Ze střednědobé vize premiéra Petra Fialy zřejmě nic nebude. Česká republika se podle něj má stát do deseti let vyspělou zemí a křižovatkou Evropy, nicméně jí k tomu chybí základní předpoklady v čele s kvalitní infrastrukturou a dlouhodobou schopností politických elit udržet zdravý státní rozpočet. Dalším z problémů je politický mandát, který k tomu Fiala potřebuje – nevypadá to, že si ho při volbách za dva roky udrží.
Fiala na akci s názvem Česko na křižovatce představil svou střednědobou vizi. Podle premiéra by se Česko mělo do deseti let stát hlavní křižovatkou Evropy. „V dopravě, v energetice, v inovacích a v kultuře,“ vyjmenoval několik oblastí. „Věřím, že můžeme patřit mezi nejvyspělejší země světa,“ napsal na sociální síti X.
„Česko může opět patřit mezi nejvyspělejší země světa, pokud v následujících deseti letech dokáže naplno využít svoji geografickou polohu, ekonomický a lidský potenciál a stane se z ní opravdová hlavní křižovatka Evropy,“ citoval jeho další výrok Úřad vlády.
Současná vláda má závažné problémy s řešením krize. Nejde jen o tu ekonomickou, nýbrž i společenskou. Podobnými výroky na sebe i svou administrativu Fiala plete bič, který se mu následně vrátí nejen na sociálních sítích.
Komunikace vlády je komplikovaná a často nicneříkající. Když jsme se před několika dny obraceli na ministra financí Zbyňka Stanjuru prostřednictvím e-mailu adresovanému jeho tiskovému oddělení s dotazy na konsolidační balíček, jeho resort ani neodpověděl.
Lidé tak mají většinou k dispozici jen velmi odborná a komplexní vysvětlení jednotlivých kroků. Následně předseda vlády přijde s vyjádřením, kterým v podstatě slibuje udělat z České republiky novou, přinejmenším evropskou mocnost. Plánuje využít „geografické polohy, ekonomického a lidského potenciálu“. Z Česka se tak má stát „křižovatka Evropy“.
Nutno podotknout – Česká republika má opravdu unikátní geografickou polohu uprostřed Evropy. Naše dopravní infastruktura sice nepatří na světovou špičku, ale rozhodně není problém jejím prostřednictvím přepravovat zboží. Konkurovat skutečně velkým ekonomikám ale (ještě) nemůžeme.
Jednoznačně totiž chybí špičková úroveň dálnic. Pro obchodníky z jižní Evropy může české území znamenat zajímavou dopravní tepnu se severem. Stejně tak pro obchod mezi východní a západní Evropou. V tuto chvíli je lepší a rychlejší využívat německé a polské dálnice.
Jiné druhy obchodu, které nejsou natolik objemné, by mohly využívat velkých letišť – a stále je i pro obyčejné Čechy mnohdy daleko výhodnější koupit letenky z Vídně, Katovic nebo Frankfurtu nad Mohanem. Pražské letiště není v tomto ohledu příliš konkurenceschopné.
Jen zdokonalení dálniční a letecké infrastruktury tedy stát přijde na desítky miliard korun. A ten má v tuto chvíli bezpočet problémů s udržením rozpočtového deficitu a vlastního dluhu. Mezitím premiér vidí Českou republiku jako křižovatku Evropy „do deseti let“.
Vize máme, chybí iniciativa
Česká republika, respektive Československo, svého času byla na vrcholu a platila za ekonomickou mocnost. Ve 20. letech sice Československo nebylo tak bohaté jako rostoucí Spojené státy, dokázalo ale obstát proti předním evropským mocnostem. Jenže co bylo, bylo. Pomyslný blahobyt naše země zažívala téměř před sto lety, od té doby nás okupovaly dvě velmoci – nacistické Německo a Sovětský svaz, chcete-li vojska Varšavské smlouvy.
Česko je takzvanou „montovnou Evropy“ a až na malý vzorek firem nemá schopnost dobře obstát v mezinárodní konkurenci. Že se české společnosti ještě musí učit získávat velké zakázky, potvrdil i zmocněnec pro obnovu Ukrajiny Tomáš Kopečný v červencovém rozhovoru pro EuroZprávy.cz. A to jsme společně hovořili jen o obnově Ukrajiny.
„Celkově úspěšnost českých firem a neziskových organizací u velkých mezinárodních finančních institucí je opravdu mizivá. Vidíme to ve všech sektorech, od civilních po vojenské. Učíme se to například na Evropském obranném fondu. Máme několik firem, které jsou schopné a mají zkušenosti s podáváním nabídek do Evropské banky pro rozvoj a obnovu, Světové banky, ale i do USAID. Opravdu jsou to ale jednotky firem, které jsou v tomto ohledu dlouhodobě úspěšné,“ shrnul tehdy Kopečný.
Pravdou zůstává, že v České republice žijí velice chytří a šikovní lidé. Ne nadarmo se říká „zlaté české ručičky“. Čeští vědci rovněž často patří mezi světovou špičku ve svých oborech. Zejména od německé okupace nám ale chybí iniciativa (a finance) sami tvořit a vyvíjet ve velkém měřítku.
Dá se to ještě považovat za sekundární dopady druhé světové války – a primární studené války. Státní rozpočet se nachází v potížích už příliš dlouho, a ekonomicky vyspělejší země ochotně využívají chybějící iniciativy a našich šikovných lidí – z České republiky se tak stala ona pomyslná „montovna Evropy“. Nemůže za to ale Evropská unie – ta do nás sama investuje.
Fiala nemá šanci plán dodržet
Premiér na páteční konferenci hovořil o střednědobé vizi. Ta rozhodně přesahuje zbývající dva roky, po které ještě bude svůj mandát držet. K tomu existuje velmi malá šance, že ho dokáže obhájit. Stejně jako Andrej Babiš ztratil premiérské křeslo po nezvládnuté pandemii covidu-19, Fiala ho podle všeho ztratí po nepříliš zvládnuté krizi následující. A ruku na srdce, na Babiše nelze svést úplně všechno.
Průzkumy dávají hnutí ANO běžně přes třicet procentních bodů, zatímco vládní strany KDU-ČSL a TOP09 mají problém vůbec udržet procenta tak, aby dostaly pár křesel ve Sněmovně. Ze „střednědobé vize“ se tak pravděpodobně stane prohlášení, které bude zapomenuto a nebude ho mít kdo dodržet, protože k tomu nedostane politický mandát. Navíc spolupráce ANO a ODS ve Sněmovně se jeví silně nepravděpodobná. Leda by Fiala a jeho ministři chtěli ztratit další, už tak nepříliš početné politické body.
30. listopadu 2025 16:15
Chat Control zavádí nebezpečný precedens. Evropská unie může ztratit soukromí
Související
Chat Control zavádí nebezpečný precedens. Evropská unie může ztratit soukromí
Turek, nebo Macinka? Je to vlastně jedno, Babiš riskuje národní bezpečnost
komentář , Petr Fiala (ODS) , Vláda ČR , finance , doprava , Průmysl
Aktuálně se děje
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
3. prosince 2025 21:07
Bývalý princ Andrew je bez dvou dalších poct. Ztrácí status rytíře
3. prosince 2025 19:54
Metro zastavila vážná nehoda. Mladá žena spadla pod soupravu
Vážný incident se v úterý stal na lince A pražského metra. Ve stanici Hradčanská spadla pod soupravu mladá žena, která utrpěla vážná zranění. Zřejmě šlo o pokus o sebevraždu. Událost ovlivnila provoz na zmíněné lince.
Zdroj: Jan Hrabě