidět budoucnost. Budovaný svět skutečně dokáže být imerzivní. A pokud by Villeneuve zůstal u explorace fikčního světa, vykreslování politických intrik a společenských rozdílů, mohlo by se skutečně jednat o velkolepou a vrstevnatou fresku. Duna se však snaží o centralizaci ústředních postav, a že jich není málo, a v závěru se spíš než o svět opírá právě o ně.

Právě kvůli výše zmíněné rozkročenosti ale všeho dosahuje tak nějak napůl. Nikomu nejsme skutečně blízko. Paula vidíme rozvíjet své bojové schopnosti, když však dojde k jeho zásadní transformaci vnějším vlivem, tíhu na jeho bedrech necítíme. Koláž postav je jasně rozvržená na dobro a zlo, ambivalenci v závěru nacházíme až u Paula. Villeneuvova filmografie byla vždy podchlazená. Postavy jsou u něj záměrně odstřižené od emocí a publikum se na ně ani napojit nemá. Dystopický Blade Runner 2049 tím utvrzuje bezčasí a odosobnění, Sicario: Nájemný vrah zase bezmoc a boj s větrnými mlýny. Díky chladu a odosobnění se byl schopen skutečně zarýt pod kůži. U Duny je jeho přístup obdobný, tentokrát však za ním jen těžko hledat koncept, vzhledem k tomu, že se dočkáváme množství (nechtěně melodramatických) vážných pohledů z očí do očí, kdy máme společně s postavami prožívat utrpení a tíhu volby. 

Napojení a chtěného emocionálního efektu však nejsme schopni právě kvůli tomu, že do postav a jejich vnitřního světa nikdy nevidíme. Ztvárnění snů a kontakt s vyšší silou mají spíše informační hodnotu pro vývoj příběhu, než niternou, hodnotnou pro samotné postavy. Zvlášť u Paulova vztahu s Chani, který je v podstatě jedinou “zábranou” v učinění Paulova zvratného rozhodnutí, je nedostatek něhy problém. Celá romance je jednorozměrná a povrchní. Povrchnost je pak obecným problémem celého díla. Morální dilema je banální, nevybízí k dialogu. Přímočarost samozřejmě není v rozporu, pokud by se však Duna nesnažila o jakýsi filosofický a etický přesah, silně přítomný v literární předloze. Trpí na přílišnou sebevážnost a sebedůležitost. Je příliš uzavřená do sebe a bohužel, velmi vratce balancuje nad propastí sebestředného midcultu.

Naopak vyniká především v budování paralel a kontrastů mezi Paulem a jeho předurčenou nemesis Freydem-Rautherem, který se jakožto ústřední antagonista objeví až po třetině filmu. Oba obdobného věku, oba se nachází v pozici, kdy na sebe musí převzít zodpovědnost, každý na opačné straně. Dynamika díky střihové skladbě oba protagonisty svým způsobem sbližuje a lícuje jejich postup, ačkoli se poprvé setkají až v úplném závěru. Je škoda, že takto propracovaná a důmyslná drobnokresba je v celkovém kontextu anomálií. Právě ve své úspornosti dokáže být strhující. Celkový motiv osudu, kterému chce Paul dostát, ale zároveň se mu bránit, je taktéž funkčním hnacím motorem, jenž se však příliš často zadrhává. V dílčích momentech je Duna ale skutečně pohlcující. Paulova cesta připomene například vývoj Michaela Corleoneho z kmotrovské trilogie. Zatímco Corleoneho proměna je postupná a neúprosně tíživá, Paul je jen oproti němu jen bez figurkou, která se má jasně dané, že z bodu A se má dostat do bodu B, a tvůrci již neřeší detaily toho, co k tomu vede.

O pohlcení se snaží i mohutně vyzdvihovaná výtvarná stránka a všudypřítomná velkolepost. Jistě, většina oslavuje technickou brilanci a surovou estetiku rozlehlých pouští. Většina stylistických voleb a epičnost obrazů je ale taktéž samoúčelná a obrazové vyjadřování není významotvorné. Ano, rozlehlé pouště a velké celky podtrhují malost lidské existence uprostřed všemocné přírody a jejích živlů. To je však jediná a až příliš okatá vrstvička. Až ukájející se záběry slouží především sobě. Okázale se vystavují na odiv, pod vrstvou pomíjivého okouzlení je však jádro čiré prázdnoty. Monumentální výjevy tak nejlépe fungují, když nad nimi uvažujeme jako nad čirou kinematografií atrakcí. Spektakulárnost naplno pracuje například u vyobrazení mohutné bojové arény, což podtrhuje kontrastně černobílá estetika, nebo když se Paul tyčí před nepřebernou hromadou válečníků. Obrazy si publikum podmaní a pokud by Duna chtěla být “pouhým” spektáklem, byla by v takové podobě nejlepší.

České romantické komedie: Spotřební zboží a nepochopení žánru? Proč kvalitativně nestačí na filmy Láska nebeská či Pretty Woman? film Po čem muži touží

Mnozí druhou část Duny přirovnávají k filmové události, která se už dnes nevidí. Padají spojení jako největší kino zážitek na dlouhou dobu, kinematografický milník či největší velkofilm nového tisíciletí. Je tomu ale skutečně tak? Opravdu máme po přehlcení superhrdinskými světy, které blockbusterové zábavě více než deset let dominovaly, laťku nastavenou takto? Cožpak Oppenheimer nebyl na velkém plátně stejně hypnotický? Mission: Impossible Odplata - První část nebyla mistrnou ukázkou kinematografie atrakcí a spektakulární dynamiky akce? Neuměl Ferrari na velkém plátně stejně dobře kombinovat intimitu a velikost? Vážně k přirovnávání Duny k 2001: Vesmírné odysee stačí, že se nehemží kýčovitými barvičkami a je zdánlivě vážným a seriózním zážitkem?

Přirovnávání ke Kubrickově hypnotizující sci-fi, která narozdíl od Duny skutečně má filosofickou hloubku a transcendentální obrazotvárnost, je skutečně zcela mimo. Stejně tak padají přirovnání k trilogii Pána prstenů či Hvězdným válkám. Zmiňované série však mistrně nalezly balanc mezi vykreslením fikčního světa a na postavách orientovaném příběhu, kde jsme cestu protagonistů skutečně vnímali společně s nimi. Především se jedná o série, které svou fantasknost berou v potaz a nejsou tak odtažitě sebedůležité. 

Duna: Část dvě není špatným filmem. Scenáristicky je však tak moc rozháraná a odosobněná, ačkoli se o osobnost snaží, že zůstaneme s podchlazeným tvarem, jehož největší předností jsou samoúčelné velké filmové obrazy, jež mimochodem sráží vyčpělá hudba Hanse Zimmera, potvrzující ohraný a stereotypní dunící motiv, jehož funkce využívají snad všechny spektákly. Po opuštění kina se film z pamětí vypaří stejně rychle, jako nedostatková voda uprostřed rozpálené duny.

Hodnocení: 60 %

Režie: Denis Villeneuve

Scénář: Jon Spaihts, Denis Villeneuve

Hrají: Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Javier Bardem, Josh Brolin, Austin Butler, Florence Pugh, Dave Bautista, Stellan Skarsgård, Christopher Walken

Česká premiéra: 29. února 2024

Distributor: Vertical Entertainment

Související

Více souvisejících

Duna: Část druhá (film)

Aktuálně se děje

před 42 minutami

Izraelské ozbrojené složky

Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause

V izraelském městě Haifa došlo během oslav Štědrého dne k incidentu, při kterém policie zatkla palestinského muže převlečeného za Santa Clause. Podle lidskoprávních organizací vtrhli policisté na vánoční večírek, akci předčasně ukončili a kromě muže v kostýmu zadrželi také dýdžeje a pouličního prodejce.  

před 1 hodinou

Anna Fernstädtová

Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám

Možná je to až příznačné, že nečekané a velké úspěchy českých zimních sportovců přišli na řadu v předvánočním čase. Dali tím tak českým fanouškům vánoční dárek a naději, že Zimních olympijských hrách v Miláně a Cortině d´Ampezzo, které se budou konat příští rok v únoru. Tím nejvýraznějším úspěchem posledních dní je ten ze strany alpského lyžaře Jana Zabystřana, který v pátek 19. prosince zaznamenal první výhru pro jakéhokoli mužského českého reprezentanta v super-G v rámci Světového poháru, když ve Val Gardeně jako devětadvacátý startující nečekaně celý závod vyhrál. Stoupající formu potvrzuje v těchto dnech i snowboardistka Zuzana Maděrová, která získala v paralelním slalomu v Davosu stříbro. Skeletonistka Anna Fernstädtová taktéž vybojovala v korytu v lotyšské Siguldě o posledním víkendu stříbro a v českých úspěších se neztratila ani skokanka na lyžích Anežka Indráčková, která parádí vstup do olympijské sezóny vylepšila rekordním skokem.

před 1 hodinou

Sivert Bakken

Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken

Zpráva jak z čistého nebe přišla jen den před Štědrým dnem z norského biatlonového týmu. V pouhých 27 letech totiž zemřel talentovaný biatlonový závodník Sivert Bakken a to navzdory tomu, že ještě v neděli závodil v rámci Světového poháru ve francouzském Annecy. Biatlonista, jenž v roce 2022 získal malý křišťálový glóbus, byl nalezen mrtvý v hotel v Itálii, kde byl s týmem na reprezentačním tréninkovém kempu.

před 1 hodinou

Jaromír Zůna

Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal

Ministr obrany Jaromír Zůna měl být pro SPD „nezávislým expertem“, místo toho se stal problémem. Svým jasným vymezením proti ruské agresi a podporou Ukrajiny připomněl, že obrana státu není prostor pro populismus. Reakce SPD je výmluvná – zákaz cesty na Ukrajinu, tlak na konec muniční iniciativy a převracení reality ve jménu falešného míru. Nyní ale jde jen o to, zda se Česko rozhodne být slabé, nebo odpovědné.

před 1 hodinou

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Karlos Vémola

Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby

Zápasník MMA Karlos Vémola jde do vazby. Poslal ho tam Obvodní soud pro Prahu 1, který ve čtvrtek vyhověl návrhu státního zástupce . Důvodem je obava z možného útěku, kterou soudce odůvodnil výší hrozícího trestu.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

Jeffrey Epstein

Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina

Americké úřady oznámily nález více než milionu dodatečných dokumentů, které pravděpodobně souvisejí s vyšetřováním zesnulého sexuálního agresora Jeffreyho Epsteina. Federální prokuratura v New Yorku a FBI o tomto nečekaném objevu již informovaly ministerstvo spravedlnosti. Právní týmy nyní intenzivně pracují na revizi těchto materiálů, aby zajistily ochranu obětí prostřednictvím nezbytných úprav. Ministerstvo slíbilo, že k publikaci dojde v nejbližších týdnech, jakmile skončí proces anonymizace.

před 8 hodinami

Ruská armáda

Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena

Stín, který na Evropu vrhá Rusko, ji přinutil pohlédnout pravdě do očí. Riziko války je po desetiletích klidu opět reálnou hrozbou. Když se minulý měsíc sešla skupina bezpečnostních expertů v britském Whitehallu, aby zhodnotila připravenost Spojeného království a jeho spojenců, výsledek byl podle CNN značně znepokojivý. Shodli se, že Evropa na konflikt, který by mohl přijít v řádu několika let, připravena není.

před 9 hodinami

včera

Evropská unie

Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá

Evropská unie nehodlá ustoupit tlaku Spojených států a bude i nadále důsledně vymáhat svá pravidla pro fungování digitálních platforem. Současný eurokomisař pro vnitřní trh Stéphane Séjourné ve středu jasně prohlásil, že americké vízové sankce nemohou ovlivnit suverenitu evropských národů ani jejich demokraticky přijaté zákony. Reagoval tak na krok Washingtonu, který zakázal vstup do země osobám spojeným s prosazováním Aktu o digitálních službách (DSA).

včera

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 

včera

stíhačka General Dynamics F-16 Fighting Falcon

Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem

Izraelské letectvo provedlo ve středu dopoledne sérii náletů na jihu Libanonu, které cílily na infrastrukturu hnutí Hizballáh. Útoky zasáhly oblasti v okolí Nabatíje, konkrétně údolí Houmin, Wadi Azza a Nimeiriya. Podle svědků se nad zasaženými místy i nad východním údolím Bikáa nadále pohybují izraelské bezpilotní letouny. Izraelská armáda v oficiálním prohlášení uvedla, že údery byly nezbytné kvůli přítomnosti vojenských zařízení, která porušují dohody o příměří.

včera

Volodymyr Zelenskyj

Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dal najevo novou ochotu ke kompromisům v klíčových bodech, které dosud brzdily mírový proces s Moskvou. Během úterního setkání s novináři detailně popsal dvacetibodový plán, který označil za základní politický dokument mezi Ukrajinou, Amerikou, Evropou a Ruskem. Podle jeho slov je nyní míč na straně Kremlu, od kterého Kyjev očekává vyjádření po středečním jednání amerických zástupců s ruskou stranou.

včera

Záchranná služba, ilustrační fotografie

Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty

Jihomoravští záchranáři čelí v posledních dnech extrémnímu náporu, který výrazně převyšuje běžný průměr. Zatímco standardně vyjíždějí k přibližně třem stovkám případů denně, v aktuálním období se počty výjezdů šplhají až ke čtyřem stovkám výjezdů za 24 hodin. Zdravotníci proto vydali naléhavou výzvu veřejnosti, aby lidé zvážili, zda je příjezd sanitky v jejich situaci skutečně nezbytný.

včera

Ruská armáda

Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí

Ukrajinští představitelé dnes oznámili, že během přeshraničního nájezdu na vesnici Hrabovske v Sumské oblasti odvlekly ruské invazní síly do Ruska 52 civilistů. Útok se odehrál v noci na sobotu, kdy do obce vtrhlo přibližně 100 ruských vojáků. Kromě civilního obyvatelstva bylo zajato také 13 ukrajinských vojáků, kteří v pohraniční oblasti působili.

včera

Emmanuel Macron

Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace

Vztahy mezi Evropou a Spojenými státy zažívají prudké ochlazení. Francouzský prezident Emmanuel Macron a zástupci Evropské unie ostře odsoudili rozhodnutí Washingtonu uvalit zákaz udělování víz pěti vlivným evropským osobnostem. Jde o lidi, kteří stojí v čele boje za regulaci amerických technologických gigantů a potírání dezinformací. Evropská strana mluví o „zastrašování a nátlaku“, zatímco USA argumentují bojem proti „mimosoudní cenzuře“.

včera

Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína

Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy