RECENZE: 1917 je nejlepší válečný film posledních let s unikátním vizuálním dojmem

První velká válka byla peklem. A není snazší způsob, jak se přiblížit myšlenkovému rozpoložení vojáků v zákopech než se přiblížit jejich myšlenkám ve výtvarně skvěle ztvárněném filmu. Každý výbuch cítíte v kostech. Každá kulka od neviděného nepřítele by drásá nervy. Přesně tak se cítíte u 1917.

Lance Blake (Dean-Charles Chapman) dostane za úkol doručit zprávu poručíku Mackenziemu (Benedict Cumberbatch), že nemá spouštět ranní ofenzivu, protože na jeho pluk Němci nachystali léčku. Spolu s Blakem se na výpravu napříč zónou nikoho vydává jeho kamarád Lance Schofield (George MacKay).

Snímek 1917 věrohodně vyobrazuje reálie první světové války, do nichž je příběh zasazen. Bláto je bláto. Skutečně působí jako bláto a herci opravdu vypadají špinavě, když mají být špinaví. Život v zákopech je životem v bahně. Režisér Sam Mendes nechal pro natáčení snímku vybudovat stovky metrů zákopů. Takže se je snadné se orientovat v postupu příběhu. Jednotlivé lokace se od sebe liší, takže postup děje odráží také odlišné okolí.

Snímek nemá žádné závratné tempo, ale snaží se vybudovat propojení diváka s hlavními aktéry. Velice depresivně působí prázdné scenérie země nikoho. únik před neviditelným nepřítelem, který dostává na plátně prostor sotva několika minut. Většinou Vám kolem hlavy pouze létají kulky a vy nevíte, kdo je jejich odesílatelem.

Samostatnou kapitolou je kamera Rogera Deakinse, za níž zaslouženě obdržel cenu akademie. Film se tváří, že je natočen na jeden záběr. Tvůrčím záměrem bylo vtáhnout diváka do snímku, aby si připadal, jako jeden z hrdinů.

Slov chvály již bylo na konto Mendese i Deakinse vyřčeno mnoho, proto řekněme i to, o čem se až tak často nemluví. Děj je notnou měrou přizpůsoben zvolené formě. Z toho důvodu se za celé dvě hodiny odehrají dohromady asi tři davové scény, v nichž skutečně vystupuje několik desítek komparzistů, a ano občas i pár stovek digitálních postaviček. Ale jinak se po většinu času objevují na scéně v podstatě dvě nebo tři postavy. Ano, jsme v zemi nikoho, dává to smysl, ale opravdu bude v německém ležení v městečku Écoust jen pár vojáků roztroušených po rozvalinách města? Z hlediska výpravy se nejedná o žádný problém, ale výsledkem je místy trochu prázdný obraz, který by především v plíživých pasážích fungoval lépe, kdyby byl použitý tradiční střih. Na druhou stranu, místy až vakuová prázdnota notně podtrhuje tíživou atmosféru prázdnoty a beznaděje. Hlavně ve chvílích, kdy v důsledku nešťastné shody okolností začíná hrdinům docházet čas.

Pokud jste 1917 ještě neviděli, tak byste to měli hbitě napravit, protože v kinech se již dlouho ohřívat nebude. Tak poctivě natočené válečné drama v kinech dlouho nebylo. Příběh sám je poměrně jednoduchý a ani jeho výprava není ničím převratná. Hlavní devízou je propojení s netradiční formou kamery a střihu, která společně s výbornými hereckými výkony nabízí ojedinělý zážitek. Rozhodně pak potěší známá jména ve vedlejších rolích. Tak se například na plátně mihne Colin Firth či Mark Strong.

Celkové hodnocení: 80 %

1917 (2019)

Hrají: George MacKay, Dean-Charles Chapman, Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Andrew Scott, Richard Madden, Adrian Scarborough, Anson Boon, Tommy French, Nabhaan Rizwan, Daniel Mays a další.

Režie: Sam Mendes

Scénář: Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns

Kamera: Roger Deakins

Hudba: Thomas Newman

USA / Velká Británie / 119 min / drama, válečný

Jiřina Bohdalová v televizním filmu Svatá.

RECENZE: Svatá s démonickou Bohdalovou se pod podnětnou premisou hroutí a učí nás překrucovat

V neděli v lineárním vysílání odpremiéroval očekávaný snímek České televize Svatá, nyní si jej můžete pustit na iVysílání. Produkce spoléhá na osvědčená tvůrčí i herecká jména a po záplavě seriálů a minisérií se navrací k formátu dlouhometrážního televizního filmu. Slibná zápletka prestižního projektu s možnostmi ambivalence však v závěru vyzní banálně a dialog nevede.
Natálie Grossová ve filmu Společně sami.

RECENZE: Nesoudný produkt Společně sami se neměl dostat do kin

Stává se už jen velmi málo, aby se do českých kin dostal film, jehož kvality jsou k samotnému promítání zkrátka nedostačující. Řemeslnou neschopností počínaje, zcela otupujícím dějem a neexistující pointou konče. Většina těchto projektů je navázaná na jména Evy Toulové a Tomáše Magnuska. Novinka Společně sami do této kategorie bohužel spadá.

recenze filmy Kina film "1917" I. světová válka Benedict Cumberbatch (herec) Colin Firth Vertical Entertainment

před 4 minutami

Josep Borrell, vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku

Borrell: Funkční Palestinská samospráva je i v zájmu Izraele

Místopředseda Evropské komise a šéf diplomacie EU Josep Borrell opět vyzval k příměří v Pásmu Gazy a propuštění rukojmí odvlečených do této palestinské enklávy po loňském útoku na Izrael. Učinil tak po jednáních v Bruselu s novým premiérem Palestinské samosprávy Mohammadem Mustafóm, informuje agentura DPA.

před 9 minutami

před 46 minutami

Češi se probojovali do finále MS v hokeji

Jsme mistři. Český národní tým ovládl MS v hokeji, v Praze porazil Švýcarsko 2:0

V neděli večer se v pražské O2 Areně koná vyvrcholení letošního hokejového světového šampionátu v České republice, ve kterém se utkává domácí národní tým s tím švýcarským. Jedná se o historicky první vzájemný zápas těchto dvou týmů ve finále v historii MS. Česká hokejová reprezentace se pak ve finále MS objevila poprvé po 14 letech a chtěla navázat na dosud poslední zlato z roku 2010, ale i na zlato z roku 1985, kdy se naposledy domácímu (tehdy československému) týmu podařilo ovládnout turnaj na domácí půdě. To pro Švýcary se jedná o druhou účast ve finále v historii, před šesti lety získali stříbro po porážce se Švédskem. Český tým nakonec zvítězil 2:0 a odnáší si vytoužené zlato.

Češi kvůli MS v hokeji zaplnili náměstí Prohlédněte si galerii

Češi kvůli MS v hokeji zaplnili náměstí. Policisté a záchranáři ošetřují kolabující

Hokejoví fanoušci zaplnili Staroměstské náměstí v Praze, aby na velkoplošné obrazovce sledovali finále mistrovství světa mezi Českem a Švýcarskem. Podle pořadatelů vidělo první třetinu asi 15 000 lidí. Záchranáři na místě ošetřili několik osob, které v davu zkolabovaly. Diváci skandovali a povzbuzovali český tým, zatímco švýcarská přesilová hra byla provázena pískotem.

MS v hokeji

Švédové si vylepšili náladu po debaklu s Českem. Získali bronz po boji s Kanadou

Nedělním programem vrcholí 87. mistrovství světa v ledním hokeji konající se v České republice. Před tím než večer od 20:20 k očekávanému finále nastoupí Češi se Švýcarskem, tak se o odpolední duel o bronz postarali poražení semifinalisté Švédsko a Kanada. Nakonec bronz putuje na sever Evropy poté, co dokázali žlutomodří zdolat Kanadu 4:2.

film Furiosa: A Mad Max Saga

RECENZE: Sága Šíleného Maxe. Benzínem říznutá Furiosa je postapokalyptický western s nádechem antiky

Po nadšených reakcích z pomalu končícího festivalu v Cannes se do české distribuce dostává očekávaná Furiosa: Sága Šíleného Maxe, jež dějem přímo předchází událostem devět let starého titulu Šílený Max: Zběsilá cesta. Režijní veterán George Miller i tady potvrzuje, že ani on, ani etablovaná jízda postapokalyptickým světem nerezaví. Naopak, předhání konkurenci na plné čáře.

Události Petra Nutila: To by se za Zemana nestalo. Skorozlatí Češi a probouzení vlády z anti-dezinfo spánku

Milí moji, jsou tu další Události PN! Samozřejmě vím, že dnes lidi v téhle zemi nezajímá nic než hokej. A to proto, že dnes Češi v hokejovém mistrovství zabojují o zlato a utkají se ve finále se Švýcarskem A přesto, že se autor tohoto článku v jednom z předchozích dílů přiznal k nevelkému zájmu o tenhle sport, přece jen musí přiznat, že našim samozřejmě taky drží palce.

Svět knihy Praha 2024

Svět knihy Praha 2024 přilákal na 60 tisíc návštěvníků

O třetinu navýšený program 29. ročníku mezinárodního knižního veletrhu a literárního festivalu Svět knihy Praha přilákal na Výstaviště Praha od čtvrtka 23. do neděle 26. května na 60 tisíc malých i velkých čtenářů. Mezi nejpopulárnější autory patřila dle očekávání manželská dvojice Alexandra a Alexander Ahndorilovi a irský romanopisec John Boyne.

Česko - Finsko 1:0 (po sn)

MS v hokeji: Rulík a spol. nebudou pro finále moct počítat s Ruttou, od IIHF dostal dodatečný trest

Po postupu do finále tryskala z řad českých fanoušků i samotných hokejistů pochopitelná radost, jenže ještě v sobotu večer přišla pro český národní tým komplikace. Nedělního večerního finále se Švýcarskem se totiž nezúčastní obránce Jan Rutta, jenž byl disciplinární komisí Mezinárodní hokejové federace IIHF dodatečně potrestán za svůj faul loktem do obličeje v semifinále se Švédskem vůči Isacu Lundeströmovi, který sudí v zápase neviděli a netrestali ho tak. Otázkou také je, zda bude moct realizační tým i jiný obránce Jakub Krejčík, který musel po semifinále do nemocnice kvůli trefě pukem do obličeje, po kterém měl zlomený nos.

Ulice Tel Avivu

Raketový útok na Tel Aviv: Městem se po mnoha týdnech rozezněly sirény

V Tel Avivu se po mnoha týdnech rozezněly sirény varující před raketovým úderem, uvádějí agentury. Krátce po vyhlášení poplachu ozbrojené křídlo hnutí Hamás oznámilo, že zahájilo rozsáhlý raketový útok na Tel Aviv z Pásma Gazy. Izraelská armáda tvrdí, že osm raket bylo vypáleno z Rafáhu na jihu Pásma Gazy, kde armáda vede vojenskou ofenzivu. Několik z nich bylo zničeno ve vzduchu.

Fantazie na MS v Praze 2024. Češi porazili Švédy 7:3

Nad Krejčíkem visí před finále stále otazník. Místo Fleka byl zapsán na soupisku Ščotka

Stejně jako v semifinále, tak i ve finále se neobjeví útočník Jakub Flek, jehož stále trápí horečka. Proto se tak pro finálový duel se Švýcarskem trenérský štáb v čele s Radimem Rulíkem rozhodl pro zapsání obránce Jana Ščotky. Jelikož disciplinární komise Mezinárodní hokejové federace sáhla k dodatečnému trestu pro obránce Jana Ruttu za faul loktem v zápase se Švédskem, bude mít tak Rulík v sestavě pro finále opět sedm beků.  Otázka však zůstává nad účastí obránce Jakuba Krejčíka, jehož Švédové trefili pukem do obličeje a zlomili mu tak tím nos.

Medveděv vyhrožuje Polsku: Sklidíte radioaktivní popel

Dmitrij Medveděv na sociálních sítích napsal: „Varšava určitě dostane svůj podíl radioaktivního popela." Jeho komentář odkazuje na prohlášení šéfa polského ministerstva zahraničí Radosława Sikorského o možném konfliktu mezi Spojenými státy a Ruskem.