Tandem Svěráků nás kdysi zásoboval tím nejlepším, co česká kinematografie dokázala nabídnout. Bohužel u Betlémského světla se ukazuje, že kapacity spolupráce se začaly vyčerpávat, zejména, pokud se jedná o scénář, který nedokáže na plátno přenést klasickou poetiku povídek Zdeňka Svěráka.
Karel Šejnoha (Zdeněk Svěrák) je stárnoucí spisovatel, který má v pokročilém věku problém zformovat své fantazie do svých povídek. Postavy mu z imaginací utíkají do skutečného světa a Švejnoha se tak občas ztrácí ve své vlastní realitě, jež se volně prolíná se skutečností. Jednotlivé figury se však neomezují na pouhou materializaci, ale navíc ožívají vlastním životem a kladou si požadavky, jak by měl jejich příběh pokračovat.
Často na mysl vyskakuje přirovnání ke Vratným lahvím (2007), protože oba snímky mají značné množství paralel. U Betlémského světla se za fasádou magického realismu, který se snaží kamuflovat triviálnost příběhu, nachází vyprázdněná freska starce, jenž baží po minulosti a mládí. Snímek sice tématizuje i otázky stárnutí či rodiny, ale stále na povrch vybublává zejména téma sexismu. Bohužel žádného hlubšího rozpracovaní, rezolutního odmítnutí ani žádného komentáře se divákovi nedostává.
V tomto ohledu plakát s nahou Terezou Ramba vypovídá o snímku mnohé. Plakát nejprve vzbudil vlnu vášní a byl poměrně hojně diskutovaný, ale nakonec se ukázalo, že je dosti vypovídající. Snímek místo kritického zamyšlení nad problémy servíruje divákovi pouze stařecké fantazie o mladém ženském těle. A to je téměř vše. To, co ve Vratných lahvích funguje jako povznesená fantazie čerstvého důchodce, to v Betlémském světle působí spíše vulgárně, neuctivě, nechutně a neřkuli až oplzle.
O jednotlivých příbězích a postavách toho není až tolik, co říct. Jednotlivé roviny snímku se totiž často smývají a místy neexistuje jasná hranice mezi fantazií a realitou. To by samo o sobě nevadilo, ovšem práce s postavami je do značné míry zmatečná a nejen, že se v nich ztrácí hlavní postava, ale pravidelně se v nich topí i divák. Často totiž není jasné, jestli se jedná o Šejnohovu fantazii, nebo se jedná o skutečnost. Rovněž příběhy jednotlivých postav působí jednak banálně a jednak jejich zakomponování do hlavní dějové linie jen prohlubuje jejich epizodičnost.
Navíc snímek příliš nedrží pohromadě ani dramaturgicky. Na vině je z větší části scénář, který možná na papíře fungoval, ale i přes nesporné kvality režie Jana Svěráka, se nedaří promítnout autorskou vizi do konečné podoby snímku.
Vizuální stránka je na poměry české produkce opět nadstandardní a obdobně i kamera, která je také na vysoké úrovni. Ovšem slušivý kabátek nedokáže zamaskovat obsahovou prázdnotu snímku. Sice mu nelze upřít určitou vizuální poetiku, jenže v kontextu dalších problémů to nestačí ani k tomu, aby se snímek vyrovnal starším dílům, jež má Jan Svěrák na svém kontě.
Betlémské světlo zůstalo daleko za očekáváním a ukazuje tak určitou stagnaci či spíše klesající tendenci snímků Jana Svěráka. Dokud natáčel na základě scénářů svého otce, pohybovala se jeho tvorba na špici české produkce. Ale s tím, jak se Zdeněk Svěrák stáhnul z pozice scénáristy, dochází dech i Janovým snímkům. Konečný verdikt tak není příliš lichotivý a pouze odráží tvůrčí stagnaci autora. Nicméně na úplný závěr by mělo zaznít, že Jan Svěrák je stále velmi nadaný režisér, ale pouze průměrný scénárista.
Celkové hodnocení: 45 %
Betlémské světlo (2022)
Hrají: Zdeněk Svěrák, Daniela Kolářová, Vojtěch Kotek, Tereza Ramba, Ondřej Vetchý, Jitka Čadek Čvančarová, Vladimír Javorský, Patricia Schumann, Miroslav Táborský, Jan Budař, Alena Doláková, Lucie Polišenská, Jiří Macháček, Václav Kopta, Štěpán Kozub
Režie: Jan Svěrák
Předloha: Zdeněk Svěrák (kniha)
Scénář: Jan Svěrák, Zdeněk Svěrák
Kamera: Vladimír Smutný
Hudba: Ondřej Soukup
Související
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
RECENZE: Ze striptérky princeznou? Anora je nekonvenční černou komedií
recenze , Kina , filmy , české filmy , Jan a Zdeněk Svěrák , Betlémské světlo , Jan Svěrák (režisér) , Zdeněk Svěrák (herec režisér) , Tereza Voříšková (herečka) , Vojtěch Kotek , Daniela Kolářová , Ondřej Vetchý (herec) , Miroslav Táborský (herec) , Jitka Čvančarová , Jan Budař , Jiří Macháček , Štěpán Kozub , Bioscop
Aktuálně se děje
před 47 minutami
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
před 57 minutami
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
před 1 hodinou
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
před 2 hodinami
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
před 2 hodinami
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
před 2 hodinami
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
před 2 hodinami
Hamás obvinil USA z genocidy v Pásmu Gazy. Izraeli vzkázal, kdy propustí rukojmí
před 3 hodinami
Jak se západní zbraně dostávají do Ruska, sankcím navzdory? Stačí jedna instagramová modelka
před 3 hodinami
Biden poslal Ukrajině další silnou zbraň. Je zakázaná a vysoce kontroverzní
před 4 hodinami
Co je mezikontinentální balistická raketa (ICBM)?
před 4 hodinami
Rusko odpálilo mezikontinentální balistickou raketu. Poprvé v historii
před 5 hodinami
Ukrajinská fronta by mohla brzy zkolabovat, varují odborníci
před 6 hodinami
Nasazení ATACMS a Storm Shadow na ruském území: Symbolické gesto, nebo zlom ve válce na Ukrajině?
před 7 hodinami
Páteční počasí může překvapit řidiče, varovali meteorologové
včera
Vláda uvolní peníze na pomoc sportu po povodních. Podpořila také podnikání s Ukrajinou
včera
Muži hrozilo za zapálení baru v Liberci doživotí. Trest je nakonec nižší
včera
Česko si pořídí další Leopardy. Armáda tak splní požadavky NATO
včera
Bláznivé počasí očima meteorologů. Na konci týdne přijde další zvrat
včera
Princ Harry na tetovacím křesle. Nové video má své vysvětlení
včera
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
Kina se po dlouhém čekání dočkala vyhlíženého pokračování pro mnohé legendárního Gladiátora z roku 2000. I tentokrát za epickou sandálovou podívanou stojí obdivuhodně produktivní Ridley Scott. Vyrovnala se dvojka zbožštěné jedničce? A má tohle srovnání vůbec smysl?
Zdroj: Martin Pleštil